راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

پلنوم
16 حزب کمونیست
اتحاد شوروی سابق
ترجمه بهروز بکتاشی
 

پلنوم شورای رهبری احزاب كمونیست اتحاد شوروی سابق در تاریخ 20 ژانویه به دعوت و سازماندهی حزب کمونیست فدراسیون روسیه برگزار شد. ریاست جلسات این پلنوم را "زوگانف" رهبر حزب کمونیست فدارسیون روسیه بر عهده داشت و نمایندگان 16 حزب كمونیست، از جمله از آبخازی، آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، گرجستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، اوكراین و چند جمهوری دیگر در آن شركت داشتند.
در پلنوم سخنرانی های ایراد شد که سعی خواهیم کرد بتدریج ترجمه و منتشر کنیم. دراین شماره راه توده بندهائی از قطعنامه پلنوم مذکور را می خوانید:

1- حكومت های بورژوازی در تمامی دولت ها، جز بلاروس و مولداوی حمله به حقوق اجتماعی زحمتكشان را ادامه می دهند. برای فریب زحمتكشان با كمك غرب انقلاب های "رنگی" طرح ریزی کردند و همچنان نیز به این حقه بازی زیر نام "انقلاب" ادامه می دهند.
2- ارگان های دولتی اولیگارش و بوروكرات های دولتی روسیه اقداماتی نظیر قطع گاز، شراب، گوشت، شكر و غیره را علیه بلاروس، اوكراین و مولداوی بكار می برند. در واکنش به اعتراضات مردم در گرجستان، تركمنستان و كشورهای بالتیك، اکنون مدتی است علیه كمونبست ها و تمامی اپوزیسیون بگیر و ببند و زندان اعمال می گردد.
3- امپریالیسم و در راس آن ایالات متحده تلاش می كند كه كشورهای ما را به مستعمرات خود تبدیل كند و در جهت تفرقه بین خلقهای ما عمل می كنند.
4- سمت گیری جهان بسوی چپ در حركت است. در این پروسه دولتهای آسیا، آفریقا، آمریكای لاتین و اروپا با جمعیتی نزدیك به 3 میلیارد را در بر می گیرد. حتی در شماری از کشور، كمونیست ها و احزاب مترقی قدرت دولتی را بدست گرفتند.
5- در شرایط كنونی اختلاف نظر تئوریك و سازمانی و مجادله بین كمونیست ها ضربه زننده است، زیرا این بحث ها و اختلافات توده های مردم از ما فاصله می گیرند. هدف واحد, شعارهای واحد و فعالیت های مشترك، رمز كمونیست ها در مرحله کنونی است.
6- مبارزه سیاسی احزاب كمونیست برای دستیابی به قدرت تنها در سایه جنبش كارگری امكان پذیر است. از اینرو كمونیست ها بایستی در اتحادیه های كارگری فعالیت همه جانبه داشته باشند.
7- پلنوم از موضع رهبری جمهوری بلاروس در برای فشارهای اقتصادی و سیاسی دولت روسیه دفاع کرده و اقدامات اولیگارشی ها و بوروكرات ها علیه بلاروس را محكوم می كند.
8- احزاب كمونیست می توانند و بایستی در راس جنبش عظیم اجتماعی برای دستیابی به حقوقی باشند كه توسط اولیگارشی ها و بوروكرات ها سلب شده اند. نظیر: حكومت خلقی شوروی, مالیكیت اجتماعی, راه رشد سوسیالیستی, حقوق اجتماعی و غیره.
9- پلنوم خاطر نشان می سازد كه عواقب ویرانگر فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بیش از هر منطقه ای، در منطقه قفقاز مشاهده می شود. جائی كه باندهای مسلح و ناسیونالیسم رشد كرده است. البته، این نکته ای مخفی نیست که اعتماد به كمونیست ها در همین منطقه رو به رشد است و باید برای سازمان دادن آن تلاش کرد.
10- سال 2007 برابر است با 90 سالگی انقلاب كبیر سوسیالیستی اكتبر. بایستی در این سال از دستاوردهای انقلاب اكتبر سخن گفت و تبلیغات دشمنان را خنثی کرد. 90 سالگی انقلاب اکتبر، باید سال عدالت سوسیالیستی و حقوق سیاسی و اجتماعی خدشه ناپذیر مردم اعلام شود.

راه توده 120 22.01.2007

 

  فرمات PDF                                                                                                        بازگشت