راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

فراخوان جهانی برای نجات
5 کوبائی زندانی
عسگرداوودی
 


 


روزنامه چپگرای «یونگه ولت چاپ» چاپ آلمان در خبری کوتاه گزارش داد که دکتر«آلایدا چگوارا» دختر«ارنستو چگوارا» که در برلین بسر می برد در جلسه ای با حضور نمایندگان رسانه های همگانی انتقاداتی برعلیه زندانی کردن 5 تبعه کوبائی در آمریکا بیان کرد. او گفت: آمریکائی ها حتی قوانین مصوب خودشان را نیز نقض می کنند. همسر یکی از 5 زندانی کوبائی در آمریکا نیز در این جلسه حضور داشت.
«خراردو هرناندز»، « آنتونیو گررو»، « رامون لابانینیو»، «فرناندو گونزالس» و«رنه گونزالس» 5 تبعه کوبائی زندانی در آمریکا می باشند که پس از ربوده شدن در تاریخ نهم ماه سپتامبر سال 1998 در آمریکا جرمشان جاسوسی اعلام شد. یک دادگاه در شهر میامی این پنج تن را برای اولین بار در سال 2001 محاکمه کرد و محکومیت هائی از 15 سال تا دو نوبت حبس ابد به آنها داد.
بهانه دستگیری این 5 کوبائی آن بود که در تاریخ شانزدهم و هفدهم ماه یونی سال 1998 مسئولین کوبائی مدارک غیر قابل انکاری در رابطه با برنامه عملیات تبهکارانه مهاجرین کوبائی مقیم میامی در آمریکا در اختیار مقامات «اف. بی. ای» آمریکا قراردادند. این مدارک شامل 230 صفحه اطلاعات و مدارک، 5 کاست ویدئوئی مربوط به اقدامات تحریک آمیزتروریستی در تلویزیون های آمریکا بر علیه کشور کوبا، 8 کاست ویدئوئی به همراه 2 ساعت و 40 دقیقه اعترافات تروریست های ضد کوبائی زندانی در کوبا که از شهر میامی در آمریکا رهبری می شدند را شامل می شد. این اطلاعات توسط 5 مبارز کوبائی ساکن میامی آمریکا کشف و در اختیار مقامات کوبائی گذاشته شده بود. اطلاعات کشف شده توسط 5 کوبائی ساکن آمریکا باعث دستگیری آن ها به اتهام جاسوسی شد. اکنون ازتاریخ دستگیری این کوبائی ها 10 سال می گذرد.
در تمام این مدت از طرف محافل مترقی و چپ در دنیا به دستگیری این 5 مبارز کوبائی اعتراض شده است .
«آنتونیو گررو» فرزند یکی از پنج زندانی کوبا در زندانی که درسال 1386 به ایران سفر کرده بود در میز گردی گفت که پدر من و همکارانش در تاریخ 12 سپتامبر 1998 ربوده شدند و پس از 33 ماه زندان در بدترین شرایط که 17 ماه آن در سلول انفرادی بوده است، در 8 ژوئن 2001 در یک دادگاه فدرال آمریکا در شهر میامی در ایالت فلوریدا به ناحق محاکمه شده و جمعاً به مدتی برابر با چهار نوبت حبس ابد و 77 سال زندان محکوم شده‌است. این زندانیان به اتهام "قصد اقدام به جاسوسی" و "قصد اقدام به قتل" در آمریکا دستگیر، محاکمه، محکوم و زندانی شده‌اند و لی "اتهام" حقیقی آنها، تحت نظر گرفتن گروه‌های تروریستی است که از خاک آمریکا به کوبا حمله می‌کنند. حملاتی که تلفات و خسارات مالی و جانی زیادی به کوبا وارد کرده است. وی با اشاره به این که در دادگاه تجدید نظر این پرونده که در آن 12 قاضی موضوع را بررسی کردند، 10 از قضات حکم دادگاه بدوی را نقض کردند. ما وظیفه داریم افکار عمومی را از این موضوع آگاه کنیم تا آمریکا از طریق فشار افکار عمومی بفهمد که دنیا دیگر تحمل زیاده‌خواهی‌های آنها و ظلم به ملت‌های آزادی ‌خواه را ندارد.
«خوان گوسمان»، قاضی شیلیآئی که حکم دستگیری پینوشه دیکتاتور شیلی را صادر کرده است، براین باور است که دادگاه، متهمان مذکور تاکنون قادر نبوده حقایق مطرح شده از جانب وکلای مدافع پنج نفر را رد کند، و این موضوع در مطبوعات بین المللی انعکاس پیدا کرده است.
آقای «گوسمان»، با تقدیر از سئوالات مطرح شده از جانب قضات دادگاه متهمین مذکور، در مصاحبه خود با تلویزیون کوبا اظهار داشت: در واقع هیچ توجیهی برای محکومیت این زندانیان به جرم جاسوسی و یا به جرم "توطئه جهت ارتکاب به قتل"، که به دو نفر از آنان وارد شده است وجود ندارد.
در تاریخ30 ماه آگوست گذشته «انجمن عدالت اجتماعی و ارزش های تجارب شخصی» در شهر برلین جایزه ویژه خود را توسط پروفسور دکتر «نورمن پاچ» عضو فراکسیون «حزب چپ آلمان» در مجلس قانونگذاری آلمان به 5 زندانی تبعه کوبا در آمریکا اهدا کرد.
«هوگو چاوز» رئیس جمهور ونزوئلا نیز ماه گذشته اعلام کرد که جایزه ویژه این کشور را به 5 کوبائی در زندانی اهدا می کند.
لازم به ذکر است که دولت کوبا اخیرا از پذیرش کمک مالی آمریکا به طوفان زدگان کوبائی خوداری کرد. «فیدل کاسترو» روز چهارشنبه تمامی کمک های آمریکا برای سیل زدگان کوبایی را به علت تحریم 46 ساله این کشور از سوی واشنگتن رد کرد.
او در بیانیه ای که در روزنامه های این کشور منتشر شد با اشاره به کمک پنج میلیون دلاری آمریکا تاکید کرد: اگر این کمک یک میلیارد دلاری هم بود، باز هم آن را رد می کردم.
وزیر خارجه کوبا نیز در بیانیه‌ای که برای خبرنگاران بین‌المللی ارسال گردید اظهار داشت، پیام رسمی دولت کوبا به وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن ابلاغ شده است. وزیر خارجه کوبا در این رابطه همچنین گفت: «کشور ما نمی‌تواند کمک های دولتی را که تحریمش کرده بپذیرد». وی در عین حال اعلام کرد که کوبا خواستار خریداری مواد ضروری از شرکت های آمریکایی است. این اولین بار است که کوبا به طور مستقیم کمک های آمریکا را رد می‌کند.
دولت آمریکا از سال 1962 میلادی کوبا را جز در زمینه مواد غذایی و دارویی تحت تحریم فرارداده است. مقامات کوبائی و محافل مترقی در سطح جهان همچنان بر لغو تحریم های اعمال شده برعلیه کوبا پافشاری می کنند.


راه توده 195 29.09.2008

 

 

 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت