راه توده                                                                                                                                                         بازگشت

 

 

يک گفتگو

سالگرد 21 آذر

بر مزار فريدون ابراهيمي

   

 

     چنگيز بخت آور از فعالين آذربايجان است. در مراسم مختلف مربوط به تاريخ جنبش آذربايجان حضور مي يابد. يكبار در جريان فاتحه خواني بر مزار باقرخان دستگير شد و امسال نيز در مراسم ۲۱ آذر بر سر مزار فريدون ابراهيمي تا آستانه بازداشت پيش رفت. گفتگوي کوتاه زير با او انجام شده که در سايت شمس نيز انعکاس يافته است.

 

 - 21 آذر امسال چگونه گذشت؟

- من باور دارم كه حادثه ۲۱ آذر در سرنوشت تاريخي ملت آذربايجان جايگاه ويژه اي دارد.

سالروز سركوب يک جنبش ملي توسط شاه در سال ۱۳۲۵ است. ما براي اعتراض به اين سرکوب در مراسم ۲۱ آذر شركت مي كنيم، تا به قربانيان ادای احترام كنيم. امسال همراه خانواده خود در مزار فريدون ابراهيمي وزير دادگستري حکومت فرقه دمکرات با دو شاخه گل سفيد و سرخ حاضر شدم. نيروهای انتظامي منطقه را محاصره کرده بود.

 

 - موفق شديد بر سر مزار برويد؟

- به هيچ عنوان. نيروهای امنيتي به شدت جلوگيری مي كردند. من تمامي حرفهايي كه حالا به شما زدم به آنان نيز گفتم ولي آنان قانع نشدند و من مجبور شدم بگويم كه دولت مستبد پهلوی با آذربايجان چنان کرد، شما چرا آن سياست ها را ادامه مي دهيد؟  در نهايت، شاخه های گل را به يكي از ماموريني كه مي شناختم دادم و به ايشان گفتم تا اين گ لها را بر سر مزار بگذارد و اگر اين كار را نكنند منطقه را ترك نخواهم كرد. او با گل ها بطرف مزار رفت.

 

- آيا گلها را بر سر مزار گذاشتند؟

-  من ديد كافي نداشتم كه ببينم، ولي او به طرف مزار رفت.

 

-  جز شما كسان ديگری هم بودند؟

- افرادی بودند كه در دور دست ايستاده بودند و نمي شد هويت آن ها را تشخيص داد. با ديگران هم مانند من رفتار شد.

 

- درگيری با ماموران رخ داد؟

- تا زماني كه ما آنجا بوديم خير، فقط به زور ما را مجبور به ترك محل كردند. به نظر من رفته رفته فعالان با تجربه تر عمل مي کنند. امسال حركت مردمي تر از سال گذشته بود.

 

 

 

 

                                                                                        بازگشت