راه توده                                                                                                                                                         بازگشت

 

 

چپ، امریکای لاتین را فتح می کند!

راهپیمائی انقلابی

برای شرکت در انتخابات مکزیک

عسگرداوودی

( با استفاده از دو روزنامه یونگه ولت و تاگس سایتونگ آلمان)

 

جنبش سوسیالیستی زاپاتیست های مکزیک و فرمانده آن خود را برای مبارزه انتخاباتی سال جدید مسیحی در مکزیک آماده می کنند.

نشریات چپ آلمان گزارش هائی را از استان "چیاپاس" تحت کنترل زاباتیست های مکزیک است منتشر کرده و می نویسند:

مارکوس سر فرمانده جنبش سوسیالیستی زاپاتیست های مکزیک به همراه صدها زاپاتیست همرزم خود، نخستین سفر انتخاباتی طولانی مدت خود را آغاز کرد. گفته می شود این سفر شش ماه به درازا خواهد انجامید و مارکوس در نقاط مختلف کشور مستقیم با مردم گفتگو خواهد کرد.

یونگه ولت و "تاگس سایتونگ" آلمان می نویسند: مارکوس و همراهان وی به 26 شهر مکزیک سفر خواهد کرد تا اهداف و برنامه های  خود و جنبش سوسیالیستی مکزیک را برای کارگران، دهقانان و دیگر زحمتکشان شهرها و نقاط مختلف کشور تشریح کند.

جنبش سوسیالیستی مکزیک عمدتا از سرخ پوستان و بومیان امریکائی تشکیل شده است.

از جمله اهداف این سفر 6 ماه، تشویق و ترغیب مردم مکریک به شرکت در انتخابات آینده ریاست جمهوری در این کشور است. این انتخابات قرار است 26 ماه ژوئن آینده برگزار شود.

طبق برنامه تنظیم شده جنبش سوسیالیستی زاپاتیست هایی مکزیک، قرار است کاروان انتخاباتی در اواسط ماه آپریل به مکزیکوسیتی پایتخت مکزیک برسد.

بزرگترین نگرانی جبنش انقلابی مکزیک در حال حاضر احتمال سوء قصد به جان کاندیدای این جنبش برای انتخابات ریاست جمهوری است، که در عین حال فرماندهی زاپاتیست ها را نیز برعهده دارد.

در ماه های گذشته "چیاپاس" میزبان هزاران مبارز چپ گرا و سوسیالیست مکزیکی بوده است که به نمایندگی از سندیکاهای مختلف کارگری و انجمن های مختلف دهقانی و حتی به نمایندگی از گروه های کوچک چپگرای مکزیک خود را به این شهر رسانده و جلسات مختلفی را با هدف تدوین برنامه انتخاباتی برپا کرده بودند. هدف از سفر 6 ماهه ای که جنبش زاپاتیست های مکزیک آغاز کرده، تشریح نتایج همین جلسات و گفتگوهای با مردم مکزیک است.

در آخرین انتخابات امریکای لاتین، اوومورالس از جنبش برای سوسیالیسم به ریاست جمهوری بولیوی رسید. مورالس نیز از سرخپوستان امریکا لاتین است. او بلافاصله پس از پیروزی در این انتخابات راهی کوبا شد تا قبل از تحویل گرفتن مقام ریاست جمهوری، با فیدل کاسترو تبادل نظر کند.

در حال حاضر در کشورهای ونزوئلا، بولیوی، برزیل، اوروگوئه و کوبا دولت های چپ و سوسیالیست قدرت را در دست دارند. با پیروزی زاپاتیست ها در مکزیک، عملا نیمی از امریکای لاتین جبهه متحد چپ را تشکیل خواهند داد. این در حالی است که در مرحله اول انتخابات شیلی نیز، کاندیدای چپ این کشور دکتر "میشل باچلت" که از زنان زندانی سیاسی کودتای شیلی است، به پیروزی رسیده است. مرحله دوم این انتخابات نیز بزودی برگزار خواهد شد.

پدر وی یکی از ژنرال های نیروی هوائی ارتش شیلی بود که پس از کودتای سال 1972، به جرم حمایت از دولت انقلابی سالوادور آلنده دستگیر و زیر شکنجه کشته شد. میشل باچلر و مادر وی نیز پس از کودتا مدت ها زندانی و زیر شکنجه بودند و سپس زیر فشار افکار عمومی جهان از مرگ نجات یافته و از کشور تبعید شدند. وی سال ها در راه حقوق بشر برای مردم شیلی فعالیت کرده است و اکنون سرپرست وزارت دفاع شیلی است.

 

 

 

 

                                                                                                     بازگشت