بازگشت

 

 

مومیا ابو جمال

25 سال در خطر

صندلی اعدام الکتریکی درامریکا

«یونگه ولت» . ترجمه: ستاره عسگری

 

روزنامه چپ گرای "یونگه ولت" چاپ آلمان در آخرین شماره خود نوشت: بخش آمریکائی شبکه حمایت از آزادی برای "مومیا ابوجمال" روزنامه نگار سیاه پوست زندانی و محکوم به اعدام تبعه آمریکا، در روزیکشنبه گذشته تظاهرات گسترده ای را در شهر فلادلفیا محل تولد مومیا ابو جمال سازماندهی کرد.

روز 9 دسامبر سالروز بیست و پنجمین سال زندانی شدن این مبارز چپ گرای آمریکائی بود. بیست و پنج سال پیش او به بهانه کشتن یک مامور پلیس دستگیر شد. ابو جمال در محلی نزدیک به محل قتل مامور پلیس دستگیر شده و این بهانه ای شد تا نیرو های نامرعی که همواره جهت تدارک توطئه برعلیه مبارزات او فعال بودند، بهانه دستگیری و محاکمه او را فراهم آورند. با دستگیری و محاکمه ای سرهمبندی شده او در سال 1982، این مبارز سیاه پوست به جرم قتل به اعدام محکوم شد.

مومیا ابو جمال در طول 25 سال زندان و محرومیت از زندگی طبیعی همچنان به مبارزه خود از طریق روز نامه نگاری در زندان ادامه داده است و حتی در این مدت چندین کتاب منتشر کرده است. تعداد قابل توجهی از کتاب ها او تاکنون به آلمانی ترجمه و منتشر شده است . مقالات سیاسی و اجتماعی او در رابطه با جامعه آمریکا مرتبا در نشریات مترقی اروپا و به ویژه آلمان چاپ می شود.

مبارزات نیرو های چپگرای آمریکائی و در حمایت از این مبارز در صحنه بین المللی توسط نیرو های مترقی و چپ در سطح جهان، سازمان قضائی آمریکا را تاکنون بارهای مجبورکرد تا حکم اعدام او را به عقب بیندازند. با توجه به تدارکات جدید قوه قضائی آمریکا برای اجرای حکم اعدام او در سال 2007 و این که "مومیا ابو جمال" با توجه به بیگناهی اش از طرف دولت فرانسه تبعه افتخاری فرانسه اعلام شده و خیابانی نیز به نام او نامگذاری شده است، ماه گذشته حزب جمهوری خواه آمریکا به شدت  نسبت به این موضوع عکس العمل نشان داد.

نیروهای چپ گرای آمریکائی در تظاهرات روز یکشنبه گذشته طی قطعنامه ای آزادی فوری او را خواستار شدند و از نیروهای روشنفکر، دموکرات و چپگرا در سطح بین المللی خواستند تا از مبارزات آنها جهت آزادی این روزنامه نگار سیاه پوست حمایت کرده و صدای اعتراض خود را علیه این بی عدالتی رساتر کنند.

نیرو های مترقی اروپا وبویژه جامعه روشنفکری و جریانات چپگرای آلمان نیز همه مبارزان طرفدار برابری و عدالت اجتماعی در کشور های مختلف جهان را به حمایت از این مبارز زندانی فرامی خواند.

 

راه توده شماره 115

11.12.2006

 

                                                                                                                       بازگشت