راه توده                                                                                                                                                         بازگشت

 

 

توطئه های پیشکار احمدی جنتی

 در راس وزارت کار

"جامعه اسلامی کارگران"

توطئه ای جدید

علیه متشکل شدن کارگران

احمد هدایتی

  

حدود 60 خانه كارگر در كل ایران فعال هستند. هر خانه كارگر یک هیئت مدیره 9 نفره دارد. معمولا رئیس كانون هماهنگی شوراهای اسلامی كار هر استان و هر شهرستان از اعضای هیئت مدیره(هیئت اجرائیه) خانه كارگر آن استان یا شهرستان می باشد.

در راس خانه های كارگر، خانه كارگر كل می باشد كه محجوب رئیس آن و حسن صادقی قائم مقام آن است.

حدود 50 تا 55 كانون هماهنگی شوراهای اسلامی كار در سراسر كشور وجود دارند (زیرا در بعضی از استان ها از جمله همدان و اردبیل به علت حد نصاب نرسیدن تعداد شورا ها كانون هما هنگی یا تشكیل نشده و یا بعدا به علت انحلال بعضی از شورا ها از حد نصاب خارج شده و منحل شده اند) كه در راس آنها كانون عالی شوراهای اسلامی كار كشور قرار دارد. تعداد اعضای هیئت رئیسه كانون عالی 11 نفر( و 2 بازرس) و كانون هماهنگی  معمولا 5 نفر ( 2 تا 3 بازرس) می باشند. حسن صادقی در دوره پنجم ( دوره قبل) رئیس كانون عالی و در حال حاضر و بعد از مجمع عمومی و انتخابات اصفهان ( نیمه دوم آبان ماه 84) پرویز احمدی پنجكی ( در دوره پنجم رئیس كانون هماهنگی استان تهران بود) مسئول آن است.

 

1)- از زمانی که علینقی جهرمی (پیشکار احمدی جنتی در شیراز) وزیر کار شد، بین وزارت كار ( چه در تهران و چه در استان ها) و خانه كارگر و كانون عالی شوراهای اسلامی كار( به ریاست حسن صادقی) و به طور كلی تشكیلات سراسری خانه كارگر اختلافاتی شكل گرفته است، که لازم است این اختلافات با جزئیات آن دنبال شود.

در ملاقات جهرمی و حسن صادقی، جهرمی گفت خوشحالم كه شما از ریاست كانون عالی بیرون می روی ( ظاهرا تشكیلات خانه كارگر قبلا تصمیم داشته كه حسن صادقی برای دوره جدید دیگر كاندیدا نشود).

2)- لازم است انتخابات كانون عالی، بعلت پایان دوره پنجم انجام شود. طبق قانون، وزارت كار باید بر انتخابات كنون عالی نظارت كند، از مهر ماه كانون عالی به وزارت كار اطلاع داد كه می خواهد انتخابات را انجام بدهد. شما هیئت نظارت را تعیین كنید و بفرستید.

 راه توده

وزارت كار تحت رهبری مدیر كل سازمان های كارگر ی و كارفرمایی( سعید هوشمند) خواستار انجام انتخابات در ساختمان وزارت كار و خانه كارگر و كانون عالی خواستار انتخابات در  اصفهان می باشد.

انتخابات  مجمع عمومی در نیمه دوم آبان ماه( 24/8/84) در اصفهان بدون حضور نمایندگان وزارت كار با حضور سر حدی زاده و 244 تن از نمایندگان كانون های هماهنگی شورا های اسلامی كار از سراسر كشور تشكیل می شود ( طبق گفته خانه كارگر كل نمایندگان 276 نفر بوده  كه 244 تن شركت كرده بودند)، در این انتخابات 11 نفر هیئت رئیسه اصلی كانون عالی شورا ها و 2 نفر بازرس انتخاب می شوند( روز نامه كار و كارگر 26/8/84 شماره 4285).

3)- حدود یك ماه پیش كانون عالی قبلی كنار رفته و كانون عالی شورا های اسلامی كار كشور به ریاست پرویز احمدی پنجكی جایگزین می شود و الان مشغول كار می باشد.

