راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

اخباری از جنبش زنان در آلمان
گزارش کنگره زنان حزب چپ آلمان و همایش بین المللی سیاسی ـ مشورتی زنان
ترجمه و تدوین عسگر داوودی

 

با شعار «بدون حضور زنان هیچ تمدنی بوجود نمی آید»، دومین کنگره زنان عضو «حزب چپ آلمان» در پایان هفته گذشته توسط فعالین سیاسی زن عضو این حزب با مسئولیت خانم «اولریگه تسراوی» و« کاتیا کیپینگ» مشاوران زن دبیر اول «حزب چپ آلمان» در منطقه ای نزدیک به برلین برگزار شد.
کنگره قبلی در سال 2007 برگزار شده بود. در کنگره امسال تعداد 130 تن از زنان عضو حزب آلمان حضور داشتند.
ناظران سیاسی چپ براین عقیده هستند که یکی از دلایل برگزاری این کنگره تمایل و هماهنگی زنان عضو «حزب چپ آلمان» جهت احراز مسئولیت های حزبی بیشتری بوده است. به دلیل استقبال فعالین سیاسی و سندیکائی جهت عضویت در حزب چپ، در صد احراز مسئولیت های حزبی در بین مردان عضو حزب به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
در کنگره تاکید شد که سازمان درون تشکیلاتی« ال.ای. اس.آ» همچنان یک سازمان فیمینیستی می باشد و برگسترس و تقویت مواضع درونی و بیرونی آن سازمان تاکید شد.
کنگره بر عدم پذیرش مواضع اتخاذ شده توسط نئولیبرالیست ها تاکید کرد و بهبود وضعیت خانواده های کم در آمد آلمان توسط دولت این کشور را خواستار شد. این کنگره برنامه جدیدی را که توسط دولت دست راستی آلمان تحت عنوان بهبود زندگی مادران ارائه می کند مردود اعلام کرد.
تقاضای اصلی کنگره کم کردن زمان کار برای تمامی شاغلان در آلمان بود با این استدلال که کم کردن ساعات کار باعث افزایش اوقات فراغت بیشتر برای خانواده شده و زمان لازم را برای آموزش و فعالیت سیاسی فراهم می آورد.
در کنگره خانم پروفسور«فیگرا هویف» که مسئولیت سندیکائی آلمان و مسئول منطقه ای سندیکای خدماتی «وردی» آلمان است و همچنین یک جامعه شناس مارکسیست ـ فیمینیست می باشد در حضور تعداد قابل توجهی از استادان دانشگاهی و سیاستمداران حاضر در کنگره در نطق افتتاحی کنگره نیاز به اتخاذ سیاستی فیمینیستی و واقع بینانه در رابطه با کار زنان را یاد آورشد و روی "مزد برابر برای کار برابر" تاکید کرد.

هشتمین همایش بین المللی سیاسی مشورتی زنان

هشتمین اجلاس بین المللی « همایش سیاسی مشورتی زنان » با حضور2000تن اززنان و مردان بیش از 27 کشور جهان هشتمین اجلاس خود را در روزهای سوم تا پنجم ماه اکتبر در دانشگاه «هاینریش هاینه» شهر دوسلدورف آلمان برگزار کرد.
اولین اجلاس این همایش هشت سال قبل و با حضور فقط 32 تن از زنان و 1فعال سیاسی مرد برگزار شده بود.
در این اجلاس سخنرانی های متعددی توسط زنان فیمینیست انجام شد که شامل گزارش های مختلف زنان از وضعیت زنان در کشور های خود، اشکال مبارزه علیه تبعیض ها و نابرابری ها را شامل می شد. از جمله موارد بحث پیشنهاد پیوستن زنان فیمینیست به سندیکا های فعال در محل زندگی خود بود.همچنین در رابطه با مبحثی تحت عنوان «فیمینیسم جدید» بحث شد.
در همایش امسال زنان کشورهای نپال، کنگو، ایران، آلمان، ونزوئلا، فرانسه، انگلیس، روسیه، فیلیپین، افغانستان، کردستان،.ایتالیا و...شرکت داشتند. همچنین فعالان سیاسی چپ آلمان از احزاب کمونیست آلمان، حزب چپ آلمان، حزب مارکسیست ـ لنینیست آلمان، حزب سبز های و فعالین سندیکائی آلمان علاوه بر سازماندهی برنامه برگزاری این همایش در آلمان، در سخنرانی ها و تصمیم گیری ها شرکت فعال داشتند و به همین دلیل نیز برگزاری این همایش بین المللی با سکوت محافل و رسانه های خبری راست آلمان مواجه شد.
در دعوتنامه این اجلاس از تمام زنان جهان دعوت به عمل آمده بود تا به شکل سازمانی، جمعی و یا فردی با حضور و پشتیبانی خویش بر استحکام شبکه جهانی جنبش زنان تاثیر گذار شوند. نژاد پرستان، فاشیست ها و بنیادگرایان مذهبی تنها کسانی بودند که در دعوتنامه همایش بر عدم حضورشان تاکید شده بود.

راه توده 197 13.10.2008

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت