راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

آغاز پر اضطراب
اصلاحات در کوبا
عسگرداودی
 

 

روزنامه «تاگس تسیتونگ» چاپ آلمان که به محافل حزب سبز های آلمان نزدیک است، در روز بیست و یکم ماه ژوئیه گزارش داد که در روزهای پایانی هفته گذشته، در کوبا یک حزب سوسیال دموکرات توسط دگراندیشان کوبائی بنیان گذاری شده است. سایت اینترنتی حزب مذکور که فعلا ازاسپانیا به روز می شود، گزارش کرده است که اولین گردهمآئی این حزب با وجود عدم ممانعت مسئولیت دولتی، با مقاومت هائی از طرف نیرو انتظامی مواجه شده است، که البته سپس موانع رفع شده است. بدین ترتیب جلسه اعلام موجودیت رسمی حزب با حضور چند ده تن از مسئولین موقت و منتخب تشکیل شده است. این حزب از سه محفل سیاسی اوپوزیسیون در کوبا متشکل شده است که جمعا حدس زده می شو400 تن عضو رسمی و حدود هزار نفر طرفدار داشته باشد.
"مانوئل کواستا موروا" یکی از اعضا اصلی حزب جدید و سخنگوی موقت آن در سایت اینترنتی حزب عناصر فکری تشکیل دهنده حزب را «مسیحیت، سوسیال دموکراسی و لیبرالیسم» عنوان کرده است.
روزنامه« تاگس تسایتونگ»آلمان همچنین می نویسد که سایت اینترنتی حزب مذکور نوشته است که ماموران انتظامی از سفر تعداد قابل توجهی از اعضاء حزب که جهت شرکت در اولین جلسه به هاوانا مرکز کوبا سفر می کردند ممانعت به عمل آورده است. همچنین از دادن ویزا به لویس یانز یکی از اعضاٍ اتحادیه اروپا که از جمله سوسیال دموکرات های اسپانیائی می باشد نیز خودداری شده است. تاکنون از طرف رسانه های اطلاع رسانی کوبا و نیز از طرف دولت رائول کاسترو در این رابطه اظهار نظری نشده است و نیز هنوز از محتوی سخنرانی ها در جلسه تشکیل حزب، گزارشی منتشر نشده است .
روزنامه دست راستی« دی سایت» چاپ آلمان با معرفی وبلاگ دگراندیش قدیمی کوبا (خانم یوآنی سانچز) می نویسد که او اجازه نداشت تا جایزه ادبی اورتگای گازت(روزنامه نگاراسپانیائی) را مستقیما دریافت کند .
همچنین در مطبوعات آلمان از یک گروه موسیقی دگر اندیش تند رو با نام «پرونو پارا ریکاردو» نام برده می شود که در کوبا تولیدات خود را از طریق سایت های اینترنتی بین المللی ارائه می کند. نوار ها و سی دی های تولیدی این گروه موسیقی در کوبا به طور غیر رسمی و از طریق زیر میزی معامله می شود. خواننده 39 ساله این گروه موسیقی در ماه یونی امسال به دلیل اجرای یک کنسرت موسیقی که حتی تعدادی از اعضاء حزب کمونیست کوبا نیز در آن شرکت کرده بودند به نیرو انتظامی احضار شده و به او تذکر داده شده است. این گروه موسیقی انتخاب رائول کاسترو را از طرف شورای دولتی کوبا به ریاست جمهوری کوبا زیر سئوال می برد.
اصلاحات سیاسی و اقتصادی پس از تعویض رهبری سیاسی در کوبا اعمال می شود. فیدل کاسترو، رهبر سابق کوبا، در ماه ژوئیه سال 2006 به دلیل بیماری اختیارات خود را به برادر خود رائول، که 76 سال سن دارد تفویض کرد و به طور کامل از فعالیت های رسمی سیاسی کناره گرفت.
مجمع ملی کوبا، که نقش پارلمان این کشور را برعهده دارد، در همان تاریخ رائول کاسترو را به سمت رئیس شورای دولتی - یا رئیس جمهور- کوبا انتخاب کرد. وی همچنین سمت های رهبری حزب کمونیست، عضویت در هیات رئیسه دفتر سیاسی حزب و فرماندهی کل نیروهای مسلح را نیز در اختیار دارد.
در خرداد ماه امسال خبرگزاری ها از لغو تحریم کوبا از طرف اتحادیه اروپا خبر دادند، این تحریم ها از سال 2003 میلادی در اعتراض به زندانی شدن افرادی در کوبا اتخاذ شده بود که اتحادیه اروپا آنان را «زندانیان مخالف رژیم» نامگذاری کرده بود. این تحریم ها شامل عدم بازدید دیپلمات های اتحادیه اروپا از کوبا و نیز عدم همکاری فرهنگی مابین کشور های عضو اتحادیه اروپا و کوبا را شامل می شد. البته این تحریم ها در سال 2005 میلادی معلق اعلام شده بود ولی عملا لغو نشده بود. تحریم های تجاری آمریکا بر علیه کوبا که از سال 1962 اتخاذ شده است، البته همچنان بر قوت خود باقی است.
در ماه فوریه سال 2008میلادی کوبا اجرای حکم اعدام را متوقف شده اعلام کرد. این تصمیم شورای دولتی توسط رائول کاسترو در جلسه کمیته مرکزی حزب حاکم کمونیست که مستقیما از تلویزیون این کشور پخش می شد اعلام شد. رائول کاسترو رئیس‌جمهور کوبا اعلام کرد که تقریباً همه احکام اعدام در این کشور به مجازات زندان بین ۳۰ سال و حبس ابد تخفیف می‌یابند.
رائول کاسترو از زمان آغاز ریاست جمهوری اصلاحاتی را در کشور به اجرا گذاشته و از مردم کوبا خواسته است تا با بررسی کمبودهای اجتماعی، راه هایی را برای بهبود شرایط کشور ارائه دهند.
همچنین، در ماه های اخیر، دولت کوبا برخی محدودیت ها، از جمله در زمینه منع استفاده از تلفن همراه و ورود شهروندان به هتل های خاص جهانگردان خارجی را لغو کرده است.
رائول کاسترو با هماهنگی حزب کمونیست کوبا تصمیم به اجرای برخی اصلاحات اقتصادی محدود را نیز اعلام داشته که از جمله شامل افزایش حقوق گروهی از کارمندان دولت و اجازه به کشاورزان و شرکت های خصوصی برای بهره برداری از زمین های بلا استفاده جهت کشت اقلام کشاورزی بوده است.
همچنین در ماه آپریل 2008 میلادی اعلام شد که کوبا اجاره زمین‌های کشاورزی را آزاد کرد. دولت کوبا مجوز اجاره زمین های بی مصرف به زارعان و شرکت های بخش خصوصی برای کشت تنباکو، قهوه و سایر محصولات کشاورزی را صادر می کند. هدف از این اقدام، افزایش تولیدات کشاورزی در کوبا اعلام شده است.
«اورلاندو لوگو»، رئیس اتحادیه ملی کشاورزان کوبا گفت دولت شروع به پرداخت مبلغ بیشتری به کشاورزان در ازای محصولات آنها کرده است، او گفته است که هر فردی که تمایل به کشت تنباکو، قهوه و سایر محصولات کشاورزی باشد، می تواند این زمین ها را اجاره کند.
کوبا با 11 میلیون و نیم جمعیت، یک سوم محصولات مورد نیاز غذایی خود را از آمریکا وارد می کند. آمریکا سفرهای توریستی به کوبا را ممنوع اعلام کرده و هر نوع تجارت با این کشور را نیز تحریم کرده و تنها اجازه صادرات محصولات غذایی و کشاورزی به این جزیره را می دهد.
از اواخر سال 2000 کشور ونزوئلا قراردادی برای همکاری نفتی با این کشور به امضاء رساند و اکنون روزانه 100 هزار بشکه نفت به این کشور تحویل می دهد. کوبا بخشی از پرداخت های خود را از بابت دریافت نفت به صورت خدمات انجام می دهد. 20 هزار کوبائی متخصص رشته های پزشکی که در ونزوئلا کار می کنند جزو این برنامه هستند. افزایش قیمت فلزات در سال 2007 موجب بالا رفتن درآمد های کوبا از تولید کبالت و نیکل شده است. هاوانا با هدف کاهش قطعی برق که از سال 2004 موجب نارضایتی مردم را فراهم آورده، سرمایه گذاری در بخش انرژی را ادامه می دهد.
همچنین کشور چین که مقدار زیادی فلز نیکل از کوبا وارد می کند، شرکای تجاری بسیار مهمتری برای هاوانا در مقایسه با اروپا است کوبا با روسیه و ایران نیز مناسبات تجاری خوبی دارد.
"مک کین" عضو حزب جمهوری خواه آمریکا و نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریكا مرتبا و بشدت سیاست‌های اصلاحاتی كوبا را مورد انتقاد قرار میدهد.
روزنامه«ال پائیس» چاپ اسپانیا، گزارش میدهد که جان مك كین در میامی كه گروه های ضد كوبایی در آن ساكن هستند ادعا كرد كه كوبا همچنان تحت استبداد به سر می برد و زندان های این كشور مملو از مخالفان سیاسی هستند.
نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریكا كه در مراسمی به مناسبت یكصد و ششمین سالروز تاسیس جمهوری كوبا سخنرانی می‌كرد، افزود: تحریم‌ها علیه جزیره باید ادامه یابند.
نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریكا همچنین گفت: در صورت ورود به كاخ سفید كمك به مخالفان كوبا و رسانه‌هایی همچون رادیو تلویزیون مارتی كه علیه کوبا برنامه پخش می كنند افزایش خواهد یافت.
فیدل کاسترو در مقاله ای که در گرانما چاپ شده است در اشاره به مک کین می نویسد که او یكی از ضعیف ترین دانشجویان در دوره تحصیل در كالج بود.(از این اظهار نظر بر می آید که فیدل کاسترو با مک کین هم دانشکده ای بوده است.)

فیدل كاسترو محتاطانه از باراك اوباما حمایت كرد
گزارش های محافل خبری اروپا از جمله روزنامه روسی«وزگلاد» نشان می دهد که رهبر كوبا باراك اوباما را مترقی ترین نامزد پست ریاست جمهوری آمریكا می داند. روزنامه روسی«وزگلاد» نوشت که فیدل كاسترو، رهبر انقلاب كوبا اعلام كرد كه باراك اوباما مترقی ترین نامزد پست ریاست جمهوری آمریكا است كه جهت‌گیری هایش بیشتر اجتماعی است.
فیدل کاسترو در مقاله مندرج درروزنامه «گراما»، ارگان حزب كمونیست كوبا، با اعلام این نقطه نظر تاكید كرد كه هیچ گونه «خصومت شخصی» با باراك اوباما ندارد، البته در عین حال از وی حمایت فعال نخواهد كرد تا این مسئله بهانه ای به دست رقبای او در مبارزات انتخاباتی ندهد.
اظهارات مثبت كاسترو نسبت به سناتور سیاهپوست آمریكایی را می توان ناشی از سخنان باراك اوباما در جمع جامعه كوبائیان ساكن ایالات متحده آمریكا دانست. او از ضرورت لغو محدودیت های ناعادلانه سفر كوبائیان ساكن آمریكا به زادگاهشان صحبت كرده است.
کاسترو در مقاله خود در عین حال با یاد آوری سخنان اوباما که گفته است چون كوبا همچنان اصول دموكراسی و آزادیهای شهروندان خویش را نقض می كند و به همین دلیل تحریم های اقتصادی بر ضد هاوانا باید همچنان ادامه یابد اعتراض کرده و این موضعگیری وی را «فرمول گرسنگی برای ملت كوبا» نامید نهاده است.
به نوشته روزنامه روسی «وزگلاد» حمایت محتاطانه فیدل كاسترو از باراك اوباما می‌تواند به دیدگاههای این نامزد دموكرات در سیاست خارجی ایالات متحده مربوط باشد. وی بارها از ضرورت گفتگوی مستقیم با كشورهایی صحبت كرده است كه تاكنون روابط خصمانه ای بین آنها و آمریكا وجود داشته است كه كوبا نیز از جمله این كشورهااست.
همچنین مقامات كوبایی از ارتباط دیپلمات‌های آمریكا با مخالفان دولت "هاوانا" خبر می‌دهند.
به گزارش خبری آژانس "پرنسا لاتینا"ی كوبا، مقامات كوبا اعلام كرده اند که دفتر حافظ منافع آمریكا در هاوانا از فعالیت‌های ضد انقلابیون و مزدوران در خدمت واشنگتن حمایت مالی می‌كند.
مقامات كوبایی از ارتباط دیپلمات‌های آمریكا با مخالفان دولت "هاوانا" خبر می‌دهند.
سرهنگ "آدالبرتو رابیرو" رئیس دایره تحقیقات جنایی و عملیات وزارت كشور كوبا می گوید: سانتیاگو آلبارس از تروریست‌های ضد انقلاب كوباست كه با حمایت دیپلمات‌های آمریكایی به گروه های مخالف داخلی كمك مالی می‌كند.
رئیس دایره تحقیقات جنایی و عملیات وزارت كشور كوبا افزود: از طریق نامه‌های الكترونیكی متوجه شده‌ایم كه "میشل پارملی" مدیر دفتر حافظ منافع آمریكا در هاوانا شخصا در ارسال پول برای ضد انقلابیون كوبایی دست داشته است.
در رابطه با کوبا و فیدل کاسترو و آمریکای لاتین روزنامه چپگرای «یونگه ولت» چاپ آلمان ازآخرین دیدار چاوز از مسکو که هفته گذشته انجام شد گزارش داده و می نویسد که چاوز در دیدار خود با مقامات روسی از تمایل خود به استقرار نیروهای نظامی روسیه در ونزوئلا پرده برداشت که البته این خبر پس از چند روز از طرف رسانه های نزدیک به دولت چاوز در ونزوئلا تکذیب شد. روزنامه «یونگه ولت» با یاد آوری سخنان چاوز در دیدار اخیرش از مسکو می نویسد که این سخنان همچنین توسط فیدل کاسترو تکذیب و به عنوان یک« فرض» که چاوز به آن پرداخته عنوان شده است.
همچنین فیدل كاسترو رهبر انقلاب كوبا در یكی از نوشته‌های اخیر خود كه در تاریخ 26 ژوئن 2008 به مناسبت صدمین سالگرد تولد سالوادور آلنده در سایت اینترنتی گرانما - روزنامه رسمی دولت منتشر شده، برخی از نامه‌ها و یادداشت‌هایی را كه طی سال‌های 1971 الی 1973 خطاب به رئیس جمهور فقید شیلی نوشته، برای اولین بار علنی كرده است.
در یكی از این یادداشت‌ها كه یك ماه و نیم قبل از كودتای خونین نظامی سپتامبر 1973 شیلی نوشته شده، كاسترو با آگاهی از تلاش دولت ایالات متحده برای سرنگونی حكومت آلنده، می‌نویسد:
متوجه هستم كه شما اكنون در حین تحولات جدی، همچون قتل آجودان نیروی دریائی‌تان و اعتصاب جدید رانندگان كامیون، با مسئله حساس گفتگو با دموكرات‌های مسیحی مواجه هستید. در نتیجه می‌توانم تصور كنم با چه تنش بزرگی مقابله می‌كنید و علاقه شما برای وقت خریدن و بهبود توازن نیروها در صورت بروز مبارزه را درك می‌كنم. همچنین تمایل شما برای یافتن راهی كه در صورت امكان، بدون جنگ داخلی فرایند انقلابی را به جلو هدایت كرده و در عین حال مسئولیت تاریخی‌تان در قبال آنچه كه می‌تواند اتفاق بیفتد را حفظ كنید، برای من قابل تصور است. اینها اهدافی ستودنی هستند. لكن، در صورتی كه طرف مقابل (كه ما اینجا در موقعیتی نیستیم كه از نیات واقعی‌اش ارزیابی داشته باشیم) بخواهد سیاستی غیرمسئولانه و خائنانه را دنبال كند و خواستار بهائی باشد كه انقلاب و «حزب وحدت محبوب» قادر به پرداخت آن نباشد، و این همان چیزی است كه در واقع كاملا محتمل است، آن وقت برای یك لحظه قدرت خارق‌العاده طبقه كارگر شیلی و حمایت قاطعی كه آنها در تمامی لحظات سخت به شما نشان داده‌اند را فراموش نكنید.
آنها در پاسخ به درخواست شما می‌توانند در لحظه خطر از انقلاب دفاع كنند، افسران كودتا را فلج نموده و شرایط خود را به آنها تحمیل نمایند و در صورت لزوم یكبار و برای همیشه سرنوشت شیلی را تعیین كنند. دشمن باید از این واقعیت آگاه باشد. كارگران باید حالت دفاعی را حفظ كرده و آماده اقدام عملی باشند. قدرت و رزمندگی طبقه كارگر می‌تواند توازن قوا را به نفع شما متمایل كند و این حتی در حالتی است كه سایر شرایط به آن صورت، مطلوب نباشد.
تصمیم و افتخار شما برای دفاع مستمر از فرایند انقلاب به قیمت جان‌تان، كه همه می‌دانند آماده فدا كردن آن هستید، تمامی نیروهائی كه قادر به مبارزه هستند و كلیه مردان و زنان شرافتمند شیلی را به سمت شما خواهد آورد. شهامت، آرامش، شجاعت و بالاتر از همه رهبری پایدار، قاطع و قهرمانانه شما در این زمان و شرایط تاریخی كشورتان، حیاتی است.

راه توده 187 28.07.2008
 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت