راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

اعتصابات - ماجراجوئی ها
مانورهای سرکوزی
برای منحرف ساختن
افکار عمومی فرانسه
 

اعتصاب و تظاهرات در كشورهاي مختلف اروپا در طول هفته گذشته ادامه یافت. در فرانسه پس از اعتصاب كارگران راه اهن و تظاهرات يك ميلیوني در اين كشور، دولت فرانسه ناگزير شد از اجرای فوری طرح اوليه خود برای واگذاری دانشگاه های این کشور به صاحبان کارخانه ها و افزایش سن بازنشستگی و... عقب نشيني كند و در هر حال حاضر مذاكره ميان سنديكاهاي كارگري و دولت بر سر اين طرح ادامه دارد، مذاكراتي كه هنوز از نتيجه آن اطلاعي در دست نيست.
همزمان با این گفتگوها و قرار گرفتن دولت سرکوزی در تنگنای مقاومت مردم در برابر طرح های اولترا لیبرال وی، چند حادثه سازی در بخش های جنوبی و حاشیه ای پاریس که با کشته شدن دو جوان خارجی بهانه آن فراهم شد، درگیری های خشونت آمیز میان جوانان این محلات با پلیس شروع شد. این درگیری ها که چند پلیس نیز در آن مجروح و مضروب شدند، بهانه لازم را دراختیار دولت سرکوزی برای پلیسی کردن فضای سیاسی کشور و منحرف ساختن افکار عمومی کشور از اعتصابات به درگیری های خشونت آمیز قرار داد. سرکوزی که در جریان اعتصابات عظیم مردم در برابر دوربین تلویزیون ها ظاهر نمی شد تا ناچار به پاسخگوئی نشود، در ماجرای دوم با حضور در بیمارستان و عیادت پلیس های مضروب و دعوت خانواده دو جوان قربانی حوادث به کاخ الیزه کوشید اذهان عمومی را از اعتصابات منحرف ساخته و حضور خشونت آمیز پلیس در خیابان ها را به بهانه حفظ امنیت عمومی توجیه کرد.
از سوي ديگر در پرتغال نيز روز جمعه، "روز مرگ" يعني روزي اعتصاب مطلق در بخش دولتي اعلام شد و در ليسبون، پايتخت اين كشور و ديگر شهرها صدها هزار تن دست به تظاهرات زدند. اين اعتصاب در ادامه مبارزاتي است كه هم اكنون بيش از دو سال است بطور متناوب كارگران و زحمتكشان اين كشور را به مقابله با رفرم هاي نئوليبرال دولت كشانده است. هفته گذشته همچنين در ايتاليا نیز پزشكان و در رم پایتخت ایتالیا رانندگان تاکسی ها وسيعا دست به اعتصاب زدند و به شرايط كاري خود اعتراض كردند.


راه توده 159 03.12.2007
 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت