راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

دیدار و رایزنی
رهبران احزاب کمونیست
58 کشور جهان
در پایتخت "بلاروس"
خطر گسترش جنگ منطقه ای به ایران و سوریه، در این نشست طرح شد.
گزارش رحمت سامانی
 

گردهمائی احزاب کمونیست وکارگری از سوم تا پنجم نوامبر در مینسک پایتخت جمهوری "بلاروس" تشکیل شد. در پایان این نشست، که بمناسبت 90 سالگی انقلاب اکتبر برگزار شد، هیات های نمایندگی احزاب شرکت کننده در آن برای ادامه رایزنی ها راهی مسکو شدند.

دبیر اول حزب کمونیست بلاروس "تاتیانا گالوبووا" در مراسم افتتاح این گردهمآئی گفت:

امروز نهمین ملاقات نوبتی احزاب کمونیست و کارگری کارخود را آغازمی کند. این حادثه مهمی است درجنبش بین المللی کمونیستی و کارگری که اختصاص داده می شود به 90 سالگی انقلاب اکتبر. از جانب کمیته مرکزی حزب کمونیست بلاروس گروه کارگری و از جانب خود شخصا و قلبا به نمایندگان احزاب کمونیست و کارگری در سرزمین بلاروس درود می فرستم.
در همایش کنونی 148 نماینده از جانب 70 حزب کمونیست و کارگری که از 58 کشور 5 قاره به بلاروس آمده اند شرکت می کنند. تعداد دیگری از هیئت نمایندگی امروز به ما ملحق خواهند شد. در بین شرکت کنندگان رهبران احزاب، دبیران و اعضای کمیته مرکزی، نمایندگان پارلمان های ملی، دانشمندان بر جسته، شخصیت های دولتی و اجتماعی حضور دارند.
اجازه بدهید گشایش نهمین ملاقات بین المللی احزاب کمونیست و کارگری را اعلائم نمایم.

گنادی زیوگانف دبیراول حزب کمونیست روسیه فدراتیو در سخنرانی خود در این گردهمآئی گفت:

انقلاب اکتبر به جنبش انقلابی در سراسر جهان کمک کرد. شعار "دست ها از روسیه شوروی کوتاه" ِشعار کارزار همبستگی بین اللملی نیروهای مترقی جهان با جمهوری جوان بود. اگر دولت های بورژوازی برای خفه کردن انقلاب اکتبر در نطفه تلاش کردند، اما در برابر آن، پرولتاریای جهانی از خلق های روسیه در مبارزه علیه تهاجم سرمایه و مداخله خارجی حمایت کردند. انقلاب اکتبر روند مبارزه ملی- آزادیبخش در شرق چین، هندوستان، مغولستان، ترکیه و کشورهای آفریقائی را سرعت بخشید.

لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس نیز در پیام خود خطاب به شرکت کنندگان گردهمآئی نوشت:
رفقای ارجمند
قلبا به مجمع نمایندگی شما که به 90 سالگی انقلاب کبیر سوسیالیستی اکتبر و تاثیر انقلاب بر فعال کردن مبارزه نیروهای چپ اختصاص دارد درود میفرستم.
اینجا، در شهر مینسک در مارچ 1898 اولین کنگره سراسری حزب سوسیال- دمکرات کارگری روسیه برگزار گردید. در کشور ما 7 نوامبر روزی است که انقلاب اکتبر روی داد و به همین دلیل تعطیل دولتی است.
جمهوری بلاروس از دوستان خود در فضای ثبات سیاسی، رشد دینامیک اقتصادی واجتماعی- فرهنگی پذیرائی می کند.
کار پرثمر و موفقیت آمیز، اقامت دلپذیر در سرزمین بلاروس و شکوفائی خلق های کشورتان را آ رزومندم.

"آلفرد روبیکس" نماینده حزب سوسیالیست لاتوی نیز در این نشست گفت:
لاتوی در دوران اتحاد شوروی به کشور پیشرفته صنعتی و کشاورزی با سطح عالی علم، فرهنگ و تحصیل مبدل گردید. در سال 1991 کودتای ضدانقلابی در لاتوی صورت گرفت و لاتوی در 6 سپتامبر 1991از ترکیب اتحاد شوروی خارج گردید. در جمهوری پارلمان بورژوازی مستقر گردید. در سال 2003 به اروپای متحده و ناتو پیوست. امرور در لاتوی مردم زحمتکش در شهر و روستا تمامی تضمینات اجتماعی که توسط تحولات سوسیالیستی و حکومت شوراها بدست آمده بود را از دست داده اند. بخش شکر نابود شده است. حجم تولید صنعتی در درآمد ناخالص ملی به زحمت شامل 10 درصد می شود. تورم بیش از 11 درصد است. بنا به تمامی معیارهای اصلی، اقتصادی لاتوی آخرین مکان ها را در بین 27 کشور اروپای متحده دارد.

"به آتا کارون"عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست لهستان نیز در سخنرانی خود در نشست مینسک گفت:
یکی از گرایشات مهم فعالیت ما بایستی مبارزه علیه تبلیغی باشد که "پایان تاریخ " را اعلام می کند. تبلیغی که تاریخ اکتبر و مضمون اجتماعی این حادثه را تحریف می کند. ما بایستی دستآوردهای انقلاب اکتبر در تمامی زمینه ها، منجمله اجتماعی- اقتصادی که شامل حق کار، تحصیلات و خدمات پزشکی رایگان است را به مردم یادآور شویم. این امر بویژه امروز در شرایط بیکاری وسیع ، خصوصی سازی موسسات، از بین بردن بسیاری از دستآوردهای اجتماعی و میلیتاریزه کردن روابط و مناسبات بین المللی مهم است.

"چه نک میلوتا" دبیر دولم حزب کمونیست چک و موراوی نیز در سخنرانی خود گفت:
از سال 2008 رفُرم جدید اقتصادی دولت چک آغاز میشود که مضمون آن عبارتست از تغییر سیستم مالیاتی بسود ثروتمندان وتغییرات در سیستم تامین اجتماعی و در سیستم بهداری به زیان مردم. ما علیه استقرار ایستگاه رادار یا سپر موشکی آمریکا در سرزمین چک مبارزه می کنیم. در کشور ما مردم بعد از سالها دوباره پی بردند که بیکاری ، شکاف عظیم بین ثروتمندان و فقرا، نابودی تدریجی حقوق و آزادی های اجتماعی که توسط نسل های گذشته و پدران مان بدست آمده بودند، به چه معناست.

"مفید کوتیش" عضو رهبری حزب کمونیست لبنان نیز گفت:
جنگ ابتدا دهه 90 علیه یوگسلاوی، به افغانستان، عراق و لبنان سرایت کرده است و حتی تهدیدهای دائمی، ایران و سوریه تشدید شده است. این جنگ ها و تهدیدها منافع ملی خلق های این کشورها و تمامی بشریت برای جلوگیری از تکثیر سلاح کشتار دسته جمعی، علیه دیکتاتوری و برای تامین دمکراسی را در بر می گیرد. آیا به همین بهانه ها جنگ های جهانی اول و دوم که موجب تلفات عظیم مادی و انسانی گردیدند، توجیه نشده بودند؟ تحلیل علمی تاریخی نشان می دهد که دلایل این جنگ ها تصاحب بازارهای نوین و گسترش سلطه محافل مپریالیستی بود.

"آلکا پاپاریکا" دبیر اول حزب کمونیست یونان :
ما ابراز خوشحالی می کنیم از اینکه امسال موضوع ملاقات بین المللی احزاب کمونیست و کارگری 90 سالگی انقلاب کبیر سوسیالیستی اکتبر است و خرسندیم که این نشست در پایتخت یکی از جمهوری های سابق اتحاد شوروی برگزار می شود. دستاوردهای کارگران، دهقانان، زنان و جوانان در حکومت شوروی موجب امتیازات زیادی در کشورهای پیشرفته کاپیتالیستی گردید. این دستاوردها مهمترین فاکتور برای عقب نشینی نیروهای حاکم بورژوازی، لیبرال و سوسیال دمکرات در برابر طبقه کارگر بودند. ما معتقدیم که فرو پاشی سیستم سوسیالیستی در اتحاد شوروی نه تنها موجب عقب نشینی قابل توجه اجتماعی در اتحادشوروی و دیگر کشورهای سوسیالیستی اروپایی، بلکه هم چنین در کشورهای سرمایه داری گردید.

راه توده 156 12.11.2007
 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت