راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

گزارش نهمين كنگره حزب كمونيست بوليوی
جنبش انقلابی بوليوی را
هرچه سريعتر بايد سازمان داد
"عصر ما" ارگان حزب كمونيست آلمان
ترجمه: ستاره عسگری

 

در روزهای هشتم و نهم ماه اوت نهمين گنگره حزب كمونيست بوليوی (پ.س.ب) در شهر كوچا بامبا بر گزارشد. در اين كنگره « اگناسيوموندوزا پيزاره» به عنوان دبير اولين جديد حزب انتخاب شد. در كنگره مذكور از جمله معاون سياسی سفارت ونزوئلا در بوليوی نيز حضور داشت.

از جمله وظايف مهم  كنگره تحليل و بررسی چگونگی پشتيبانی حزب كمونيست بوليوی از دولت "اوو مورالس" رئيس جمهور منتخب مردم بوليوی بود. کنگره با بررسی اقدامات دولت اوومورالس، از جمله عقد قرارداد اقتصادی و اجتماعی«ت.س. پ» و پیوستن به قرارداد اقتصادی «آلبا» و نیزعدم همکاری با پیمان مرکوسور«تجارت آزاد آمریکای جنوبی»، آنها راعملی درجهت استقلال اقتصادی کشورارزیابی کرده و تصریح کرد: قرارداد «تجارت آزاد آمريكای جنوبي» كشور و خلق بوليوی را به همكاری با دولت های نئوليبرال منطقه مقيد و از سال 1985هويت ملی را تحت تاثيرات منفی خود قرارداده و رشد فرهنگ نظام  سرمايه دارای وابسته را در ميان مردم باعث می شد كه خوشبختانه اكنون ديگر اين اجبار منتفی شده است.

از ديد كنگره انتخابات رياست جمهوری اخير در بوليوی با اهداف ضد اليگارشی و ضد امپرياليستی با حضور گسترده خلق بوليوی  در اشكال كاملا دموكراتيكی برگزار و به موفقيت رسيده است. پايه های دولت جديد را حضور ميليونی خلق بوليوی  تشكيل می دهد اما از لحاظ تشكيلاتی با وجود تشكيلات «جنبش مبارزه برای سوسياليسم» دولت جديد دارای كمبود و نقصان می باشد. دولت مورالس قدم های مثبتی را از آغاز تشكيل تاكنون برداشته است، از جمله باز گردانيدن حاكميت و نظارت مردم بر دارائی های خود، همچون ملی شدن ذخاير نفت و گاز در كشور و ايجاد قرارداد های مهم با كشور ونزوئلا جهت صنعتی و مدرنيزه كردن بخش گاز و ديگر بخش های صنعتی كشور، برنامه ريزی جهت پخش و فروش گاز توليد شده توسط بخش های دولتی، اقدام به حاصل خيزی زمين های بزرگ باير، آغاز مبارزه با بی سوادی، اقدامات جديد جهت بهبود وضعيت درمانی مردم، بويژه اقشار تهيدست، با توجه به اين كه در دولت های قبلی هيچ اقداماتی در اين رابطه انجام نگرفته بود.

اتحاد عمل برادرانه با كشور كوبا و كمك های متقابل دو كشور به يكديگر نيز از جمله موارد قابل توجه می باشد. نهمين كنگره حزب كمونيست بوليوی با وجود اينكه موارد بالا را مثبت ارزيابی می كند، اما بر اين باور است كه تمامی اقدامات انجام شده و در دست اجرا هنوز اقداماتی كاملا دموكراتيك نبوده و اعلام می كند كه مواد مورد اشاره به تنهائی جهت كنترل، تسلط و عبور از نظام سرمايه داری حاكم  بر بوليوی كافی نمی باشد. حزب كمونيست بوليوی وظيفه خود می داند كه ابعاد و مرزهای مبارزه را گسترش داده و ياد آور شود كه ضروری است تا با توجه به فرهنگ و سنت ها خلق بوليوی از طريق روش های دموكراتيك مبارزه با اليگارشی گسترش يافته و در عين حال با ادامه مبارزه قاطع و خردمندانه ضد امپرياليستی مسير عبور از نظام سرمايه داری را دراز مدت و بر پايه تشكيلاتی ضروری به مرحله نهائی برساند.

 طبقات اجتماعی مسلط در بخش های شرقی كشورعملا می توانند باعث خطرعدم ثبات سياسی و اجتماعی و ايجاد مانع در مسير اقدامات مردمی دولت مورالس شوند. بطور مثال در شرق بوليوی اقداماتی جهت رشد نيرو های فاشيست به منظورايجاد رو در روئی با اقدامات مردمی دولت قانونی در حال شكل گرفتن است. كنگره حزب كمونيست بوليوی اعلام می كند كه ضروری است تا تمامی مردم بوليوی بويژه مردم منطقه شرقی كشور كاملا در جهت اقدامات خرابكارانه وضد مردمی در دست تدارك اين نيرو های به غايت راست و ضد خلقی قرار داده شوند. آن ها كوشش دارند تا با ماسك طرفداری ازخود مختاری در شرق كشور به نا امنی و عدم ثبات دولت مركزی دامن بزنند. ضروری است تا هر چه سريع تردست های پشت پرده اين خيمه شب بازی ها افشاء و طرد شوند. در اين رابطه لازم است تا كليه نيروهای راستين چپ بوليوی از جمله اعضاء و هواداران حزب كمونيست بوليوی كه در تدارك قانون اساسی جديد با سازمان«جنبش برای سوسياليسم» بوليوی همكاری دارند، به فرهنگ و رسوم مردم منطقه آشنا بوده و واقعيت های موجود را در نظر داشته و نيزمردم را با شناخت كامل تر از فرهنگ و رسوم خلق های ساكن در آمريكای لاتين دعوت كرده واين هويت شناسی را در تمامی منطقه به آموزش بگذارند.

حزب كمونيست بوليوی تمامی نيرو های راستين چپ و اعضاء اتحاديه های كارگری بوليوی، اعضاء سازمان های اجتماعی را هرچه سريع تر به تشكيل و تجمع در يك «سازمان ضد نئو ليبراليستي» فرا می خواند. اين سازمان می تواند به عنوان سازمانی موازی با هژمونی دولتی- مردمی عمل كند.

كنگره اعضاء و هوادران حزب را به وحدت و تجهيز كامل ترفكری و ايدئولوژيك دعوت می كند. هدف احراز افتخار و پيروزی برای خلق و ميهن است. كمونيست های بوليوی موظف و اميدوارند در جهت احقاق اين اهداف شانه به شانه خلق بوليوی مبارزه را تا مقصد و منظورنهائی كه همانا برابری انسان هاست، همراهی كنند.

 

 

                                                                                         بازگشت