راه توده                                                                                                                                                         بازگشت

 

 

کارخانه ها را

به صاحبان اصلی آنها

باز گردانید

احمد هدایتی

  

بعد از سال ها غارت بیت المال تحت عنوان خصوصی سازی مسئول و نماینده ای پیدا شد كه خواستار باز گرداندن كارخانجات بحران زده به صاحبان اصلی آن یعنی دولت (ملت) و بیت المال شد. باهم می خوانیم:

محمد علیخانی نماینده مردم قزوین در مجلس هفتم در باره حل مشكلات كارگران (استان قزوین) گفت: " به نظر من راه حل نهایی مشكل كارخانجات بحران زده، باز گرداندن آنها به دولت و یا یك مجموعه صلاحیتدار و توانمند است و" (روزنامه كار و كارگر 8/10/1384)

 راه توده

سال هاست كه كارگران استان قزوین ـ شهر البرز، شهر الوند، تاكستان، بوئین زهرا و غیره ـ اعتراضات و مبارزات زیادی را بر علیه خصوصی سازی و فجایع غارت گرانه آنها  در سطح استان قزوین انجام داده اند. مطالعه روز نامه كار و كارگر در سال های اخیر به ویژه یك سال گذشته  بهترین گواه بر مطالب فوق می باشد2.

اعتراض های صنفی در داخل كارخانه ها در مورد عقب افتادگی حقوق، تجمع در داخل كارخانه ها و اعتراض به مدیرانشان، نامه های مختلف، از جمله  نامه های سر گشاده به مسئولین كارگری و مسئولین دیگر در استان شوراهای اسلامی كار، خانه  كارگر استان قزوین و خانه كارگر تاكستان و نمایندگی های كارگری، اداره كار استان قزوین و ادارات كار شهرهای مختلف استان، مسئولین استان از جمله استانداری، فرمانداری ها، امام جمعه ها در سراسر استان- اعتصاب های متعدد و اعتراض های متعدد و تظاهرات متعدد در جلوی  خانه های كارگری، در جلوی فرمانداری ها، در داخل شهر ها، در مقابل استانداری قزوین، دادخواهی از نمایندگان در مجلس ششم و هفتم و بالاخره تجمع در مقابل مجلس  و نامه های متعدد به رهبر، به خاتمی و احمدی نژاد و مجموع اعتراض ها و مبارزات كارگران و نمایندگان آنها بوده است، كه باعث شده مسئولین آن استان از جمله نماینده قزوین در مجلس "علیخانی" را به این نتیجه برساند كه تنها راه نجات كارخانه های بحران زده كه عمدتا بر اثر خصوصی سازی در سال های اخیر  بوده است بر گرداندن آنها به صاحبان اصلی (بخش عمومی و ملت) آن می باشد.

زیرا هر چه بخش خصوصی دلال و غارتگری كه این كارخانجات را به اشكال مختلف - در واگذاری این شركتها، بعضا تخلف صورت گرفته و برخی نیت سوء استفاده داشته اند (علیخانی)- تصرف كرده و غارت نموده است را نصیحت كردند، قسم دادند كه كارگران و خا نواده هایشان را به خاك سیاه ننشانید، ولی كو گوش شنوا؟

- اقدامات دست اندركاران و مدیران كارخانه های خصوصی شده جهت فلج كردن تولید و سپس اخراج تدریجی و باز خرید اجباری كارگران و در نهایت تعطیلی كامل كارخانه و تبدیل اراضی آن  به منطقه مسكونی:

-         اعلام اینكه كارخانه ضرر می دهد: ابتدا در بین كارگران و سپس اطلاع به مقامات مسئول وزارت كار، خانه كارگر، فرمانداری، استانداری، نمایندگان مجلس، نمایندگان ولایت فقیه و.

-         عدم پرداخت عمدی مزایا و اضافه كاری ها و سپس پرداخت نكردن عمدی یك ماه و دو ماه و چند ماه حقوق كارگران.

