بازگشت

 

پاسخ به پیام های شما
درس هائی که ما
از خواندن پیام های شما می آموزیم

 

نویسندگان راه توده تافته جدابافته ای نیستند. مثل خود شما هستند. گاه نکته ای را آنها بیشتر می دانند و تجربه اش را دارند و گاه شما نکاتی را تذکر می دهید و یا اطلاع میدهید که ما از آنها می آموزیم. این یک ارتباط دو طرفه است و تمام خوش اقبالی راه توده برای جا باز کردن در میان خوانندگان و بویژه نسل جوان کشور و از آن مهم تر، در میان نسل جوان داخل کشور همین است. چقدر باعث خوشحالی یکایک ما که راه توده را منتشر می کنیم می شود، وقتی دوستی در پیامش از توده ای های پرسابقه به ما سلام می رساند و یا می نویسد که آنها نیز مشی راه توده را تائید می کنند. اگر فرصت باشد، هر هفته صفحه ای را به پیام های شما اختصاص می دهیم، اما باور کنید که این فرصت نیست، گرچه همه پیام ها را با دقت می خوانیم و تلاش می کنیم آنها را جمع کرده و یکبار، مثل این شماره به آن ها پاسخ بدهیم.


پاسخ به پیام های دریافتی مدتی با تاخیر روبرو شد. دراین مدت ارتباط ما با خوانندگان خود قطع نبود، اما پاسخ به پیام های دریافتی ممکن نشد و این بدلیل فرصت های تنگ برای انتشار راه توده بود. امیدواریم فرصتی که بدان نیازمندیم، اگر نه برای هر شماره، حداقل برای هر چند شماره راه توده یکبار فراهم آید تا این ارتباط ما با شما نیز برقرار بماند.
از همه شما تقاضا می کنیم، اگر در پاسخ به پیام دیگران، پاسخ پیام خود را می یابید، از طرح دوباره آن با مضمونی مشابه صرفنظر کنید.
پیش از پرداختن به پیام ها، نخست از دوستی بنام "خیرخواه" که 150 یورو با هدف کمک مالی به حساب بانکی راه توده پرداخت کرده و رسید آن را در صفحه پاسخ به پیام ها خواستار شده بود تشکر می کنیم و دریافت آن را بدین طریق اعلام میداریم. امیدواریم دیگرانی هم اگر از خوانندگان پابرجای راه توده هستند از ایشان تاسی کرده و یادشان نرود که راه توده هیچ منبع مالی برای تامین هزینه انتشار خود ندارد مگر همت و یاری علاقمندان به ادامه انتشار آن. ما انتظار کمک های مالی بزرگ را نداریم- البته اگر کسانی چنین امکانی داشته باشند استقبال می کنیم-، همین که ماهیانه و بصورت منظم کمک اندکی هم به این نشریه برسانید، انتشار آن را تامین و تضمین کرده اید. برای این کار می توانید از آدرس پستی و آدرس بانکی راه توده استفاده کنید و امیدواریم در آینده نزدیک حساب اینترنتی هم باز کرده و مشکل رفت و آمد و مراجعه به بانک و پست را برای شما حل کنیم. البته اگر عزم یاری به ما را داشته باشید!
نکته دیگری که یکبار دیگر تذکر آن را ضروری میدانیم آنست که لطفا پیام های خود را به فارسی بنویسید و برای آن نامی هم در نظر بگیرد که هنگام پاسخ به آنها، دچار اشکال نشویم. تبدیل لاتین فارسی واقعا وقت گیر است. چنان که ما در این شماره مجبور شدیم عین پیام لاتین شما را منتقل کنیم و تنها پاسخ خودمان را به فارسی بنویسیم. تعدادی گزارش از وقایع روز ایران برای ما ارسال کرده اید. با سپاس از این زحمتی که کشیده اید، چون راه توده بصورت هفتگی منتشر می شود و جنبه خبری ندارد، از این گزارش ها نتوانستیم در راه توده استفاده کنیم. اشعاری نیز ارسال داشته اید که امیدواریم بموقع خود آنها را نیز منتشر کنیم. از همه خوانندگان راه توده که پیام های آنها در 6 ماه پیش از انتخابات 22 خرداد بی پاسخ مانده پوزش می طلبیم. شمار آن پیام ها آنقدر زیاد است که متاسفانه فرصت بازخوانی و پاسخ به آنها نیست. پیام هائی که در زیر به آنها پاسخ میدهیم مربوط به بعد از انتخابات 22 خرداد است.

* درود بر رفقای زحمتكش و استوار راه توده
2 سال است كه با راه توده همراه هستم. طی این مدت همیشه با دوستان چپ بر سر حقانیت راه توده بحث كرده ام . با برگزاری انتخابات و كودتای اخیر،‌ حقانیت تحلیل ها و گفته های شما بیش از پیش بر بسیاری از جوانان و روشنفكران به اثبات رسید. این نكته را از زبان من كه یك ماركسیست هستم نشنوید، بلكه اذعان بسیاری از دوستان دموكراسی خواه و حتی پاسدارانی كه در جنگ شركت كرده اند می باشد. آفرین و سپاس بی پایان من بر شما یاران و فرزندان ایران .
سئوالی دارم كه می خواهم در سایت پاسخ دهید یا اگر این كار را به مصلحت ندانستید، به شكل شخصی به ای میلم ارسال دارید....
بهمن روشا

راه توده- با سپاس از محبت دوست عزیز "بهمن".مسائلی را که شما مطرح کرده اید درارتباط است با موضع گیری های سیاسی نشریه "نامه مردم" که ما به دو دلیل صلاح نمی دانیم وارد این بحث شویم:
1- این نوع بحث ها حاصلی جز ایجاد فاصله بیشتر ندارد.
2- آنقدر مسائل جاری در داخل کشور پراهمیت است که بهتر است ما و شما وقت خودمان را بیشتر صرف تحلیل همین مسائل و تعیین جای خویش در جنبش جاری در کشور کنیم. اگر بحثی درونی خانگی است، اجازه بدهید بموقع خودش و بصورت درون خانگی حل شود. ما این شیوه را تا آنجا که قادر بوده ایم رعایت کرده ایم، اگر از آنسو رعایت نشده، این پسند و سلیقه آنهاست و به خودشان مربوط است. امیدواریم ملاحظات ما و مشی و روش ما را درک و قبول کنید.

*
Ferimajik

merci az tahlil haye ali shma
tanh site montabegh ba maze doroste va elmi hezbe tude dar 22 bahman 57rahetan hamvare tudei va payandeh bad

راه توده- ما نیز چون شما می اندیشیم و تصور می کنیم روز به روز و بر سر هر پیچ حادثه در ایران، آنها که مشی و تحلیل مورد نظر شما را دنبال کرده اند، و از جمله خود ما، به همین نتیجه می رسند. عده ای مرد و مردانه – مثل شما- بر زبان و قلم می آورند و عده بیشتری گویا خجالت می کشند این را بگویند و یا تصور می کنند چنین اعترافی از اعتبار آنها کم می کند. در حالی که از نظر ما، بر اعتبار آنها می افزاید. موفق باشید.

* انتشاردرسنامه " صفحاتی از تاریخ جنبش جهانی كارگری و كمونیستی" بسیار بجا و با اهمیت می باشد. ضمن تشكر ویژه از تمام دست اندر كاران راه توده :
1- بخش ششم و یا درسنامه 6 مثل اینكه برای ایران كنونی نوشته شده است ، شباهت های زیادی بین شرایط كنونی ایران و شرایط آن زمان آلمان دیده می شود.انقلاب ملی – دموكراتیك 57 ایران و انقلاب بورژوا دموكراتیك49-1848 آلمان.
2- در قسمت 5( در مانیفست حزب كمونیست) ماركس و انگلس به جبهه متحد نیروهای مترقی ( جبهه متحد خلق) اشاره می كنند كه بسیار ارزشمند و كلیدی است و باید آویزه گوش هر مبارز كمونیستی شود.
"در آخرین فصل "مانیفست" تحت عنوان "مناسبات کمونیست ها با احزاب مختلف اپوزیسیون" نمونه درخشانی از خط مشی سیاسی صحیح کمونیست ها ارائه می شود. مارکس و انگلس برای کمونیست ها خط مشی دور از سکتاریسم و ماجراجوئی و در عین حال خط مشی کاملا انقلابی را تعیین می کنند. آنها می نویسند که کمونیست ها باید در همه جا از هر جنبش انقلابی بر ضد نظام اجتماعی و سیاسی موجود پشتیبانی کنند. در اینجاست که مارکس و انگلس، اگر چه کلمه جبهه واحد را به کار نمی برند، اما وظیفه کمونیست ها را به عنوان سازمانده و نیروی اصلی جبهه واحد نیروهای مترقی و دمکراتیک بیان می کنند، ضرورت تشکیل چنین جبهه هائی را در کشورهای مختلف، ضرورت مبارزه برای رسیدن به نزدیکترین هدف را، در عین فراموش نکردن هدف غائی، به روشنی متذکر می شوند.
البته دیدگاه بسیار انقلابی رفیق جوانشیر در پختن درست و انقلابی و عالی تاریخ جنبش كارگری و كمونیستی خود جای ویژه ای دارد.
توده ایهای ایران و كمونیست های جهان درسها و تجریه و تحلیل های انقلابی ایشان را باید به گوش جان بشنوند و آنرا در عمل ذره ذره بكار ببندند.
امید امیدزاده

راه توده: ما عین نامه شما را، با همان شیوه به کار گرفتن رنگ آبی برای برجسته نشان دادن جبهه واحد منتشر کردیم. از جانب شما، از همکار عزیزی که تمام این کتاب ها و مقالات و مطالب گذشته را با دقتی تحسین برانگیز تایپ کرده و برای انتشار آماده می کند، تشکر می کنیم.

* باسلام
و تشکر از مطالب خوبتان.
من را می توانید با نام "تقی فداکار" معرفی کنید. علاقه من به عنوان یک کمونیست جوان به حزب توده از خواندن تاریخ معاصر ایران و دانستن تلاشهای اعضای حزب در راه آزادی و برابری در ایران جلب شد.
من از این که بالای هر صفحه راه توده، عکس و نام این بزرگان را میگذارید بسیار خوشحال می‌شوم. ولی یکی از رهبران مهم حزب توده در دهه 20 تفی فداکار بوده است. آیا تاکنون از او در صفحه اول راه توده عکسی گذاشته‌اید؟ و چرا تنها در کل راه توده تنها دو مطلب در مورد او هست؟
آیا غیر این است که او با درصدد بالایی رای در مجلس چهاردهم از اصفهان به پیروزی رسید؟
باز هم ممنون و آرزوی موفقیت برای شما رفقای عزیز دارم.

راه توده: نقطه نظر شما را قطعا در نظر خواهیم گرفت و این کمبود را جبران خواهیم کرد. امیدواریم مسئولین فنی و آرایش دهندگان صفحه اول راه توده به این نامه و خواست شما توجه ویژه کنند.

