راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

پیام های شما
پاسخ های راه توده
پشت اعدام رهبران وقت حزب
به سنگر انفعال پناه نبرید!
سئوالات مربوط به "نامه مردم" و یا مصاحبه رادیو اینترنتی اخیر "محمد امیدوار" را
با خود مسئولین این نشریه در میان بگذارید. لابد استدلال هائی برای پاسخ دارند
 

مسئول دریافت و انتقال پیام های دریافتی راه توده، دو خط زیر را برای ما فرستاده و ظاهرا فراموش کرده پیام های هفته گذشته را هم ضمیمه این نوشته اش کند. بقول ایرج "خوب شد پیر شدم، کم کم و نسیان آمد". بهرحال پیام ها مربوط به دو هفته قبل است. پیام های هفته ای که گذشت بدستمان نرسیده که منتشر کنیم. می ماند برای شماره بعدی.
اما یادداشت رئیس ما در بخش پیام های راه توده: " رفقا! لطفا این بار در جواب به پیام ها حتما این نکته را گوشزد کنید که اگر خوانندگان عزیز درخواست راه توده از طریق ای میل را نموده اما میلی نگرفته اند کوتاهی از ما نبوده، بلکه آدرس ای میل ارسالی اشتباه بوده و برگشت خورده است."
خوب شد آن مقدمه را نوشتیم، والا رئیس ما در بخش پیام ها از ما که پاسخ نویس باشیم و شما که خواننده باشید حسابی طلبکار می شد. فعلا یک به یک مساوی هستیم تا ببینیم چه پیش خواهد آمد. لابد خودش یک توضیحی برای این فراموشکاری دارد.

مرتضی نظمی- در خواست ارسال خبر! لطفا " اخبار سایت را برای اینجانب بفرستند.
راه توده: به روی چشم. اما خوب شد که یک "لطفا" نوشتید والا  ترسیده بودیم!

علی اکبری- من یک دانشجوی سیاسی هستم. دارم در باره خدا، بی خدائی، نهیلیسم و... تحقیق بیطرفانه می کنم. اینجائی که من درس می خوانم به منابع اسلام دسترسی ندارم و می خواستم مستقیم در چنددیدار یا صحبت و مشورت با آنها که اسلام امروزه حکومت در ایر
ان را قبول ندارند داشته باشم. در تهران کسی هست که بتوانم به او مراجعه کنم؟ خلاصه دست مرا بگیرید.
راه توده: دوست عزیز دستمان به دامن شما. همینطوری هم برای ما نزده می رقصند. یک کلام مارکس گفته مذهب و خرافات نقش افیون را درجنبش های انقلابی بازی می کند، هنوز دست از گریبان ما توده ایها با همه فوت و فنی که برای حضور و فعالیت در جامعه ایران بلد بودیم و هستیم بر نمی دارند. اگر در ایران هستید، از طریق استادان خودتان مسئله را طرح کنید تا منابع دراختیارتان بگذارند و یا مراجعه کنید به روحانیون روشن بینی که با شنیدن "خدا نیست" فتوای قتلتان را صادر نکنند. تحقیق را نه از نفی، بلکه از اثبات شروع کنید که این دردسرها پیش نیآید. متاسفیم که از دست ما کاری ساخته نیست.

علی روانگاه- رفقا چنانچه مقدور است راه توده رابه ادرس من ارسا ل فرمائيد.
راه توده: خواست شما هم به روی چشم!


مضمون مشترک چند پیام
در هفته های گذشته، بارها پیام هائی با مضمونی مشترک اما به بهانه های مختلف دریافت داشته ایم که محتوای همه آنها این جمله بوده: "حزب توده ایران دانشمندان و سیاستمداران با سابقه ای داشت که همه کشته شدند. دیگر کسی باقی نمانده و کار حزب تمام است."
حتی برخی توده ایها از سر افسوس نامه هائی با همین مضمون برای ما نوشته اند. بنابراین، پاسخ زیر عام است و همه را شامل می شود:
دوستان عزیز! اصلا فرض کنید هیچیک از رهبران حزب توده ایران در جریان قتل عام زندانیان سیاسی در سال 1367 به دار کشیده نشده بودند، عمر جاودانه که نداشتند! 30 سال از انقلاب 57 می گذرد. بسیاری از رهبران وقت حزب توده ایران وقتی به ایران بازگشتند حوالی 60 یا بالای 60 سال عمر داشتند. چرا یکبار به این نکته فکر نمی کنید که همه آن رفقا می توانستند به مرگ طبیعی از ج
هان رفته باشند. آیا دراینصورت هم حزب توده ایران کارش تمام بود؟ تمام احزاب کمونیست جهان با مرگ رهبرانشان کارشان تمام شده است؟
آنها که از روی خصم کار حزب توده ایران را تمام شده میدانند حسابشان جداست، اما آنها که از سر سوز دل چنین مسئله
ای را طرح می کنند، اگر درجستجوی بهانه ای برای انفعال خویش نباشند، بهتر است یکبار به این استدلال ما عمیقا فکر کنند. آنچه روی داد فاجعه بود، اما پایان کار نبود. فاجعه بزرگتر  انفعال است.
فروغ شعر زیبائی دارد بنام "پرواز را بخاطر بسپار، پرنده رفتنی است". شما مشی، تاریخ و منش توده ای را فرا بگیرید و در جامعه به پیش ببرید. حیات حزب توده ایران بستگی مستقیم به این درک دارد، نه بستگی به زنده بودن و یا زنده نبودن این و یا آن چهره تابناک در رهبری حزب توده ایران. این مشی و منش و سیاست، قطعا نیروی خود را جمع می کند و از درون همین نیرو، هدایت کنندگان و رهبران آن نیز بیرون خواهند آمد. واقعا "پرواز را بخاطر بسپار"!
حزب توده ایران و مشی توده ای، برآمد زمینه های مادی آن در جامعه ایران است. تا وقتی این زمینه هست، حزب توده ایران هم هست. حتی تراوشات این مشی را ما از دهان این و آن فعال سیاسی غیر توده ای و حتی مذهبی در ایران شاهدیم و در بیانیه ها و برخی اظهار نظرها می خوانیم. چرا به این نکات بیشتر نباید اندیشید؟ در این عرصه سخن بسیار است، که جای آن در راه توده نیست. امیدواریم شرایطی فراهم شود تا بتوان چهره به چهره نشست و دیدگاه ها را دراین عرصه طرح کرد.
 

 

پیرامون یک مصاحبه
دراین هفته چند پیام و بحث تلفنی هم داشته ایم پیرامون مصاحبه ای که رادیو اینترنتی فدائیان اکثریت با محمد امیدوار کرده است. ایشان از این رادیو بعنوان نماینده کمیته مرکزی حزب توده ایران معرفی شده است.
به همه این رفقا و دوستان توصیه کرده ایم و دراینجا هم توصیه می کنیم که سئوالات و نظرات خود را مستقیما با نشریه "نامه مردم" در میان بگذارند. حتی درباره ادعای کم اطلاع بودن مصاحبه کننده نیز معتقدیم با خود این رادیو تماس بگیرند.
ما نه مسئول اظهار نظرهای ایشان هستیم و نه تمایل داریم در بحث های حیدری – نعمتی وارد شویم. این که ایشان پس از آن همه تاکید بر ضرورت جلوگیری از رئیس جمهور شدن احمدی نژاد؛ چرا و با چه انگیزه ای از روی مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری پرش با نیزه می کند تا نگوید از این تلاش در آن زمان چرا خبر
ی نشد؟ و یا اینکه سخنان آسمانی می گوید، نه آیه های زمینی، اینکه حرف های کلی وتکراری پاسخ شرایط مشخص امروز ایران نیست و دهها پرسش دیگری که با ما در میان گذاشته شده را، با خود ایشان و نامه مردم در میان بگذارید، شاید استدلالی داشته باشند که ما خبر نداریم. شاید هم بجای فر زدن زلف اتحاد در میان سازمان های سیاسی، اول فکری برای یک نیمه اتحاد در حزب کردند. حداقل شاید نگاهی به این همه سایت های پراکنده توده ای روی شبکه اینترنت کردند و به اندیشه فرو رفتند. ما بیش از این چیز دراین ارتباط نمی نویسیم و تا همین حد که نوشتیم را هم زائد و بی نتیجه می دانیم.
 

همگی موفق باشید

امیر بهرامی- با سلام به شما از پاسختان خوشحال شدم. بي نهايت از اين سلسله مقالات نشریه استفاده كردم و دريچه اي نو در افق انديشه ام باز شد. اما از تعارفات و تشكر كه بگذريم، مي خواستم با اجازه شما انتقادي بكنم. اميدوارم انتقادات دلسوزانه خوانندگان شما را ناراحت نكند.
هر چه سايت شما از بابت انتشار نظريات رايج و روشنفكرانه دهه هاي سي، چهل و پنجاه شمسي غني و زيبنده است اما در عوض در مورد افكار و انديشه هاي روز جهان چه به صورت نقد و تحليل و يا حتي فقط به صورت انعكاس امانتدارانه واقعا كمبود مشهود است. مثلا افكار روز نوام چامسكي، ف توماس فريدمن و سيمور هرش و ديگران در سايتتان نيست. اميدوارم فقط به ذكر مطالب قديمي هرچند زيبا و غني باشد اكتفا نكنيد
با تشكر از زحماتتان


راه توده: ما هم از اینکه صفحه پیام ها و پاسخ ها را با این دقت می خوانید خوشحالیم. اما درباره پیام تازه شما باید بگوئیم کسانی که از آنها نام برده اید تئوریسین نیستند بلکه مفسران و تحلیلگران دگراندیش معاصرند و ما نیز از تحلیل ها و تفسیرهای آنها تاکنون بارها در راه توده استفاده و منتشر کرده ایم. اما درباره دیگر اندیشمندان معاصر نیز این توضیح را ضروری می دانیم که حتما و قطعا باید از این دام پرهیز کرد که عده ای شخصیت های مارکسیست جدید را پیش می کشند و بی وقفه تبلیغ آنها را میکنند تا پایه گذاران مارکسیسم، مارکس، انگلس و لنین را در سایه قرار داده و بتدریج به بوته فراموشی بسپارند. به همین دلیل ما همانگونه که در راه توده شاهد هستید تحقیقات جدید درباره مارکسیسم را که فعلا عمدتا توسط حزب کمونیست فرانسه صورت می گیرد و یا نگاه نوینی که حزب کمونیست روسیه فدراتیو به گذشته و به مارکسیسم کرده و درجهت روشن ساختن گوشه های پنهان آن می کوشد را منتشر می کنیم. در کنار این تلاش، همینجا از شما و دیگرانی که توانی در خود برای پیگیری این خط ترویجی راه توده سراغ دارند می خواهیم که به میدان بیآیند. گوشه نشستن و مدام از دیگران خواستن که فلان کار را بکنید، فلان کار را نکنید و این را منتشر کنید و آن را منتشر نکنید خصلت درستی نیست. به میدان بیآئید و شانه به شانه هم پیش برویم. راه توده سند ملکی ما نیست، بلکه نشریه همه توده ایها و معتقدین به مشی توده ایست. این گوی و این هم میدان. موفق باشید.

عليرضا- با سلام به رفقاي راه توده. من را در ليست اشتراك قرار دهید. من از تهران و با نرم افزار ضد فيلتر با دشواری وارد سايت مي شوم.
راه توده: دستشان بشکند که سنگ را بستند و سگ را رها کردند. به روی چشم. فقط نتیجه را به ما اطلاع بدهید و دوستان دیگر را هم به خواندن راه توده تشویق کنید.
موفق باشيد

پرویز- من در خواست دریافت راه توده با ای میل را دارم، اما چگونه مي توان از ايميل خود مطمئن شد؟
راه توده: ترتیب رسیدن راه توده به شما را هم دادیم که امیدواریم نتیجه آن را به ما اطلاع بدهید. همیشه به گونه ای عمل کنید که نگرانی اطمینان و عدم اطمینان را نداشته باشید. راه توده برای لیست بلند بالائی در ایران ای میل می شود. ما اطلاعی درباره کنترل ای میل ها نداریم واساسا نیز فکر می کنیم کنترل ای میل ها فعلا بصورت مشخص می تواند انجام شود. یعنی افراد مشخصی را در لیست کنترل امنیتی قرار دهند و ارتباط های آنها را کنترل کنند، که این کنترل می تواند شامل ای میل این شخصیت ها نیز بشود. ضمنا تصور نمی کنیم هنوز دریافت و خواندن یک نشریه سیاسی از طریق ای میل جرم باشد!!

آريا- سلام و خواهش
رفقا ملتمسانه خواهش مي كنم دوره كامل ماترياليسم ديالكتيك و ماترياليسم تاريخي زنده ياد نيك آيين را براي من بفرستيد يا حداقل بنویسید از كجا مي توانم به ان دسترسي داشته باشم؟
ضمنا آقای نوري زاده آيا مورد تائيد شماست يا نه؟ ایشان يك سلسله مباحثي در مورد قتلهاي زنجيره ای را كه توسط شما فكر كنم در شماره 108 چاپ شده برداشته به اسم خودش و با ژست همه چيز دان نمايانه چاپ كرده است. خواهش فراوان دارم مرا بي نصيب از خان نعمات خود نگذاريد. در ضمن، يك مقاله در مورد دترمينيسم ماركسيسم چاپ شده بود. ميتوانید آنرا هم برايم بفرستيد؟
از اينجا تا آسمان هفتم دعا گوی شما هستم! شوخي كردم ناراحت نشويد . متاسفانه من آدم شوخي هستم .
 

راه توده: میان این همه دوستان ترش رو و کم خنده، نوبرانه ای که شما به بازار آورده اید دلنشین هم هست. چرا باید از شوخ طبعی شما ناراحت شویم؟ نیازی به التماس هم نیست.
اما درباره بقیه مسائلی که طرح کرده اید. ماتریالیسم تاریخی وماتریالیسم دیالکتیک که روی سایت راه توده قرار دارد از نظر فنی با اشکالاتی همراه بود که ظاهرا و به گفته مسئولین فنی راه توده برطرف شده و برای همه قابل دسترسی است. درباره مطالبی که پیرامون آقای نوری زاده نوشته اید. اولا ایشان از روزنامه نگاران قدیمی و فعال ایران است که خودش هم دارای اطلاعاتی پیرامون قتل های زنجیره ای و دیگر رویدادهای ایران هست. دوست عزیز! هر کس ریش دارد که برادر ما نیست. این که ایشان چه می کند و یا چه می گوید و شیوه کارش چیست؟ به خودش مربوط است. ما که معلم اخلاق و سیاست این و آن نیستیم. ما کار خودمان را می کنیم و به راه خود می رویم. انتظار این نوع مجادله ها را از ما نداشته باشید و اجازه بدهید وقت و نیروئی را که داریم صرف کار خودمان کنیم.

----------------
راه توده: آقا و یا خانمی که ye nafar امضاء کرده اید. لینکی را که فرستاده بودید خواندیم. امیدواریم با نگاهی مثبت به محتوای لینک ارسالی، آن را برای ما نفرستاده باشید. این نوع ادبیات که تداعی کننده ادبیات مجاهدین خلق و یا حسین شریعتمداری در کیهان است، نه اعتبار دارد و نه جذاب است. بویژه که در آن خنجر را برای نهضت آزادی و دکتر یزدی تیز کرده است. کسانی که باندازه کافی خودشان در جمهوری اسلامی و از سوی حاکمیت کنونی تحت فشارند. چرا نباید این احتمال را داد که خود آن آقایان و یا این آقایان در انتشار این مطالب دست دا
شته باشند؟
مسائل سیاسی و فعالیت های سیاسی در ایران و حتی در خارج از ایران چارچوب مشخص سیاسی باید
بررسی شود. زیربنای این چارچوب، این نوع مطالب پوچ و اهداف جنگ روانی نهفته در آنها نیست. لینک ارسالی شما را در اینجا می گذاریم تا اگر کسانی تمایل داشتند خود آن را بخوانند و با پاسخ ما مقایسه کنند، اما انتظار انتشار آن را از جانب ما نداشته باشید.
www.mehrdadnikzad2.blogfa.com




رضا قاسمپور- دوستان عزيز سلام!
متاسفانه بايد به اطلاع برسانم فقط يك شماره از نشريه راه توده ارسال گرديده است. لطفا اگر امكان دارد شماره جديد را كه مصادف خواهد بود با سالگرد بنيانگذاري حزب توده ايران ارسال نمائيد .با تشكر مجدد
راه توده: تصور می کنیم مسئول ارسال نشریه دراین مورد هم اقدام کرده باشد. اگر دریافت نکرده اید بار دیگراطلاع بدهید تا پیگیری کنیم.

نویدی آمادور- (یا اسمی شبیه آن به شهادت ای میلی که می خوانید)
navidi amador
please send me your publications/rahe tudeh,mardom,akhgar,etc etc via my e-mail
Goodluck,Amador!
راه توده: دوست عزیز اگر از ایران تماس می گیرید، که نیازی به انگلیسی نویسی نیست. اگر از امریکا و انگلستان و افریقای جنوبی و یا استرالیا و نیوزلند و اسکاتلند تماس می گیرید، که باز هم نیازی به انگلیسی نویسی نیست، ضمن این که ما راه توده را برای داخل کشور ای میل می کنیم. اگر هم انگلیسی ما را خواسته اید امتحان کنید، که درحد پیامی که فرستاده اید "ما هم فهمیده شد!". شما که برای خواندن راه توده باید فارسی را بدانید و حتما هم می دانید. پس چرا پیامتان را به انگلیسی نوشتید؟ بهرحال اقدام شد و متن ای میل شما را هم آوردیم تا دیگران هم حساب کار خودشان را بکنند!



راه توده 153 22.10.2007


 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت