راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

انقلاب نارنجی به رهبری امریکا در روسیه
از سخنرانی پوتین در مونیخ
تا ظاهر شدن "کاسپارف" در مسکو
عسگر داوودی

 

سیاست های "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه درمیان نمایندگان انحصارات سرمایه داری غرب طرفداران زیادی ندارد. انتظارتحلیل گران سیاسی جهان برای واکنش های غرب و بویژه آمریکا نسبت به سخنان بی پرده و آشکار او در کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان انتظار نابجائی نبود. او در این سخنرانی نسبت به استقرار سیستم دفاع موشکی امریکا و ناتو در شرق اروپا اعتراض کرد. بروز ناآرامی های سازماندهی شده درروسیه به نشانه نا خرسندی آمریکا از این سیاست چندان به درازا نکشید، بویژه آنکه در روسیه نارسائی و نارضائی مردم آنچنان گسترده هست که بتوان با استفاده از همین نارسائی و نارضائی علیه دولت بهره برداری کرد! در چنین آب گل آلودی، ماهی درشتی را به صحنه فرستاده اند که قرار است نقش "لخ والسا" در لهستان را در مسکو ایفاء کند!
خبرگزاری نووستی آن زمان نظریات پوتین را این گونه تفسیر کرده بود: "تلاش برای اجرای طرح جهان تک قطبی منجر به پیامدهایی اسفبار در تمامی جهان شده است. و اصولاً در حال حاضر جهان تک قطبی ممکن نیست. در ایده جهان چندقطبی نکات مثبت بسیاری، هم از نقطه نظر اقتصادی و هم از نظر امکانات استراتژیکی برای اعمال نفوذ وجود دارد و در چنین شرایطی یک کشور نمی تواند به تمامی کشورها سیاست خود را تحمیل کند، بویژه که خود نیز نمونه ایده آل اخلاق و دموکراسی نیست. با در نظر داشتن این عوامل، روسیه خواستار ایجاد دیالوگی با تساوی حقوق و احترام متقابل به تمامی کشورها بوده و در عین حال در جایی که منافع این کشور خدشه دار شود، خود را محق به دادن پاسخ هایی تند می داند. پوتین در کنفرانس مذکور همچنین خاطر نشان کرده بود که "سرجمع تولید ناخالص ملی هند و چین در زمینه قابلیت خرید برابر اکنون بیش از آمریکاست. و روسیه، هند و چین از مجموع تولید ناخالص داخلی اروپا پا فراتر می گذارند". به گفته وی، "جای تردید نیست که پتانسیل اقتصاد مراکز جدید رشد جهانی، ناگزیر تبدیل به نفوذ سیاسی شده و چند قطبی را تحکیم خواهد کرد".
تظاهرات روزهای گذشته چند حزب سیاسی راستگرا در مسکو که منجر به درگیری و بازداشت موقت شماری از تظاهر کنندگان شد، در مطبوعات آلمان عکس العمل های مختلفی را بر انگیخت.
روزنامه یونگه ولت نوشت: گاری کاسپارف مولتی میلیونر 44 ساله از دید وسائل ارتباط جمعی راست غربی به عنوان یک قهرمان معرفی می شود. برای مثال روزنامه آلمانی «دی ولت» او را «رهبر اپوزیسیون روسیه» نامگذاری کرده است. کاسپارف مدت ها است که با سیاست های واشنگتن هماهنگ عمل می کند. او عضو فعال نئو محافظه کاران«شورای امنیت ملی آمریکا» است و همچنین عضو افتخاری «کمیته ائتلاف برای امنیت». اکثر اعضای مرکز نامبرده از اعضاء دولت بوش بوده و یا بعنوان مشاور با دولت جرج بوش همکاری دارند. از جمله افراد نزدیک به مرکز مذکور«ریچارد پرل»، "جیمز ولسی" رئیس سابق سازمان سیا، "الیوت آبراهام" معاون جرج بوش در امور«مسئولیت های ویژه» و "روبرت یوزف" جانشین "جان بولتن" در وزارت امور خارجه آمریکا می باشند.
یونگه ولت ادامه می دهد: "کاسپارف" قهرمان سابق شطرنج جهان، عضو مشاور نئو محافظه کاران در «مرکز امنیت سیاسی» آمریکا نیز می باشد و قراراست با کمک او واشنگتن «انقلاب نارنجی» را به مسکو صادر کند.
یونگه ولت در پایان می افزاید: پارلمان روسیه(دوما) با صدوراطلاعیه ای در روز جمعه گذشته با خطاب به آمریکا، نسبت به این تظاهرات واکنش نشان داد. این اطلاعیه با محکوم کردن اعمال اپوزیسیون افراطی اعلام کرد که اطلاعات موجود از تغذیه مالی و آموزش گروه های افراطی توسط آمریکا خبر می دهد. بنا به طرح های از قبل آماده شده آن ها قرار است درامور داخلی کشور ضعف ایجاد کرده و در امر انتخاباتی آینده روسیه تاثیربگذارند.
هفته نامه آلمانی «فرای تاگ» در این رابط، با اشاره به اعضای ارگستر سنفونیک انقلاب نارنجی امریکائی می نویسد: سوال این است که چرا مسئولین روسی، این تظاهرات را غیر مجاز اعلام کردند؟ چرا به لیبرال های افراطی، بولشویک ناسیونالیست ها، آنارشیست ها و طرفداران حقوق بشر اجازه داده نشد تا تظاهرات مورد نظر خود را برگزار کنند؟ البته آن ها بدون برنامه و فقط با نشان دادن نفرت خود، برعلیه پوتین تظاهرات کردند.
فرای تاگ به این سوال ها این گونه پاسخ می دهد: پاسخ سوال ها را باید در اظهارات صاحب اولیگارشی مالی«بوریس بروویسکی» تبعیدی ساکن انگلیس جستجو کرد، او در مصاحبه های خود از جمله در«روزنامه گاردین»گفته است که: «دولت ولادیمیر پوتین را به هیچ وجه نمی توان از طریق انتخاباتی ساقط کرد، دولت او را فقط باید از طریق اعمال زور ساقط کرد.»
فرای تاگ با کلماتی اشاره آمیز می نویسد: اگر چه مدرک شخصی موجود نیست، اما شایعات موجود خبراز کمک های مالی«بوریس بروویسکی» به اعضاء رهبری مخالفان پوتین دارد.
فرای تاگ نگرانی خود را از امکان بروز بحران هائی در عرصه سیاسی ـ اجتماعی روسیه این گونه نشان می دهد: روسیه به سازمان تجارت جهانی پیوسته است. باید توجه داشت که این موضوع در آینده ای نه چندان دور در روسیه شکاف های اجتماعی ـ سیاسی مختلفی را ایجاد خواهد کرد. به هر حال عکس العمل تند دولت پوتین نسبت به تظاهرات اخیر نشان می دهد که دولت پوتین متاسفانه قادر نیست تا از راه های مسالمت آمیز به این گونه اعتراضات مسلط شود و این خود جای نگرانی است.
هفته نامه اشپیگل نیز از مصاحبه دادستان مسکو با خبرگزاری انتر فاکس گزارش داده و می نویسد: او گفته است که دولت روسیه از دولت انگلیس خواسته است تا «بوریس بروویسکی» را به روسیه تحویل دهد. اشپیگل می نویسد: اتحادیه اروپا و دولت راست دموکرات مسیحی آلمان از حزب (س. د. او) نیزنسبت به مقابله پلیس مسکو با تظاهر کنندگان اعتراض کرده است.

راه توده 130 23.04.2007
 

 

  فرمات PDF                                                                                                        بازگشت