* سلام- در راه توده شماره 232 نوشته اید با وضعیت فاجعه بار کنونی در نهایت ایران به یک پاکستان یا ترکیه تبدیل می شود. والله تبدیل ایران به ترکیه نهایت آرزوی یک جوان ایرانی است، حال اگر شما آن را نمی پسندید الگوی مورد نظرتان را با ذکر مثال برای جوانان توضیح دهید و معایب ترکیه را در مقابل آن برشمارید. یه هر حال شما هم تصدیق می کنید که وضعیت ترکیه ار ما بهتر است و این گونه سخن گفتن و مثال آوردن از شرایط بحرانی، به نوعی تعریف کردن ار خط مشی دولت کنونی و در باغ سبز نشان دادن برای جوانان است. فعلا برای ما امکان ترکیه شدن وجود ندارد ممکن است عراق شویم.
خان دادش

راه توده: دوست بسیار عزیز، آنچه که ما با ذکر مثال ترکیه نوشتیم و بازهم خواهیم نوشت، نقش نظامی ها در ترکیه است و نه نظام حاکم بر این کشور. نظامی که خود آن نیز آنقدر مطلوب نیست که شما تصور کرده اید. بحث پیرامون این نظام و سیستم، بحث دیگری است که ما تاکنون وارد آن نشده ایم و همانطور که یادآور شدیم، مثال ما از ترکیه، نقش و موقعیت نظامی ها دراین کشور است، که طی چند دهه گذشته هر بار که اراده کرده اند در برابر تحولات اساسی در این کشور ایستاده و کودتای عریان کرده اند و حتی هم اکنون نیز دولت ترکیه بدون جلب رضایت ژنرال ها ارتش ترکیه نمی تواند عمل کند. البته ژنرال ها می روند و می آیند، اما آنچه می ماند و ما روی آن انگشت گذاشته ایم نقش سیاسی ارتش ترکیه دراین کشور است. شبیه نقش سیاسی که اکنون سپاه پاسداران در ایران پیدا کرده است. امیدواریم پاسخ نگرانی شما را داده باشیم.

* من متولد دهه ی شصت هستم. نسلی که ما هستیم متولد شلوغ ترین دوره تاریخ ایران است. دوره ی نا آرامی هایی که میرفت تا حکومت بعدی را به حکومت قبلی تحمیل کند. نسلی که در بلوای جنگ بدنیا آمد و صدای گریه اش در هیاهوی تیر و رگبار گم شد. در میان انبوه عکس شهدا و کاروان پیکرهای نیمه تمام مفقود الاثرها قد کشید و چندان دیده نشد. نسل شیرخشک های کوپنی، نسل تحریم ها و تبعیض ها. نسل قلک های پول توجیبی برای بچه های جبهه، نسل بادبادک های کاغذی، نسل اجبار مقنعه از شش سالگی. نسل کتاب تاریخ های تحریفی و نصایح ناگزیر چهارصد صفحه ای امام. نسلی که عادت کرده بود به دم نزدن از تناقض های خانه و مدرسه. نسل چوب دوسر نسوزی که بیست و دو بهمن ها با مدرسه به تظاهرات می رفت و تشویق می شد و عصر همان روز تحقیر و توبیخ می شد به جرم آستین های کوتاه و موهای وحشی بی طاقت زیر روسری و شال ها !
نسلی که ما بودیم ... نسل کم توقعی که اگر به موی سرش، به روسری و پوشش اش و ... هر از گاهش ایراد نمی گرفتند می رفت که نسل سر به راهی بماند. نسلی که چیز زیادی نمی خواست، داشت عادت می کرد به آنهمه محدودیتی که تنها مهم آن کم و زیادش بود. دلش به حاشیه ها گرم بود، به هر از گاهی تئاتر شهر رفتن، کتاب های ممنوعه را از دست و بال دستفروش ها درو کردن و این میانه فیلمی به زبان اصلی دیدن و تحلیل های پوچ غیر کارشناسانه.
نسلی که در به در پیتزای پپرونی می خورد و سپس تا آخر شب اظهارات روشنفکرانه را لیست میکرد و بلند بلند فروغ و شاملو می خواند. نسل بی آوازه ای که می رفت تا همین چند وقتِ پیش، تمام موجودیتش به شش و هشت های پراکنده در ضیافت ها و میهمانی های بی خنده و دود محدود شود. به دلخوشی های زودگذر که اگر آنهم نمی بود هیچ چیز دیگری هم نبود.
نسلی که رضا داده بود به تقدیرش بر زاده شدن در مختصات محدودیت و با این حال می بالید به تاریخ کهنش و متعصب بود بر ذره ذره از خاکش. نسل ما هرچند سرکش، اما انتظار کمی داشت. نه پول نفت را خواسته بود و نه ادعای جاه و مقام، نه هیچ چیز دیگر. فقط خواسته بود که رئیس جمهورش را خودش انتخاب کند و این درخواست نه خلاف شرع بود که بارها به استناد همان محکوممان کرده بودند، و نه خلاف قانونی که از آن دم می زدند و ما آنرا نمی دیدیم.
حالا همان نسلی که دست پرورده انقلاب بود، خس و خاشاک افتخارآفرینیست که آمده تا بغض ۳۰ ساله ی سرزمینش را بشکند. این نسل همان اغتشاشگر نجیبیست که میخواهد داد مظلومیت مردمانش را باز ستاند. نسل فرزندان انقلاب، که چشم و گوش باز کرده و ترسش ریخته. همان نسلی که تا پیش از ۲۲ خرداد در خود نمیدید رو در رویشان بایستد آنهم با دست خالی، و تنها سلاحش فریاد الله اکبری باشد که آن را هم تاب نیاوردند.
نسل ما زنده است، نه به آرمان، نه به کمال گرایی، که زنده است به توش و توانی که هیچ چیز توان بازستاندنش را ندارد. نسلی که اخبار رسانش نه بی بی سی فارسیست و نه ضرغامی، که این نسل خودش رسانه است ... این نسل منست ! نسل ماست. نسلی که دیگر خاموش نخواهد شد و پیوسته خود را تکرار خواهد کرد.

راه توده: دوست بسیار عزیز و جوان. نامه زیبای شما آینه ای بود در برابر ما، تا جوانی خود را در دهه 1350 و حتی پیش از آن، در نیمه های دهه 1340 ببینیم. سالهائی که از درون آن سیاهکل روئید و چریک شهری قد کشید و چه سرو قدهائی در آن ماجراجوئی و جنون خشونت حکومتی و رویای انقلابی بر خاک افتادند. امیدواریم هرگز چنان نشود و مسیر تحولات گریز ناپذیر در ایران و در جمهوری اسلامی به همان شکلی طی شود که شما ترسیم کرده اید.
از دریافت نامه شما بسیار خرسندیم و امیدواریم این پیام سرآغاز نوعی ارتباط و همکاری شما با راه توده باشد. دست شما را به گرمی می فشاریم.

* سلام خدمت شما- مدتی بعد ازکودتا علاقمند شدم به تحقیق واطلاع راجع به مسائل سه ده گذشته و اخبار روز بدون کم و کاست. بعد از مدتی از طریق کامنت های سایت موج سبز، ابتدا سایت پیک نت را پیدا کردم و بعد از مدتی راه توده را یافتم، که برایم به مثال تشنه ای در کویر که ناگهان به آبشار آب شیرین و خنک برسه بود۰عرضم از این مزاحمت این است که از دوشنبه ۹ شهریور (زیاد به تاریخش اطمینان ندارم) جدید چیزی ندارم. اگرممکن است توضیحی بفرمایید۰
با سپاس شریفیراد
راه توده: از تاریخی که ذکر فرموده اید تا این شماره ای که می خوانید، یعنی از فاصله 9 شهریور تا 27 مهرماه که شماره 239 منتشر شده، جمعا 7 شماره راه توده بصورت منظم، یعنی هفتگی منتشر شده است. امیدواریم از سد فیلترینگ گذشته و بتوانید به آرشیو راه توده مراجعه کنید و این هفت شماره را نیز مطالعه کنید. از این که به ما رسیده اید بسیار خوشحالیم و امیدواریم این وصل و پیوند به همکاری نیز بیانجامد. موفق باشید.

* بهمن- درود رفقا! خسته نباشید.
اگر به صلاح است لطفا یادماندهای رفیق خدایی را پیگیری كنید. منتظر ادامه یادمانده های سبز رفیق خدایی هستیم. نكات آموزنده ایی در این یادمانده ها هست كه نقش چراغ برای مطالعه كتاب پر افتخار حزب توده را ایفا می كند. پیروز و سر بلند باشید

راه توده: پیام های دیگری نیز تقریبا با همین مضمون دریافت داشته ایم. همه این پیام ها را به ایشان منتقل کرده ایم و ایشان هم قول داده است که بزودی ادامه یادمانده ها را آغاز کند.

* سلام. شعار مرگ بر روسیه
لطفا نظر حزب توده ایران در مورد این شعار را که مردم در نماز جمعه به سر گرفته بودند در نشریه خود مطره کنید. مجتبی
راه توده: دوست عزیز ما این شعار را شعاری انحرافی میدانیم تا فرماندهان و کارگزاران اصلی کودتا را از زیر ضربه بیرون ببرند و مردم ندانند این کودتا به چه دلیل صورت گرفت و ماهیت طبقاتی آن چه بود و سرکردگان آن چه موقعیت اقتصادی و سیاسی درحاکمیت نظامی کنونی دارند.
برای چنان کودتائی نیاز به راهنمائی مشاوران روسیه نبود. عده ای که همچنان کینه اتحاد شوروی را در سینه دارند، با علم کردن و بزرگ کردن این مسئله سعی می کنند عقده های گذشته خود را باز کنند، درحالیکه دولت کنونی روسیه با دولت اتحاد جماهیرشوروی سوسیالیستی زمین تا آسمان تفاوت دارد. دولت کنونی روسیه خود در محاصره یک جنبش دمکراتیک در داخل این کشور است که حزب کمونیست روسیه نیز در قلب این جنبش قرار دارد. بنابراین، استدلال ما که در بالا خواندید نه دفاع از دولت مافیائی روسیه، بلکه کوشش برای جلوگیری از افتادن در دام های متنوع و رنگارنگ مخالفان جنبش کنونی مردم ایران است. امیدواریم این توضیح علیرغم کوتاهی و فشردگی آن کافی و رسا بوده باشد.

* مرخصی سالیانه! توی این اوضاع و احوال! کسی‌ دیگر هم نبود که جاشونو پر کنه؟ یه کمی‌ تورو خدا مواظب خودتون باشید......شماها که چندین ساله مرخصی سالیانه هستید، آخه این مردم که تو ایران هستند را آدم ول می‌کنه میره مرخصی سالیانه؟
فروتن

راه توده: ظاهرا اشاره شما به آن مدت کوتاهی است که ما اعلام کردیم به دلیل تحولات بعد از انتخابات و زلزله خبری در ایران، شورای سردبیری راه توده تصمیم گرفت تمام امکانات راه توده را برای یاری رساندن به دوستانی که پیک نت را منتشر می کنند بسیج کند و به همین دلیل چند هفته راه توده منتشر نشد.
این بسیج و تمرکز نیرو در راه توده اعلام شد که ظاهرا شما یا نخوانده اید و یا فراموش کرده اید. این که این و یا آن همکار ما به مرخصی سالانه برود و یا رفته باشد، طبیعی است و تصور نمی کنیم شما هم با آن مخالف باشید. بالاخره زندگی هم باید کرد. اما این که ما در مرخصی چندین ساله به سر می بریم – ظاهرا اشاره به مهاجرت سیاسی منتشر کنندگان راه توده است- بی انصافی مطلق است. شاهد برای این بی انصافی همین بس که خود شما از داخل کشور، پیگیر انتشار راه توده هستید. چنان پیگیر که غیبت چند هفته ای آن را هم نمی توانید تحمل کنید.
موفق باشید و کمی هم با انصاف تر

* با درود حضور رفقا:

مدت مدیدی است كه اینجانب سعی میكردم بتوانم به مطالعه نقطه نظرات شما عزیزان بپردازم. متاسفانه به دلیل سانسور( فیلترینگ) قادر به انجام اینكار وبرقراری تماس با شما نبودم . من از هواداران خط 3 هستم و این روزها در ایرانم و خوشبختانه از نزدیگ مسائل را زیر نظر دارم و مبارزات مردم را از نزدیک می بینم.
ازمقاله ای كه پیرامون نظرات آقای "امینی" نوشته بودید بسیار متشكرم. خوشبختانه باید بگویم جو وحشیانه ای كه سیستم در زندان ها بوجود آورد حال این موقعیت را داده است كه مردم درك نمایند كه این فاشیسم عریان چه بلائی بر سر نیروهای چپ و دموكرات در ابتدای امر به عمل آورده و اعترافات آنان حاصل چه فجایعی بوده است.
خلاصه آن که پادشاه عمامه دار را دارند به جای شاه تاجدار می نشانند. سیاستی که در رابطه با جنبش سبز انتخاب نموده اید مورد تائید اینجانب است.
موفق و پیروز باشید. زنده باد آزادی‘ زنده باد استقلال‘ زنده باد سوسیالیسم. نیست و نابود باد فاشیسم و سرمایه داری از هرنوع آن.
آرمین
راه توده: دوست گرامی آرمین. ما ناچار شدیم بخش هائی از نامه شما را به آن دلیل که هویت شما را آشکار می ساخت و در داخل کشور می توانست موجب دردسر شود حذف کردیم و بقیه آن را منتشر ساختیم. ایکاش از ابتدای پیروزی انقلاب 57 این تجربه ای که اکنون اکثریت نزدیک به مطلق سیاسیون دوران انقلاب بدست آورده اند، دراختیارداشتند. دراینصورت می شد جلوی بسیاری از حوادث را گرفت و از بیراهه رفتن انقلاب نیز شاید می شد جلوگیری کرد. این افسوس امروز ما، تنها شامل دیگر نیروهای سیاسی نمی شود، بلکه توده ایها را نیز شامل می شود. امیدواریم همه تجربه ای که اکنون در کف داریم، بتواند در جنبش کنونی به کار آید و از آن مهم تر، این که به نسل جوان منتقل شود.
موفق باشید
* با سلام.
بعد از جریانات وقیحانه اخیر برآن شدم تا تحقیقی در مورد احزاب در ایران برای خودم داشته بشم. مخصوصا احزابی که جمهوری اسلامی در کتب تاریخ مدارس هر آنچه خود خواسته در باره آنها گفته است. لذا تقاضا دارم در مورد خط مشی و ایدئولوژی حزب توده برایم بگوئید. شاید من هم عضو کوچکی از آن خانواده توده شدم. اگر لایقم بدانید. من مهندس مکانیک هستم و 24 ساله.
محمدی
راه توده: دوست گرامی محمدی که البته اطمینان داریم این نام، نام واقعی شما نیست. شما اگر بتوانید به بخش های مختلف آرشیو راه توده که در ستون دست چپ صفحه اول قابل دسترسی است مراجعه کرده و مطالب آن را مطالعه کنید، پس از پایان یک دوره مطالعه در آرشیو به بسیاری از سئوالات خود دسترسی پیدا می کنید. پس از این دوره مطالعه، اگر سئوالاتی داشتید مطرح کنید تا پاسخ بدهیم. البته سعی کنید سئوالات عمومی باشد تا پاسخ به آنها برای دیگران نیز مفید باشد. ضمنا شما با همین نامه و با همین پیام، عضو خانواده توده ای محسوب می شوید، زیرا درهای این خانه به روی کسی بسته نیست، بویژه به روی کسانی که آگاهانه و داوطلبانه دق الباب می کنند. مانند شما. درباره تاریخ نویسی جمهوری اسلامی و گنجاندن آنها در کتاب های درسی نیز باید بگوئیم که اعتبار دستگاه تبلیغاتی و کتاب نویسی و تاریخ نگاری جمهوری اسلامی چنان از اعتبار افتاده است که بزودی سرنوشت صدا و سیمای جمهوری اسلامی را پیدا می کند. دراینصورت است که ما یقین داریم مردم هر آنچه را حکومت بگوید و بنویسد، خلاف آن را قبول می کنند. نمونه شما، خود نمونه روشنی از این یقین ماست. جوانی 24 ساله که 6 سال پس از انقلاب و تقریبا همزمان با قتل عام توده ایها بدنیا آمده و امروز مهر شک و تردید بر پیشانی تبلیغات کتبی جمهوری اسلامی زده و در جستجوی حقیقت به ما، یعنی به راه توده رسیده است.
با ما درتماس باشید.
* سلام دوستان- مردم ایران بویژه طبقات زحمتکش وروشنفکران وآزاداندیشان از دوران انقلاب مشروطه ودر کوران مبارزه برای ملی کردن صنعت نفت و بدنبال آن درانقلاب پنجاه وهفت,همواره خواهان مطالبات اساسی خود یعنی آزادی و عدالت اقتصادی-اجتماعی بوده اند اما هنوز به این خواستهای بنیادین دست نیافته اند
١- مردم ایران در آستانه یک انقلاب نوین برای بدست آوردن آرزوی دیرین خود/ آزادی /دموکراسی و عدالت اقتصادی-اجتماعی هستند
٢- شکاف درون رژیم و از دست دادن اعتبارش نزد افکارعمومی چه در ایران وچه در سطح جهانی توانایی اش را درحکومت مانند گذشته گرفته است
٣- جنبش مردم از یک قطب رهبری یگانه، توانا و سراسری بی بهره است
٤- چه پیشروان وچه بدنه آن در یک سازمان سراسری، با خواست های روشن و اساسی سازماندهی نشده اند
٥- در نبود یک قطب رهبری سراسری مردمی
الف - یا جنبش مردم برای این دوره به هرز رفته و فروکش خواهد کرد
ب - یا رژیم زیر فشار جنبش مردمی با بخشی از 'اصلاح طلبان" سازش نموده و جنبش را به خاموشی می کشانند
ج - ویا در صورت اوج گرفتن خود بخودی جنبش و سرنگونی رژیم میوه چین تلاش جانفشانانه مردم شده و قدرت سیاسی را بدست خواهند گرفت
بوقوع پیوستن هر یک از سه احتمال بالا برای مردم چیزی جز تکرار حکومت های فلاکت بار گذشته به ارمغان نخواهد آورد
بدون هیچگونه وقت کشی باید ستاد رهبری تشکیل شود.
بهرام برومند
راه توده: دوست عزیز بخش مهمی از نظرات شما را منتشر کردیم، اما در باره بخش دوم تصور می کنیم به تعمقی بیشتر و شناخت از امکانات و واقعیات نیاز است. امیدواریم نظر ما را بپذیرید.