-         زمزمه اینكه بعضی از كارگران باید از كارخانه بروند و یا باز خرید شوند.

-          عدم پرداخت حقوق و اعلام ضرر دادن تولید جهت  عقب انداختن اقساط بانكی و نیز عقب انداختن تاریخ چك هایی كه بابت اقساط  خصوصی سازی به سازمان خصوصی سازی داده اند.

-         گرفتن وام ها بی بهره و یا با بهره كم تحت عنوان اینكه كارخانه ضرر می دهد و قدرت پرداخت حقوق كارگران را ندارد و نمی توانند آنها را باز خرید كند.

-         با گرفتن وام مقداری جهت خواباندن سر و صدای كارگران به آنها می دهند و بقیه را در عرصه خرید و فروش و دلالی بكار می اندازد و یا به اشكال مختلف از كشور خارج می كند (سهم شیر از خودشان و سهم شغال از كارگران )، و سپس بعد از مدتی كاسه گدایی را دست می گیرد. دو باره تقاضای وام و دو باره…………

-         در نهایت كارخانه را تعطیل می كند، كارگران شان را باز خرید و اخراج می كند و با فروش تاسیسات و اراضی آن  میلیارد ها تومان(میلیون دلار) به جیب سراریز می كند.

-         یك نمونه:  كارخانه زاینده رود در اصفهان كه 1500 نفر كارگر داشت به 3 میلیارد تومان خریداری شد و تجهیزات آن فروخته شد و كارگران باز خرید شدند و بعد زمین آن به قیمت 11 میلیارد تومان فروش رفت. (قیمت ها همگی مربوط به حدود 10 تا 12 سال پیش است)3

-         3 نكته:

1- مدیران جدید گاه سعی می كنند كه شیره كارخانه ها را بكشند و آنها را با حجم بدهی بالا و فلج كردن هر چه بیشتر دو باره  به دولت عودت بدهند.

2- به طور كلی خصوصی سازی بر خلاف قانون اساسی بویژه بر خلاف اصل 44 قانون اساسی است كه مالكیت ها ی دولتی و بخش عمومی را دقیقا مشخص كرده است.

3-  تقریبا در دو دهه اخیر با توصیه ها ( بهتر است بگوئیم دستورات) بانک جهانی به رهبری امریكا و صندوق بین المللی پول و سازمان تجارت جهانی ( WTO) خصوصی سازی در ایرا ن صورت گرفته است.

 

 

 

  فرمات PDF :                                                                                                                     بازگشت

 


2 بحرا ن خصوصی سازی را به حساب كارگران نگذارید.(احمدی مسئول كانون هماهنگی شورا های استان قزوین، روز نامه كار وكارگر 17/8/84 ( شماره 4277). شركت بلر با دارایی چند ده میلیاردی از پرداخت حقوق كارگران عاجز است ،كار و كارگر1/9/84 .تجمع كارگران بلر در مقابل سارمان خصوصی سازی،كار و كارگر 3/9/84 . تلاش مدیریت برای تعطیلی پروفیل پارس و.. و كارگران كارخانه پوشینه بافت قزوین  مقابل استانداری تجمع كردند ، كار و كارگر 8/9/84 . خصوصی سازی شبیه رها سازی است ، مرتضی لطفی، كار و كارگر 24/8/84 .آیا عزرائیل بر كارخانجات مازندران نازل شده است؟ فرامرز درخشنده 15/8/84 .مشكلات واحد های  صنعتی استان آذربایجان غربی ادامه دارد ،صحرا نورد ، 29/8/84.كارگران كارخانه پوشینه بافت مقابل وزارت صنایع تجمع كردند، 30/9/84 . و…………. موراد فوق نمونه های می باشد.

 

3 مجله چشم انداز ایران،اردیبهشت و خرداد 1380 شماره 8 صفحه 5 .