راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

مصاحبه رادیوئی "گنادی زوگانف"
حزب کمونیست روسیه
بسرعت جوان می شود
هر سال 10تا12 هزار عضو جدید به حزب می پیوندند.
ثروت ملی در دولت پوتین برباد می رود
ترجمه بهروز بکتاشی

 

دوستان گرامی، رادیو "پژواک" روسیه مصاحبه ای انجام داده است با دبیرکل حزب کمونیست روسیه فدارتیو "گنادی زوگانف" که در آینده بخش های مشروح تری از آن را جهت انتشار برایتان می فرستم. در اینجا نکاتی را بعنوان گزیده ای از آن مصاحبه ارسال می دارم.

«در سال هائی که اتحاد شوروی از هم پاشید، حزب كمونیست اتحاد شوروی در حقیقت تركیبی از دو حزب بود. افراد پاك و صادقی نظیر ژوكف (نخست وزیر وقت) و افرادی وازده كه اطراف گارباچف و یلتسین جمع شده بودند و هم اكنون در حكومت هستند. آنها دیروز كمونیست بودند، امروز دمكرات و فردا پلیس خواهند بود. اگر مقاومت ما نمی بود آنان تا به حال آزادی سخن را هم گرفته بودند.
حزب كمونیست روسیه فدراتیو زنده است و سالانه 10- 12 هزار عضو جدید می پذیرد.
سیل جوانان به سوی حزب روان است و حزب ما به سرعت جوان می شود. ما اشتراك روزنامه "پراودا" و "روسیه شوروی" را گسترش می دهیم و امیدواریم كه تیراژ هفتگی ما به بیش از 5 میلیون برسد.

در این سال ها نفت، گاز، طلا، الماس را در بازار فروختند و پول آن را به بانك های خارجی انتقال دادند. در حالی که باید از این امكان برای احداث كارخانه ها استفاده می شد.
نفت و گاز بعد از 10- 15 سال تمام می شود.
از فروش مواد خام 4 تریلیون روبل برای روز مبادا ذخیره شده است و 300 میلیارد در صندوق دولت است، اما در این 5 سال چند كارخانه احداث كرده اند؟
اولین سئوال من از پوتین این است: چند كارخانه مدرن با تكنولوژی عالی ساخته شده است؟ چینی ها در سال های اخیر 20 كارخانه اتومبیل سازی احداث كرده اند كه همه ماشین ها منجمله مرسدس بنز را تولید می كنند، جهارمین مركز فضائی در چین در دست اجرا است.
شما در روسیه شاهد چنین جهش هائی هستید؟
ما شن كشهای باری، تراكتور، كمباین، اتوبوس، یخچال و تلویزیون را از جمهوری بلاروس به نصف قیمت دریافت می كردیم، حال برای دریافت این كالاها بایستی چند برابر گذشته پول بپردازیم زیرا دولت روسیه قیمت نفت و گاز را برای بلاروس افزایش داده است».

راه توده 122 2007.02.12
 

 

  فرمات PDF                                                                                                        بازگشت