راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

سخنرانی زوگانف رهبر حزب کمونیست فدارسیون روسیه
بسوی 90 سالگی انقلاب اکتبر
سوسیالیسم نه آرمانی دیروزی
بلکه چشم انداز بشریت است
ترجمه بهروز بکتاشی

 

روسیه را منزوی کرده و از متحدان جهانی آن محروم ساخته اند. چهل درصد ساکنین جهان هم اکنون به سوسیالیسم رای داده اند. خطر امریکا پشت مرزهای بلاروس است و شبح گسترش جنگ ایران و سوریه را تهدید می کند.

بخشی از سخنان گنادی زوگانف رهبر حزب کمونیست فدراسیون روسیه در كنفرانس نوبتی حزبی بخش مسكو، پیرامون اوضاع جهان و بحران داخلی در روسیه:
حزب كمونیست روسیه فدراتیو دائما خاطر نشان می ساخت كه شركت روسیه در قرارداد پیرامون سلاحهای عادی با منافع كشور مغایرت دارد. زمانیكه ماشین ناتو با شتاب بسوی روسیه حرکت می کند، كشور ما موظف است كه به تهدید خارجی رشد یابنده واكنش نشان دهد. روسیه نمی تواند دست روی دست بگذارد و ناظر آن باشد كه ناتو، آمریكائی ها در جمهوری های پری بالتیك و ماوراء قفقازمستقر و پایگاه ها و مواضع خود را در كشورهای اروپای شرقی محكم كنند. ضمنا هیچ تمایلی ندارند كه قرار داد را برسمیت بشناسند؛ درصورتیكه كشور ما نه تنها این قرارداد را برسمیت شناخته، بلكه اجرای آنرا بدون وقفه عملی می سازد. در چنین شرایطی منجمد سازی اجرای قرار داد پیرامون سلاح های عادی كاملا تصمیم عاقلانه ای است كه مدتها قبل بایستی گرفته میشد.

در عراق و افغانستان جنگ كولاك می كند و پایان آن در دیدرس نیست و مناقشه در این منطقه ادامه داشته و شدت می یابد. گسترش جنگ به سوی ایران و سوریه جدی است. مسئله فلسطین وخیمتر می گرد. در پشت همه اینها در غرب، شرق و جنوب ایالات متحده ایستاده است. غرب در تلاش آنست كه بلاروس را از روسیه جدا و دولت را در این كشور سرنگون و این كشور را بسوی ناتو و اروپای متحده بكشاند. از اینرو یكی از مسائل اساسی تامین امنیت و منافع ژئوپولیتیكی روسیه عبارت است از دوستی و اتحاد با جمهوری بلاروس.

در دوران رهبری یلتسین- پوتین، روسیه امكانات عظیم اقتصادی، دفاعی، علمی و فرهنگی كه برای پیشرفت جامعه لازم و ضروری بودند را از دست داده است. روسیه از متحدینی كه آماده بودند از آن در عرصه جهانی حمایت کنند محروم شد. روسیه هیچ گاه این چنین در تاریخ معاصر خویش ضعیف و منزوی نبوده است. کشورما از جهان امروز ده ها سال عقب افتاد و با هیچ ملاك و معیاری به استانداردهای 1989 اتحادشوروی نمی رسد. ما تاوان سیاست ضد ملی را كه بعد از سال 1991 توسط یلتسن آغاز و هم اكنون پوتین پیش می برد را می پردازیم. تمامی مشكلات سیاست خارجی ما نتیجه مستقیم سیاست داخلی است. روسیه بدون تغییرات اساسی نمی تواند از چاهی كه در نتیجه كودتای ضد انقلابی یلتسین و همكاران وی در آن افتاد بیرون بیاید.

اکنون كشورهائی كه در آنها حزب كمونیست در رهبری یا در اداره دولت سهیم هستند شامل نزدیك به 40 درصد ساكنین كره زمین را شامل می شوند. تقریبا نیمی از جمعیت كره زمین بطور آگاهانه به سوسیالیسم رای می دهند. سوسیالیسم نه گذشته، بلكه چشم انداز است. همانا این موضوع را ما بایستی به مردم در جریان جشن سالگرد 90 سالگی انقلاب كبیر سوسیالیستی اكتبر، كه با شركت دهها هیئت احزاب برادر در سراسر دنیا در مینسك پایتخت بلاروس و مسكو برگذار میشود را نشان داده و آن را یکبار دیگر ثابت كنیم. سوسیالیم آینده قرن 21 است و ما بایستی تمامی نیرو، دانش و ایمان خود را صرف آن کنیم.

راه توده 140 16.07.2007
 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت