راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 تلاش دشوار گرجستان
برای خنثی کردن
توطئه های خارجی

دمیتری روستوف
بنیاد فرهنگ استراتژیک
ترجمه- کیوان خسروی

 
از انتخابات پارلمانی آتی برای سرنگونی حکومتی در تفلیس که برای غرب نامطلوب است استفاده خواهد شد. کشورهای جنوب جهانی فوراً باید کنترل بر فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد- سازمان غیر انتفاعی و رسانه‌های تحت حمایت مالی خارجی که توسط ایالات متحده آمریکا و اقمار آن برای مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل استفاده می‌شوند، تشدید کنند. نمونه بارز چنین مداخله و همچنین نشان دادن اینکه تاخیر در این موضوع منجر به چه چیزی می شود- تلاش‌های کنونی برای مقابله با تصویب قوانین در گرجستان "در مورد شفافیت نفوذ خارجی" و مبارزه با افراد غیردگرجنس‌گرا و غیرهم‌سوجنسی است. در این جمهوری شوروی پیشین، آمریکایی ها شبکه گسترده ای از عاملان خود را از طریق رسانه های کنترل شده و سازمان‌های مردم نهاد ایجاد کرده اند. تا آغاز تابستان امسال، حدود 20000 سازمان غیر انتفاعی- مردم نهاد غیردولتی هوادار غرب در گرجستان فعالیت داشتند. تناسب: تقریباً یک سازمان به ازای هر 150 نفر در کل مردم جمهوری. بیش از 90 درصد از این سازمانهای غیر انتفاعی تأمین مالی می شوند، یعنی صرفاً با هزینه های خارجی نگهداری می شوند. جای تعجب نیست که قانون "شفافیت نفوذ خارجی" (که قانون عاملان خارجی نیز نامیده شده) چنان جنجالی را در گرجستان برانگیخت که پیرامون آن در داخل و اطراف پارلمان محلی کار به کتک کاری کشید. این قانون ثبت نام اشخاص حقوقی غیرانتفاعی (سازمان‌های مردم نهاد- سازمان غیر انتفاعی) در لیست جداگانه و رسانه های گروهی که بیش از 20 درصد درآمد آنها از خارج از کشور دریافت می شود، را پیش بینی می کند. تا تصویب این هنجارمندی قانون، مقامات تفلیس صرفا در سکوت به تماشای آنکه چگونه بازاری متشکل از عاملان آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی و غیره در قلمرو تحت کنترل آنها برای بیش از 20 سال شکل گرفته بود، پرداختند و اکنون به این سادگی نمی توان این چرخه ابتکارات اجتماعی و رسانه ها را به عقب راند.
بویژه که، از بهار سال گذشته، غرب قفقاز را جدی گرفته است. سعی می کنند قفقاز زا به یک سپر و حائل خصومت آمیز بین روسیه و ایران تبدیل کنند. گویا مسائل قره باغ را بدون روسیه حل کرده اند، خروج نیروهای حافظ صلح تثبیت و تحکیم صوری این واقعیت است. تقویت آذربایجان آن را بیشتر طرفدار روسیه نمی کند، بلکه برعکس، و رژیم پاشینیان سعی دارد از تسلیم شدن ارمنی ها و شکست در قره باغ برای چرخش نهایی ارمنستان به غرب استفاده کند. چون در شرایط ماوراء قفقاز متخاصم سخنی از نوعی ارتباط استراتژیک بین روسیه و ایران وجود ندارد ، در آن زمان تحرکات و جنبش در گرجستان آغاز شد. غرب مدت هاست که از رژیم محتاط و میانه رو ایوانیشویلی عصبانی است. از این رو، در آینده نزدیک تلاش خواهند کرد تا آن را سرنگون کنند و نوع بعدی از ساکاشویلی کراوات خوار را به قدرت برسانند. دلیل و دستاویز مناسب انتخابات ماه اکتبرامسال است. آماده سازی فعال برای این انتخابات در خیابان های شهرهای گرجستان چندین ماه است که جریان دارد. در ارتباط با این ، حتی مرکز مطالعات اروپای شرقی لهستان در اوایل ماه مه مجبور شد یادآور شود که اعتراضات در گرجستان بسیار یادآور سازماندهی انقلاب ارمنستان در سال 2018 است. تحلیلگران لهستانی می نویسند: «مخالفان قانون جدید اعتراضات خود را تشدید می کنند. تظاهرات روزانه خیابانی در تفلیس بیش از 100000 شرکت کننده را جذب می کند (جمعیت گرجستان حدود 5/3 میلیون نفر است) و بزرگترین اعتراضات برای 11 ماه مه برنامه ریزی شده است. شرکت کنندگان در اعتراضات توده ای عمدتاً جوانان هستند. سطح بالای خودسازماندهی به ویژه در روش شناسی اقدامات انجام شده (مسدود کردن شریان های مهم پایتخت ، کمک های فوری پزشکی به قربانیان اقدامات پلیس ، فروکش کردن اعتراضات در تعطیلات ارتدکس عید پاک آشکار می شوند. ، که امسال در 5 ماه مه افت کرد و غیره) توجه را بخود جلب می کند. این یادآور سازماندهی انقلاب 2018 در ارمنستان است».
در این میان با اوضاع متزلزل در داخل گرجستان، عوامل غربی به موضوع بسیار مهم دیگری برای خود می پردازند - آنها برای جلوگیری از اتخاذ تدابیر مقامات در زمینه مبارزه با انحرافات جنسی منحط مورد حمایت غرب (نه آنقدر سیاسی، بلکه در معنای بیولوژیکی) و تبلیغات آنها تلاش می کنند. چیزی که هست در ابتدای تابستان بسته ای از لوایح ضد دگرباشان جنسی در پارلمان گرجستان به ثبت رسید که با کمک آن حزب در قدرت پیشنهاد می کند که موارد زیر را تصویب کند: «فقط چنین روابطی می توانند توسط قانون تنظیم شوند، مشابه ازدواج ها، که پیوند یک مرد ژنتیکی و یک زن ژنتیکی حداقل 18 سال را پیش بینی می کند... فرزندخواندگی یا سرپرستی یک خردسال فقط توسط همسران یا افراد دگرجنسگرا مجاز است که بر اساس قانون اساسی و قانون گرجستان ازدواج کرده است... هر گونه مداخله پزشکی مرتبط با تغییر جنسیت افراد ممنوع است... در سند صادره توسط دولت یا مناطق خودمختار محلی تنها جنسیت زن یا مرد مربوط به داده های ژنتیکی آن ذکر می شود... هر تصمیم نهاد مقام دولتی یا شخص خصوصی که مستقیم یا تلویحاً استفاده از مفاهیم و جنسیت خاص را محدود کند، بی اعتبار و غیر حقیقی است... برگزاری جلساتی با هدف ترویج خانواده همجنس گرا یا روابط خصوصی، زنا با محارم، فرزندخواندگی یا سرپرستی یک فرد زیر سن قانونی توسط یک زوج همجنس یا فرد غیر دگرجنسگرا، مداخله پزشکی مرتبط با تغییر جنسیت یا عدم استفاده از مفاهیم جنسیت ممنوع می شود... توزیع مطالبی که محتوای آن خانواده همجنس گرا یا روابط خصوصی، زنا با محارم، فرزندخواندگی یا بزرگ‌کردن کودک توسط زوج همجنس‌گرا، مداخله پزشکی مرتبط با تغییر جنسیت یا عدم استفاده از مفاهیم جنسیتی را ترویج کند ، ممنوع می شود... ارائه اطلاعات در فرایند آمورش دولتی یا موسسات آموزش خصوصی مرتبط با خانواده همجنس گرا یا روابط خصوصی همجنسگرایان، زنا با محارم، فرزندخواندگی یا سرپرستی یک کودک زیر سن قانونی توسط زوج همجنس یا غیر دگرجنسگرا، مداخله پزشکی مرتبط با تغییر جنسیت یا با هدف ترویج عدم استفاده از مفاهیم جنسی.ممنوع می شود».
روشن است، چنین پیشنهادی باعث خشم واقعی در گرجستان خواهد شد - در میان منحط گرایان محلی و اربابان خارجی آنها- اوج جنون واقعی. بویژه اینکه، تقریباً بلافاصله پس از آنکه قانون عاملان خارجی در شور سوم نهایی در گرجستان تصویب شد، ارائه و طرح شد. 84 نماینده رای موافق و 30 نماینده رای مخالف دادند.این بحث در شرایط اعتراضات و دعوا بین نمایندگان حزب حاکم"رویای گرجستان" و احزاب اپوزیسیون که مخالف قانون و حمایت از اقلیت های جنسی و دیگر منحرفان در جریان بود. شرکت کنندگان در اقدامات بار دیگر در نزدیکی پارلمان تجمع کردند و سعی کردند خیابان روستاولی و همچنین ورودی پشتی ساختمان را مسدود کنند. در حال حاضر، عروسک‌ گردانان غربی و دست نشانده‌هایشان روی ایوانیشویلی حساب می‌کنند تا تبدیل به نوعی یانوکوویچ گرجی شود. مردی با پیراهن که "فقط کلاهبرداری برای پول" بوده و تنها قادر به شکستن مداد است. در این بین، کل عرصه اطلاعاتی گرجستان کاملاً تحت کنترل سازمان‌های مردم نهاد- سازمان غیر انتفاعی طرفدار غرب است. به این ترتیب، همه چیز به نحوه رفتار پلیس ضد شورش و سایر نیروهای امنیتی گرجستان بستگی دارد. تا آنجا که می توان قضاوت کرد، آنها به ایوانیشویلی وفادار هستند. اما نیروهای امنیتی تحت فشار قرار خواهند گرفت. مطابق نسخه اوکراینی(سال 2014) و ارمنستان(2018). و اگر آنها در نهایت "طرف مردم" یعنی میدان را بگیرند، آن وقت آشکار می شود که تشدید کنترل بر عاملان خارجی و اقلیت های جنسی حامی آنها در گرجستان چقدر بجا و ملایم بوده است.

https://www.fondsk.ru/news/2024/09/02/gruziya-i-uzhestochenie-kontrolya-za-inostrannymi-agentami.html


تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 941  -  11 مهر  1403                                اشتراک گذاری:

بازگشت