راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

بخشی از مقاله گنادی زوگانف که در سایت
حزب کمونیست روسیه فدراتیو منتشر شده است
روسیه یا شوروی
در کدام حکومت
روشنفکران نابود شدند؟
ترجمه بهروز بکتاشی

 

تنها پس از انقلاب اكتبر تحصیلات از ابتدائی تا عالیه رایگان و همگانی گردید. اولین كاری را كه حكومت پیروزمند شوروی بدان مشغول گردید نابودی بیسوادی هولناك در جامعه بود. در شرایط دشوار تخریبی كه با جنگ جهانی و تهاجم كشورهای غربی ایجاد شده بود، حكومت اجرای مكتب واحد آموزشی را آغاز کرد. همانا در آن زمان پایه ای پی ریزی شد كه تمامی جهان را نسبت به جهش های كشور برای دستیابی به بلندی های تمدن بشری شگفت زده كرد.
در آن سال های بسیار دشوار دهه 20 بخش های كارگری برای آماده ساختن كارگران جوان برای ورود به موسسات آموزشی پدید آمد. بر خلاف سروصداهای دشمنان ما در باره آنكه "بلشویك ها روشنفكران را نابود كرده اند" نه تنها شبكه دانشگاه ها حفظ گردید بلكه هم چنین اهمیت درجه اول به این شبكه داده شد. حكومت شوروی روشنفكران جدید و وسیعی را بوجود آورد.
در دهه سال های 30-20 پایه سیستم جدید آماده سازی كارگران و تكنیسین ها در موسسات آموزشی كارگاه ها و كارخانجات و بعدا در موسسات حرفه ای- تكنیكی و موسسات متوسطه تخصصی آموزشی بوجود آمد. پیروزی در جنگ میهنی، تسخیر فضا، ایجاد برابری نظامی-استراتژیكی با ایالات متحده و بالاخره ثروت غنی تصاحب شده كشور توسط الیگارش های كنونی، همه و همه دال بر موفقیت های عظیم كشور شوراها در بخش تحصیلات است.
دستاوردهای بسیاری توسط شركت فعال حزب كمونیست اتحاد شوروی صورت گرفت و این امر را حتی دشمنان مصمم كشور ما نمی توانند نفی كنند.
نیروهای به قدرت رسیده در سال 1991 با تقلید از الگوهای غربی، نابودی عالی ترین سیستم آموزشی و علم در جهان را كه در اتحاد شوروی پدید آمده بود بر خلاف منافع روسیه، با مورد تهدید قرار دادن سرنوشت میلیون ها انسان، امنیت و رفاه، آغاز نمودند. طی رفورم های بورژوازی چه بر سر تحصیلات و مدرسه عالی آوردند؟ بودجه مالی را كاهش دادند. هم اكنون این بودجه تنها شامل 40 درصد نیاز است.
تحصیلات عالیه دیگر رایگان نیست. هم اكنون در روسیه از هر دو نفر یك نفر در موسسات عالی دولتی و خصوصی برای تحصیلات خود پول می پردازد. تعداد سهمیه رایگان در موسسات عالی كاهش یافته است. طی دو سال از اكتبر 2005 تا اوگوست 2007، سه بار طرح كاهش تعداد سهمیه رایگان را پیش بردند. مشخصه موسسات خصوصی در روسیه عبارتست از كیفیت بسیار پائین آموزشی.
بهترین متخصصین ما مجبور به مهاجرت شده اند. بیش از 700 هزار متخصصین ما خارج از مرز مشغول کارند. آنان را درست كسانی به خارج از مرز رانده اند و اشك تمساح می ریزند كه زمانی اعلام كرده بودند "بلشویك ها روشنفكران را از كشور رانده اند".
كمك هزینه ها در موسسات عالی 2.7 برابر، در موسسات متوسطه متخصصین آموزشی 5.4 برابر و در مراكز آموزشی حرفه ای - تكنیكی 7.8 برابر كاهش داشته است.

راه توده 143 06.08.2007
 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت