راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

دست های پنهان
پشت حوادثی که هویت
و استقلال را نفی می کنند
بهروز بکتاشی

 

جامعه ایران با ریاست جمهوری احمدی نژاد وارد مرحله نسبتا نوینی شد .مرحله ای كه با به خطر افتادن استقلال كشور همراه شده است. شواهد بسیار وجود دارد مبنی بر دوری شتاب گیر احمدی نژاد و همفكرانش از آن مسیری که با ادعای آن روی کار آمدند. یعنی دوری از مردم. عناصری در این سمت گیری ها و حتی روی کار آمدن ها نقش داشته و دارند که گاه نقش امثال "یولیا تیماشنكو" در اوكرائین را به یاد می آورند.
من با دوستی در پایتخت اوكرائین "كیف" در ارتباطم که رویدادهای اوکرائین را گهگاه برایم توضیح می دهد. هربار که او بیشتر توضیح می دهد من بیشتر به احتمالی که در بالا مطرح کردم می رسم.
می گفت كه تیماشنكو اخیرا به اسرائیل سفر کرده و یك هدیه طلائی هم از طرف رئیس جمهور "یوشنكو" به رهبران این کشور داده و سپس راهی واشنگتن شده است. بعد از این سفرها بود كه موج جدید تظاهرات جدید خیابانی در اوکرائین آغاز شد و البته این بار طرفداران نخست وزیر هم بیکار نمانده و به نمایش قدرت خیابانی دست زدند.
هر روز كانال تلویزیونی روسیه "اخبار" را دنبال می كنم. یك نكته را متوجه شده ام و آن اینست كه در ابتدای جنحال تیماشنكو خیلی فعال بود و هم اكنون به تاریكی رفته است وجنجال تبدیل شده است به نبرد بین مخالفان انحلال پارلمان و رئیس جمهور كشور که فرمان انحلال پارلمان را داده است. در صورتی كه این بازی را تیماشنكو شروع كرده بود.

از این رو مسئله ملوانان انگلیسی در ایران را بایستی آغاز یك گرایش به سوی وابستگی پنهانی ارزیابی كرد. پنهان از مردم. وابستگی كه دو طرف همدیكر را تكمیل می كنند. برای اثبات این ادعا بایستی بطور اجمال از جامعه بریتانیا آگاهی داشت. همانگونه که در حوادث اوکرائین سفر تیماشنکو به اسرائیل و واشنگتن را. داده های زیر از "مورنینگ استار" ناشر نظرات حزب کمونیست انگلستان گرفته شده اند. از آرشیو شخصی خودم:
این كشور نزدیك به 2 میلیون بیكار دارد, بیش از 400 هزار بی خانمان پنهان. یعنی افرادی كه شب را در این خانه و آن خانه شب صبح می كنند. زندان ها دیگر جا ندارند و دولت در فكر احداث زندان های جدید است. بیش از 2میلیون باز نشسته در زیر خط فقر زندگی می كنند. سال گذشته بیش از 20 هزار تن از افراد باز نشسته بر اثر سرما از بین رفتند, بیمارستان ها یا تعطیل و یا تعداد تختخواب ها در بیمارستان ها كاهش می یابند. در 18 ماه اخیر 22300 پرستار بیكار شده اند، مواد مخدر، جنایت، الكلیسم و فاحشگی بیداد می كند. اكثر خانه های دولتی احتیاج به تعمیر دارند اما هیچ ارگانی زیر بار آن نمی رود.
در همین بحبوحه پارلمان انگلیس لایحه ترمیم و نوسازی زیر دریائی های حامل سلاح هسته ای را تصویب کرد كه مبلغ آن به 20 تا 60 میلیارد پوند می رسد. مردم و رسانه های خبری از دولت می پرسند برای چه اهدافی مردم بایستی این مبلغ هنگفت را بپردازند؟ اکنون كه دیگر اتحاد شوروی وجود ندارد. جواب تونی بلر این است كه ایران كشور خطرناكی است و هر آن احتمال حمله از جانب ایران وجود دارد. برنامه های رادیو و تلویزیون و روزنامه های دولتی بر سر ملوانان و مصاحبه آنان با جراید ادامه دارد. چنان که دیگر مسائل به فراموشی سپرده شده اند.
همین است که با شنیدن حوادث اوکرائین به یاد ایران و نقش قدرت های خارجی در حادثه آفرینی ها افتاده ام. در حوادث ایران بایستی كه گردو خاك را كنار زد و دست همین سرویس را دید. رهبر هم می گوید همین دست را باید دید، اما دستی که او می بیند، آن دست واقعی نیست که در جمهوری اسلامی و در دل دولت مورد حمایت وی فعال است.

راه توده 130 23.04.2007
 

  فرمات PDF                                                                                                        بازگشت