* با سلام
من یک فرزند ایرانم . بدون هیج وابستگی و تعلقی به گروهی. پدربزرگ مادری ام از توده ای های آبادان بود که بارها زندان رفت. پدرم هم ارادتمند توده ای هاست. یکسال هم بند افسران توده ای بود. من چند سالی است که در آمریکا به سر می برم و آنچه از ایران دارم خاطرهایم هست و تمام دلم. امروز در اینترنت به نوشته های شما برخوردم. من سال 78 ایران را ترک کردم و خودم را به نوعی از نسل خاتمی می دانم . باشید برای ما و همراه ما.
لاله
راه توده: اگر با خانواده ارتباطی دارید که بتوانید سلام ما را به آنها برسانید لطفا دریغ نفرمائید. خودتان نیز با ما در ارتباط باشید.

راه توده: دوست عزیز رحمان نوری. با تشکر فراوان از گزارش ارسالی شما، دست شما را صمیمانه می فشاریم و منتظر گزارش های دیگر شما نیز هستیم. همانطور که حتما دنبال کرده اید، از نوشته های شما بهره گرفته و استفاده کرده ایم. البته با در نظر گرفتن همه ملاحظات امنیتی.

راه توده: دوست بسیار گرامی "شهباز رضوانی" از گزارش ارسالی شما نیز با حذف برخی نکاتی که نبود آنها تاثیری در اصل گزارش نمی دهد اما امنیت شما را تامین می کند استفاده کرده ایم که حتما خود نیز اطلاع دارید. منتظر گزارش های دیگر شما هستیم و دست شما را به گرمی می فشاریم. همین گزارش ها و رساندن اخبار به ما مهم ترین وظیفه ایست که امثال شما و دوستان دیگری نظیر رحمان نوری می توانند انجام بدهند. پیروز باشید.

* با درود
چطور میشه عضو حزب توده ایران شد؟
باسپاس- علیرضا امیری
راه توده: همین ارتباط و ارسال اخبار و اطلاعاتی که در جامعه شاهد آن هستید یعنی عضویت و فعالیت. بقیه آن را اجازه بدهید بماند تا دیدار همه ما با یکدیگر در ایران.

راه توده: دوست گرامی "فرود 2" گزارش شما از نماز جمعه ای که هاشمی رفسنجانی خطبه های آن را خواند دریافت شد و از آن استفاده کردیم. دست شما را می فشاریم و منتظر گزارش های دیگری از شما هستیم. نوشته اید که کار دیگری از دستتان بر نمی آید. همین کاری که کرده اید بهترین کار است و ادامه بدهید.

* باسلام خدمت شما عزیزان از یاد رفته!
چندی است در مورد حزب توده بررسی می کنم. و در این بررسی یک دنیا اسرار دیده ام. همیشه در مورد جریان های مربوط به اعدام افسران نظامی شما در حین جنگ هشت ساله و شکنجه ها و اعدام های قرون وسطایی جمهوری اسلامی نسبت به شما گریه ام گرفته! و از صمیم قلب دکتر کیانوری را باور دارم. با اینکه ایشان را ندیده ام و سن کمی هم دارم!
آرزوی ارتباط با شما و آشنایی با شما و اعضایتان را دارم.
یک درخواست:یک بیوگرافی یا تاریخچه کامل از حزب توده از ابتدا تاکنون را روی سایت و در یک صفحه جداگانه قرار دهید.خوشحال میشوم.
آرزوی موفقیت برای شما و ایرانمان. م. ن
راه توده: دوست جوان و عزیز. هر چه بیشتر بررسی کنید و منصفانه قضاوت، بیشتر به ما نزدیک خواهید شد. ما سعی می کنیم در آینده فشرده ای از تاریخ حزب توده ایران را منتشر کنیم، گرچه در بخش آرشیو راه توده، به قلم دیگران این تاریخ وجود دارد. همین پیام و نامه ای که فرستاده اید، خود به معنای ارتباط و آشنائی است. دیدار چهره به چهره نیز بماند برای آینده ای بهتر و آزاد در داخل کشور.
موفق باشید

* دوستان دست مریضاد بخاطر تحلیل های قبل از انتخاباتتان. مخصوصا دو مقاله که در باره نظرات آقایان رضوی فقیه و زیدآبادی بود. به امید روزی که راه توده را در داخل ایران بخوانیم.
محسن از اصفهان
راه توده: درباره این دو مقاله دوستان دیگری هم پیام هائی مشابه فرستاده اند که همگی آنها را به اطلاع نویسنده آن دو مقاله رساندیم. متاسفانه امثال آقای زیدآبادی هم چوب را خوردند و هم پیاز را. البته فراموش نکنید که نقد ما نسبت به نظرات افرادی شبیه رضوی فقیه، زیدآبادی و یا تقی رحمانی که در شماره های اخیر راه توده منتشر شده، هرگز به معنای نفی فعالیت سیاسی آنها و یا شخصیت فعال و سیاسی آنها نیست و همزمان با نقد نظرات آنها، از آنها نیز مانند دیگر فعالان سیاسی که قربانی کودتای 22 خرداد شده اند دفاع می کنیم.

راه توده: دوستان عزیز بهرام بلی، پگاه، نسرین صالحی و دیگرانی که در پیام های تلفنی خواهان دریافت کتاب "بازی شیطانی" شده اند. اولا در پیام های تلفنی لطفا شماره تماس خود را با دقت و شمرده بگوئید تا بتوانیم با شما تماس بگیریم. دوم این که برای دریافت این کتاب در اروپا و یا هر نقطه دیگر جهان، کافی است 20 یورو پول کتاب و هزینه پست آن را به آدرس پستی راه توده که در صفحه اول اعلام شده ارسال دارید. البته با قید آدرسی که باید کتاب را به آن آدرس پست کرد.

* دوستان محترم سلام!
ابتدا لازم می دانم خودم را معرفی کنم. من تابعیت افغانستان را دارم. نویسنده و روزنامه نگار هستم. از تولد 1348 تا پایان دبیرستان در ایران بودم و یعد از آن هم سالهایی را در ایران زندگی کرده ام. در رشته حقوق و علوم سیاسی تحصیل کرده ام. و چند سالی هم به حیث وکیل مدافع کار کرده ام. به هر حال!
من در زمینه مسایل اجتماعی و تاریخی مطالعاتی دارم. بعضی از آثار نویسندگاه حزب توده مثل آقای کیانوری و دیگران را هم خوانده ام. در سالهای 1367 در کابل می خواستم به عضویت حزب پرچم درایم اما همانطوریکه شما اگاهی دارید مشکل جامعه ما این است که روابط قومی است تا رابطه حزبی - شیوه و رفتار آقایان حساب شده نبود ( از شخصی که از اعضای حزب بود مشورت خواستم او مرا بر حذر داشت چون در داخل حزب رقابت های منفی وجود داشت و مشکلات دیگری هم بود که وقت توضیح همه آن نیست ) و کنار ماندم و بعد حوادثی که بوجود آمد همه چیز از بین رفت. حالا هم می بینید امپرپالیزم سرمایه داری بر سر ما سایه افکنده و مابقی قضایا.
با این وضعیتی که در جامعه عقب مانده ما حاکم است تنها سیستم سوسیالیستی می تواند جوابگوی مشکلات این مردم باشد.
روی این ملحوظ و به نتیجه ای که در گذشته به آن رسیده بودم علاقه مند هستم با شما در ارتباط باشم و از تجربیات و راهنمایی های شما مستفیذ گردم. اگر لطف نموده و جواب ایمیل مرا بدهید سپاسگذار شما هستم.
راه توده: همسایه گرامی! از دریافت نامه شما بسیار خرسندیم. درباره مسائلی که به آنها اشاره کردید، متاسفانه ما نمی توانیم نظری بدهیم، زیرا مسائل درون حزبی، هر حزبی را اعضای همان حزب بهتر می دانند. تجربه ما و مشی و بینش ما همان است که شما در نشریه راه توده ملاحظه می کنید و توصیه می کنیم که به بخش آرشیو مراجعه کرده و از مطالب بسیاری که در قسمت های گوناگون این بخش وجود دارد استفاده کنید. ارتباط خود را هم می توانید از همین طریق با ما حفظ کنید و بسیار خوشحال می شویم اگر پیرامون مسائل افغانستان نیز برای ما مطلب و مقاله تهیه کنید. البته سعی کنید این مقالات کوتاه باشد.
موفق باشید

* سلام- با درود به مردم قهرمان ایران و انها که در انتخابات شرکت کرده و به آقای موسوی رای دادند. این روزها همانطوریکه مردم ما در نبرد خود دوستان و دشمنان خود را میبینند بد نیست نظری به مقالات برخی افراد مدعی در خارج کشور انداخته شود. به چه حقی‌ به خود اجازه میدهند به مردمی نصیحت کنند که از آنها سالیانی جلوترند.
راه توده: دوست گرامی. پیام شما در بخش مربوط به افرادی که از آنها نام برده بودید و بهرحال و در حد خود دل در گرو حوادث داخل کشور دارند تند بود. چنان تند که ما این بخش را حذف کردیم و البته نام افراد را نیز به همچنین. اجازه بدهید هر کس نظرش را بدهد و بنویسد و منتشر کند. ما نباید باکی از انتشار نظرات داشته باشیم، زیرا درستی و نادرستی آنها را سیر وقایع و عبور زمان روشن خواهد کرد و طبیعی است که نظرات درست نیروی اجتماعی را در اطراف خود جمع می کند و نه برعکس. نمونه خود شما، نمونه برجسته ایست.
موفق باشید

*baraye shekaste kodeta har shekli ke mitavanid mardoom ra rahnamae konid

راه توده: ما آنچه به عقلمان می رسد در نشریه می نویسیم. اما از یاد نبرید که تجربه و عزم خود مردم بزرگترین سرمایه در این تحمیل شکست است. راه ها را خود مردم در عمل پیدا می کنند و ما نیز همیشه باید بخشی از مردم و در کنار مردم باشیم و نه آقا بالا سر آنها. البته اگر تجربه ای داشته باشیم باید آن را منتقل کنیم که همین کار را در راه توده می کنیم.
پیروز باشید

* با سلام
من در ایران زندگی میکنم . چطور می توانم به کتاب بازی شیطانی دسترسی داشته باشم؟ ممنون میشوم راهنمایی کنید
با تشکر محمد.ط
راه توده: متاسفانه برای رساندن این کتاب به شما در ایران، دست ما کوتاه است، والا مجانی برایتان می فرستادیم. شما میتوانید این کتاب را در آرشیو راه توده بخوانید و حتی آن را چاپ کنید و به دیگران هم برای مطالعه بدهید. این کتاب ابتدا بصورت دنباله دار در راه توده منتشر شده بود و بعد از پایان ترجمه و انتشار در راه توده، بصورت کتاب نیز چاپ شد.
با امید موفقیت برای شما

* با سلام و خسته نباشید من یکی از مخالفین این رژیم در داخل ایران هستم و میل دارم که با گروهی مخالف این رژیم فعالیت داشته باشم و در اینترنت به سایت خوب شما برخوردم. اگر میشود مرا راهنمایی بکنید تا بتوانم به صورتی به مبارزه ادامه دهم . ممنون از شما- محمود. ن
راه توده: ما نام فامیل شما را حذف کردیم و از دیگرانی که ازداخل کشور با ما تماس می گیرند تقاضا داریم یا نام مستعار برای خود انتخاب کنند و قید کنند که نام کوچک و یا فامیل آنها را حذف کنیم.
خوشبختانه جنبشی در داخل کشور مانند یک رود بزرگ در جریان است که امثال شما می توانید به آن رود بپیوندید و حتما پیوسته اید.
----------------
*سلام- اگر امکان دارد در باره نقش سازمان های چپ در انقلاب 57 مقالاتی منتشر کنید؟ ضمنا از نظر شما شرایط امروز ایران نشان از بن بست نظام ایران ندارد؟ آقای علی خدائی ای میل و یا وبسایت شخصی ندارد؟
اسماعیل

راه توده: در مورد خواست اول شما حتما این کار را خواهیم کرد. البته در بسیاری از مقالات و مطالبی که در راه توده منتشر شده اغلب اشاره به برخی چپ روی های سازمان های چپ در ابتدای انقلاب شده اما تاکنون بصورت منسجم و تحلیلی به این مسئله پرداخته نشده است.
در باره بن بست حاکمیت، نظر ما هم مثبت است، اما این بدان معنا نیست که حاکمیت امکان و قدرت مانور و خروج از بن بست را ندارد. این نکته ای بسیار مهم است که نباید در تحلیل حوادث کشور از آن غافل ماند.
آقای علی خدائی هم به گفته خودشان وبسایت شخصی ندارند و شما از همین طریق می توانید با ایشان تماس بگیرید.
موفق باشید

* سلام
الان 16تیر است. آخرین به روز رسانی شما 18 خرداد بوده است. با توجه به نزدیکی 18 تیر چرا راه توده که اینقدر دقیق مسایل سیاسی را تحلیل می کند الان ساکت است.
دوستار شما- الف بیضاوی
راه توده: پاسخ به پیام این دوست عزیز حدود سه ماه به تاخیر افتاد و ادامه انتشار راه توده در عمل به خواست ایشان پاسخ داده شده است.
----------------

* با سلام- شما ظاهرا قرار است که در بزنگاههای تاریخی همیشه غایب باشید. نمیدانم علت غیبت شما در این روزهای حساس چیست ولی مطمئن باشید که خوانندگان شما آنرا به حساب صداقت نخواهند گذاشت. در روزهای حساس به تعطیلات کنار ساحل می روید.
کانادا...
راه توده: خلق خدا ما را نبخشد اگر ساحل دریائی را دیده باشیم. هرگز هم غایب نبوده ایم. شاید جنابعالی در مرخصی بوده اید و تلاش بی امان و شبانه روزی ما را مشاهده نکرده اید. لااقل این توضیح را به حساب صداقت ما بگذارید!
----------------
* با عرض سلام- در صورت امكان اعلام فرمایید كتاب بازی شیطانی را چگونه میتوان داخل ایران تهیه نمود؟

با تشکر علی پویا
راه توده: ما در پاسخ به پیام های مشابه، کمی بالاتر در این باره توضیح داده ایم و شما می توانید به آن توضیحات مراجعه کنید.

* روش مناسب تری كه خطر كمتری داشته باشد ارائه فرمایید. با توجه به دسترسی عوامل خاص به اطلاعات امكان شناسائی فرد زیاد است بخصوص از داخل كشور.
ش_ب

راه توده: شما نیز می توانید به پاسخ بالا که در ادامه سئوال دوستمان علی پویا نوشته ایم مراجعه کنید. همچنین آقای محمد احمدی نیز که درخواستی مشابه دارند اما ظاهرا خارج از کشور بسر می برند نیز می توانند به پاسخ های داده شده به تقاضائی مشابه مراجعه کنند.

*باسلام
لطفا مقاله ای در مورد كائوتسكی و اختلافاتش با لنین و نظر خودتان در این مورد بنویسید.همین طور در مورد دیگر طیف های تفکر چپ در ایران و جهان .خلاصه نویسی شما جالب و مفید و معمولا منصفانه است. سایت خیلی جالبی دارید. واقعا خسته نباشید
ایران- قم- حمید
راه توده: دوست عزیز حمید. از پیام شما بویژه بدلیل محل سکونت شما خوشحالیم. این مقاله را نیز در دستور کار قرار خواهیم داد. همچنین در باره طیف های چپ. بابت پسند شما در ارتباط با خلاصه نویسی نیز خیلی خرسندیم و یقین داریم که این یکی از مهم ترین شیوه های کار انتشاراتی روی اینترنت است.
دست شما را می فشاریم

راه توده: ما اگر پاسخ به نامه ها را بخواهیم همینگونه ادامه بدهیم، از دیگر کارهای راه توده عقب می مانیم. بنابراین اجازه بدهید بقیه پیام ها را در آینده پاسخ بدهیم.



راه توده 239 19.10.2009

 

  فرمات PDF :                                                                                                                   بازگشت