راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

نسل جدید روس
با کلاهک های نوین
و بحران انفجار داخلی

 

كرملین معتقد است که با تولید نسل جدیدی از كلاهك‌های جنگی، با سیستم ضد موشك‌های بالستیك ایالات متحده مقابله خواهد كرد. كلاهك‌هایی كه هواپیماهای رهگیر قادر به شناسایی آنها نیستند.

اما همه چیز درست پیش نمی رود. اوایل ماه جاری میلادی، آزمایش موشك زیردریایی بولاوا - كه با تبلیغات بسیاری همراه بود - با شكست روبرو شد.
نفرات ارتش به خوبی آموزش ندیده‌اند، دچار سوء تغذیه هستند و روحیه خوبی ندارند.
میخوارگی، خودكشی و فساد در ارتش روسیه عادی شده است. صنعت اسلحه سازی در كشور قدیمی شده است و مدل‌های جدید بندرت وارد می‌شوند. از سال 2001 تاكنون، هندوستان مشتری اول تانک های روسی بوده است.

رشد اقتصادی 7 درصدی روسیه را تبلیغ می کنند، اما واقعیت چیست؟ دلیل اصلی این جهش افزایش قیمت نفت و گاز در بازارهای جهانی است. اگر بهای نفت و گاز كاهش یابد؟ این رشد نیز سقوط می کند.
سرمایه انسانی روسیه را هم آفت زده است. جمعیت روسیه هر سال 750 هزار نفر كم می‌شود. دلیل اصلی آن كاهش تولدها و افزایش مرگ و میر مردان است. روسیه روز به روز پیرتر می‌شود و به همین میزان، بهره وری روز به روز كاهش می‌ یابد. میخوارگی (الكلیسم) فراگیر است و اعتیاد به مواد مخدر هر روز گسترش می ‌یابد. روسیه بیشترین میزان مبتلایان به سل را در قاره اروپا دارد. روند گسترش ایدز در جامعه بی سابقه است و آمار خودكشی روز به روز بالاتر می ‌رود.
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی بین سال‌های 1998 تا 2003 روسیه از لحاظ میزان خودكشی در مردان در میان 46 كشور مقام اول را داشته است. بنابر این گزارش از هر 100 هزار نفر مرد در این كشور، 71 نفر اقدام به خودكشی كرده اند. فساد در میان مقامات روز به روز افزایش می ‌یابد.

متحدان نزدیك روسیه - قرقیزستان، تاجیكستان و ازبكستان - فقیرند و از لحاظ سیاسی بی ثبات. قزاقستان و تركمنستان كه از لحاظ انرژی غنی هستند نیز چندان با روسیه همراهی ندارند. ارمنستان نزدیک ترین متحد روسیه باقی مانده است اما این کشور در حالی که خود کشوری فقیر است، با آذربایجان ثروتمند بر سر منطقه قره باغ همچنان درگیر است.
گرجستان همچنان می کوشد عضو ناتو شود. دراین میان "بلاروس" قوی ترین متحد روسیه باقی مانده است.

رشد نژادپرستی دست راستی و ملی گرائی افراطی با شعار "روسیه برای روس‌ها" آینده ای تاریك را به نمایش می گذارد. عمق این نگرانی زمانی بیشتر درک می شود که بدانیم نزدیك به 25 میلیون نفر از مردم روسیه مسلمان هستند و روسیه جامعه ای چند نژادی است.(این اطلاعات از دل گزارش جدید نیوزویک درباره روسیه و حق وتوی آن بر سر بحران اتمی ایران بیرون کشیده شده است.)
 


 

  فرمات PDF                                                                                                        بازگشت