راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

مناظره "ازغدی" سر بازجوی اوین
با فرزندان چه گوارای انقلابی در تهران
در مرکز بررسی های
استراتژیک احمدی نژاد
 

 

هفته گذشته فرزندان ارنستو چه گوارا انقلابي برجسته امريكاي لاتين در تهران در چند مراسم شركت كردند. مطبوعات و سايت هاي سياسي عمدتا به گزارش نشريه "آواي دانشگاه" از حضور اين دو در مراسم "چ مثل چمران" دانشگاه تهران اشاره كرده اند در حالي كه به حضور مهم آنان در مركز بررسي هاي استراتژيك رياست جمهوري و مناظره با رحيم پور ازغدي تقريبا اشاره نشده است.
ازغدي كه سابقه بازجويي و شکنجه زندانیان در زندان اوين را در پيشينه خود دارد با تصور اينكه همچنان مشغول هدايت شوهاي تلويزيوني است در اين مراسم ادعا كرد كه "چه گوارا كاسترو را به واقع گرايي دربرابر كمونيسم فرا خوانده بود" و "چه‌گوارا كمونيسم را بدون اشتباه ندانسته" و بالاخره "كمونيسم از بين رفته".
اين اظهارات رحيم‌پور باعث شد كه آليدا گوارا، دختر چه گوارا، از مجري برنامه درخواست وقت كند تا درخصوص ايدئولوژي چه‌گوارا سخن گويد. اليدا گفت: "هر فرهنگي بنا به مصالح خود از چهره يا چهره هايي استفاده مي‌كند. نبايد تاريخ را تحريف كرد.
كمونيسم هيچگاه در جهان نتوانسته بروز پيدا كند و آن‌چه در دوران هايي مطرح شده، نسخه‌هايي از سوسياليسم بوده است. بنابراين نمي شود صحبت از نابودي كمونيسم كرد چرا كه هنوز بروزي نداشته كه نابود شده باشد.
من كمونيست هستم و به عنوان يك ايدئولوژي به آن احترام مي‌گذارم. ضروري است كه بشر به هنجارهاي يكديگر احترام گذارد تا همزيستي مسالمت‌آميز ممكن شود. من به محرومان جهان عشق مي ورزم. 2 سال در آنگولا و 2 سال در نيكاراگوآ پزشكي كردم و در برزيل پزشك بدون مرز بودم، اما همچنان كمونيست هستم. چه‌گوارا نيز يك ماركسيست - لنينيست بود و نمي‌توان اين را از او جدا كرد.
پدر من يك كمونيست واقعي بود. اما اين ديدگاه و تعلق شخصي اوست. و دليلي نيست كه الگوي مبارزان عليه استعمار از هر نژاد و قوم و عقيده اي قرار نگيرد. او براي فقيران و محرومان و در كنار آن‌ها جان خود را از دست داد. چرا كه عشق به ملت‌ها را باور داشت."

بدنبال سخنان اليدا گوارا اعضاي مركز بررسي هاي استراتژيك رياست جمهوري و از جمله رئيس آن "ذاكر اصفهاني" كه ناراحتي در سيمايشان آشكار بود از ازغدي درخواست كردند كه به سخنان دختر چه گوارا پاسخ دهد.
ازغدي كه متوجه شده بود اينجا زندان اوين و فرزندان چه گوارا هم زندانيان جمهوري اسلامي نيستند، فورا عقب نشست و گفت:
تعبير شكست كمونيسم كه گفتم منظور از آن اظهارات روزنامه‌هاي آمريكايي بود كه گفتند با شكست كمونيسم، دوره مبارزه هم پايان يافته است. من هم به آن جواب دادم كه حتي اگر دوران كمونيسم پايان يافته، دوران مبارزه با استعمار و سرمايه‌داري غربي تمام نشده است.
"اين جملاتي كه من خواندم از خود ارنستو چه‌گوارا در مقاله‌اي در سال 1960 بوده است. البته‌ كمونيست بودن چه گوارا براي ما روشن بود و به خوبي مي‌دانيم كه كاسترو و چه گوارا پرچمداران كمونيسم انقلابي در آمريكاي لاتين بودند و اين چيزي نيست كه احتياج به اثبات داشته باشد."
وي در ادامه مدعي شد: "ما همه متعلق به يك جبهه و اردوگاه هستيم و عليرغم اين‌كه مي‌دانيم چه‌گوارا ماركسيست- لنينيست بود، به او احترام مي‌گذاريم چرا كه يك ظلم‌ستيز و مبارز جهان‌وطن عليه استعمار بود."
ازغدي نگفت منظور از اين احترام همان است كه در سال 1367 در زندان هاي ايران به ماركسيست ها گذاشته شد، يا نوع ديگري از احترام است كه جديدا اختراع شده و فقط در مورد كساني است كه امكان فرستادن آنان به شكنجه گاه وجود ندارد.
ازغدي ادامه داد: ما وظيفه مبرم داريم مطلقاً روي تفاوت‌ها دست نگذاريم. آن‌قدر ظلم مشترك به ما و شما شده و آن قدر مسائل مشترك بين ما و مبارزان آمريكاي لاتين وجود دارد كه اصلاً نوبت به بحث‌هاي اكادميك انتزاعي نمي‌رسد."

اما رحيم پور ازغدي در ادامه سخنان خود درواقع همه هدفي كه در دعوت از فرزندان چه گوارا و نمايش هايي كه اين روزها به راه انداخته شده است را بر زبان آورد و گفت :

طرفداران ليبرال‌ سرمايه‌داري در ايران به شدت عصباني هستند كه چرا دولت نهم از چاوز، كاسترو و ديگر رهبران آمريكاي لاتين طرفداري مي‌كند. در داخل ايران برخي روزنامه‌ها به دولت نهم اعتراض مي‌كنند كه چرا ايران بايد با كشورهاي آمريكاي لاتين متحد شود."

آن روي ديگر اين سخنان يعني آنكه قرار است اصلاح طلبان، چپ ها و همه كساني كه با سياست هاي دولت احمدي نژاد و نظامي گرايان حاكم بر ايران مخالفند تحت عنوان "طرفداران ليبرال سرمايه داري در ايران" سركوب شوند. در واقع زير پوشش تبليغات وحدت ضدامپرياليستي حكومت ايران سركوب نيروهاي ضدامپرياليست را تدارك مي بيند و آقای ازغدی سرگرم تئوری سازی برای آنست.
وي همين ادعا را در مورد كمونيست ها نيز كرد و مدعي شد: "برخي گروه‌هاي كمونيستي در داخل ايران، عليه انقلاب خرابكاري مي‌كردند كه اسناد همكاري آن‌ها با آمريكا نيز كشف شد."
ازغدي نگفت كدام كمونيست ها با امريكا رابطه داشته اند و آن اسناد چيست و در كجا و كي منتشر شده. جالب اينجاست كه مطبوعات جمهوري اسلامي از شخصي كه اينگونه چرندياتي مي گويد كه در خود جمهوري اسلامي نيز تا بحال كسي مشابه آن را بر زبان نياورده بعنوان استاد و شخصيت طراز اول علمي، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی- و صد البته سربازجوی دهه 1360 در اوین- نام مي برند. به اين ترتيب مناظره ميان رحيم پور ازغدي و دختر چه گوارا پايان يافت.


راه توده 151 01.10.2007
 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت