راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

مصاحبه با دبيرکل حزب کمونيست شيلي

آغاز مرحله ای نوين

در امريکای لاتين

 

نشريه چپ گرای يونگه ولت- چاپ آلمان- 11 مارس 2006

مصاحبه با دبير اول حزب کمونيست شيلي- گيليرموتليه

 

- رئيس جمهور شيلي "ريکاردو لاگوس" چند روز قبل از پايان دوره رياست جمهوری اش از وزير امور خارجه امريکا "رايس" در سنتياگو استقبال کرد. حزب کمونيست شيلي در مخالفت با اين استقبال اکسيون های مختلفي را در سراسر کشور سازمان داد. چرا؟

 

- اين اکسيون ها قبل از همه از طرف سازمان جوانان حزب کمونيست تدارک ديده شده بود و البته ما هم با چنين اقدامي کاملا موافق هستيم، زيرا ايالات متحده طبق سنت کلاسيک خود هميشه خواهان دخالت در امور داخلي کشورهای امريکا لاتين است.

 

- آيا اتخاذ اين سياست وجه تمايز شما با ديگر احزاب سوسياليست است؟

 

- کاملا. اما اختلافات اساسي مربوط به سياست های داخلي است و قبل از همه نيز مربوط  مي شود به سمت گيری ضرورت های اقتصاد سياسي. اکثر احزاب سوسياليست از سياست نئوليبرالي حمايت مي کنند که در زمان ديکتاتوری پينوشه به جامعه ما تحميل شده است. مورد ديگر وجود يک سری قوانين غير دمکراتيک در قانون اساسي است که با وجود پايان ديکتاتوری هنوز وجود دارند.

 

- بطور مشخص کدام قوانين؟

 

- نخست اين که قوانين مربوط به سيستم انتخاباتي کشور، به احزاب کوچک در مقابل احزاب بزرگ ائتلافي هيچگونه شانسي نمي دهد و به همين دليل به منافع بخشي از جامعه هيچ توجهي نمي شود. مورد ديگر مربوط به نقض حقوق کارگران است که از زمان ديکتاتوری پينوشه تا به امروز وجود دارد، ضمن آنکه قوانين موجود اجازه رشد تشکيلات سنديکائي را نمي دهند و مذاکرات برای قراردادهای دسته جمعي کار را بشدت محدود مي کنند.

 راه توده

- رئيس جمهور جديد نيز مانند لاگوس عضو حزب سوسياليست است. از او انتظار چه تغييراتي را داريد؟

 

- حزب کمونيست با او يک قرار داد 5 ماده ای امضاء کرده است. ما براساس آن قرار داد مي توانيم تغييرات را تقاضا کنيم. اما اين به معنای حمايت سياسي از او نيست. تعهدات ديگر او مربوط مي شود به حق کار، بهبود سيستم بازنشستگي، تغيير در سيستم دادگستری برای روشن ساختن جنايات دوران ديکتاتوری و تقويت حقوق سرخپوستان. البته طبيعي است که سيستم نئوليبراليسم با اين اقدامات از ميان نمي رود، اما مي تواند آغاز يک پايان باشد.

 

- قرار دادهای شما بحث های زيادی را در طيف چپ برانگيخته. از طرف ديگر زماني که شما در دوره دوم از خانم "باچلت" حمايت مي کرديد احزاب ديگر از مردم مي خواستند که رای سفيد به صندوق ها بريزند.

 

- ما در مرحله دوم انتخابات و زماني از ايشان – باچلت- حمايت کرديم که او متعهد شد به قرار دادهای بسته شده با ما عمل کند. البته هيچ تضميني وجود ندارد که در شش سال آينده او به تعهدات خود عمل کند. البته برای عمل به اين تعهدات او نه تنها از طرف حزب ما، بلکه از طرف تمام سازمان های اجتماعي ديگر نيز تحت فشار خواهد بود. بهرحال، حمايتي که شما از آن مي گوئيد مربوط به مرحله دوم انتخابات است و به همين دليل هم در مرحله دوم رای گيری آراء سفيد بسيار کمتر از مرحله اول به صندوق ها ريخته شد.

 

- در برخي کشورهای امريکا لاتين احزاب چپ قدرت را بدست گرفته اند. آيا اين تاثير در سرنوشت شيلي دارد؟

 

- بله، حتما. چند روز ديگر در سانتياگو يک اکسيون بزرگ سياسي- فرهنگي برگزار مي شود و ميهمان مهم اين جشن نيز "اوو مورالس" رئيس جمهور جديد بوليوي است. برای شيلي اين خيلي مهم است، زيرا رابطه دو کشور از لحاظ تاريخي هميشه بسيار متشنج بوده است.

اکنون بوليوی هم مانند ونزوئلا و کوبا خواهان روابط سياسي گسترده و همه جانبه با شيلي است که شامل استفاده از منابع طبيعي گاز، نفت، تامين انرژی و قرار دادهای مربوط به آن بين کشورهاي امريکا لاتين مي شود. اين سمت گيری گام بزرگ و مهمي است زيرا مي تواند زمينه بازگرداندن اختيارات منابع طبيعي خصوصي شده ما را به خودمان فراهم سازد.

 

 

 

 

  فرمات PDF :                                                                                                                بازگشت