ولی وزارت كاربه رهبری سعید هوشمند دست از مخالفت بر نداشته و گفته كه كانون عالی موجود قانونی نیستند و منحل است (در صورتیكه طبق قانون حداقل تا پایان دی ماه همان كانون قبلی نیز قانونی می باشد.)

4)- مجمع عمومی فوق العاده كانون عالی جهت تائید دو باره انتخابات اصفهان در روز شنبه 24/10/84 در خانه كارگر تشكیل  شد .

جلسه با حضور بیش از 160 نماینده از نمایندگان كانون های هماهنگی  سراسر كشور  رسمیت یافت( در جلسه گفته شد كه عده ای  به دلیل نا مساعد بودن شرایط آب و هوایی و نیز كارشكنی های وزارت كار نتوانستند در مجمع حضور یابند).

ابتدا حسن صادقی گزارشی از مجمع عمومی كانون عالی شورا ها در انتخابات اصفهان و نیز چگونگی مخالفت وزارت كار ارائه داد و تاكید كرد كه دراین مجمع جهت تائید همان انتخابات اصفهان می باشد، در ضمن جلسه با قیام همگی (اكثریت قریب به اتفاق) انتخابات مجمع عمومی و انتخابات اصفهان  تائید گردید.

5)- بعد از پایان مجمع دسته جمعی برای  تاكید و پشتیبانی از انتخابات اصفهان به دفتر هوشمند واقع در وزارت كار رفتند، این تجمع در ساختمان فرعی وزارت كار در خیابان آزادی( بین بهبودی و شادمان) و در طبقه دوم در جلوی دفتر كار هوشمند صورت گرفت.

 

در حاشیه مجمع فوق العاده و موارد دیگر:

1)- حسن صادق ضمن  دفاع از شورا ها و كانون عالی شورا ها مانند گذشته به سندیكا ها و تشكیل سندیكاها حمله نكرد و كلا گفت كه در صورتی كه سندیكاها نخواسته باشند با تشكیل خود شورا ها را نابود كنند ما مخالفتی با آنها نداریم( چنانچه می دانیم قبلا شدیدا با سندیكا ها مخالفت می كرد)

- ضمنا علی رضا محجوب در مقدمه كتابی تحت عنوان"قانون كار جمهوری اسلامی و وجدان كاری" كه خانه كارگر تشكیلات قم ( تاریخ ندارد احتمالا مربوط به سال 43 یا 84 است) آنرا منتشر كرده از تشكیل سندیكا ها و اتحادیه ها كارگری دفاع كرده است.(البته بسیار گنگ صحبت كرده ولی دفاعش از سندیكاها حتمی است)

- ظاهرا وزارت كار می خواهد با پروبال دادن به جامعه اسلامی كارگران آن را جانشین شورا ها و كانون هماهنگی شوراهای اسلامی  و خانه كارگر كند.

2)- علیرصا محجوب در میانه جلسه آمد و سخنرانی كرد و رفت. چیزی جدیدی نگفت و در حقیقت تكرار همان حرف های صادقی  بود.

3)- سخنران بعدی نصرالله دریا بیگی دبیر اجرایی خانه كارگر مازندران و عضو حزب اسلامی كار آخرین سخنران بود كه به راست سنتی كه طرفدار زرو زور و تزویر است حمله كرد و گفت همین خانه كارگر بود كه با خصوصی سازی مخالفت كرد، با واردات بی رویه مخالفت كرد و در پایان گفت كه ما در انتخابات ریاست جمهوری از رفسنجانی پشتیبانی كردیم و به او رای دادیم و از ایشان می خواهیم كه از ما و تشكیلات خانه كارگر پشتیبانی كند.

ضمنا وزارت كار با كشیدن عده ای از اعضا خانه كارگر، از جمله كانون هماهنگی استان تهران ( 7 نفر از 9 نفر) به طرف خودش و نیز به طرف جامعه اسلامی كارگران در خانه كارگر و تشكیلات كانون عالی شوراهای اسلامی كار دو دستگی به وجود آورده است، ظاهرا در استان ها و شهرستان ها وزارت كار نتوانسته در این مورد كاری كند.

 

 

 

 

 

  فرمات PDF :                                                                                                               بازگشت