راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

لرستان

تابلوی 30 سال

حاکمیت اقتصاد اسلامی

بهمن فروزش


 

هادی مقدسی نماینده بروجرد در مجلس که عضو کمیسیون اجتماعی آن نیز هست، اخیر در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفت: " من نرخ بیكاری زیر 10 در صد را واقعی نمی دانم". ( روزنامه كار و كارگر،17 شهریور 1387 ، صفحه 3.)
مسائلی که دراین مصاحبه طرح شده بود، من را به یاد گزارشی انداخت که در راه توده پیرامون مسائل و مشکلات استان لرستان منتشر شده بود. در واقع نماینده بروجرد با شرمندگی و احتیاط به مطالب و مسائلی اشاره کرده بود که بصورت واضح و روشن در آن گزارش منتشره در راه توده گفته شده بود. و از آن جالب تر آن که به اعتراف این نماینده مجلس، مسائل استان لرستان، کم و بیش همان مسائلی است که در سطح کشور مطرح است. یعنی در دیگر استان ها.
نماینده بروجرد در مجلس با اشاره به بحران كارگری در یخچال سازی لرستان، چرم و پوست لرستان و شركت پارسیلون گفت: "این واحد ها به دلیل كمبود نقدینگی كارگران خود را اخراج كرده اند، در صورتی كه می شد با تزریق مقداری نقدینگی مشكلات آنها را حل كرد."
قبل از هر چیزی باید گفته شود که استان لرستان( و بیشتر استان های ایران) بعلت بافت روستایی و عشایره ای و نبود صنایع بزرك، صنایع سنگین و صنایع متوسط كه بتواند سر ریز جمعیت روستایی و عشایری آن را جذب كند، از بیكاری همیشه رنج برده است. تراكم بنگاه های تولیدی به ویژه بنگاه های بزرگ صنعتی در استانهایی مانند تهران، اصفهان، قزوین و.... كلا توانسته مشكلات كار و شغل مردم را نسبت به استانهای مانند لرستان بهبود نسبی ببخشد. لازم است به تولیدات صنعتی و ایجاد بنگاه های تولیدی در مقیاس وسیع تر توجه شود.
قبل و بعد از انقلاب معدود بنگاه های صنعتی در استان ایجاد شده و این تعداد نیز با توجه به بحران عمومی اقتصاد و صنعت- كه خود علل آن بحث مفصلی را می طلبد.- چنانچه مقدسی گفته در حال ورشكستگی كامل است.
نماینده بروجرد در مجلس با اشاره به نرخ بیكاری 15 در صدی لرستان در سال اول دولت نهم گفت: "در حال حاضر این نرخ به 19 در صد افزایش پیدا كرده است.
بخش عمده و در واقع ریشه اصلی بالا بودن آمار خودکشی و قتل در منطقه را که اخیر معاون فرمانده ناجا در تهران و فرمانده آگاهی در بویراحمد و کهکیلویه به آن اشاره کرده اند را باید در همین ارقام جستجو کرد. همچنان که ریشه از هم پاشیدگی خانواده ها و دیگر معضلات اجتماعی منطقه را.
نماینده بروجرد می گوید: "بنده در بروجرد كارگاه خیاطی را می شناسم كه از محل اعتبارات بنگاه های زود بازده 6 میلیارد تومان وام دریافت كرده است، اما كمتر از یك میلیارد تومان آن را در كار گاه هزینه كرده و 5 میلیارد تومان بقیه را در تهران صرف خرید ملك كرده است."
همین مشت در دولت احمدی نژاد و برنامه های تحول اقتصادی اش نمونه خروار نیست؟
نماینده بروجرد می گوید: معتقدم طرح بنگاه های زود بازده نه تنها توفیقی نداشته است، بلكه به دلیل عدم كنترل و نظارت در پرداخت تسهیلات باعث تورم هم شده است.

اما در مورد بخش دیگری از صحبت های این نماینده مجلس که مشکل را در نبود مدیران محلی در راس امور لرستان ذکر کرده اند باید بگویم که درد این نیست، بلکه آنست که بیشتر استانداران و مدیران وابسته به مردم و برگزیده مردم نیستند، پاسخگو به مردم هم نیستند. آنها عمدتا وابسته به باند های مافیایی اقتصادی هستند.
نماینده بروجرد در همان مصاحبه می گوید: استان لرستان از نظر ایدز رتبه اول در ایران را دارد.
آیا یافتن دلیل این رتبه اول کار دشواری است؟ هم خود ایشان و هم امثال من میداند و میدانیم ریشه این فاجعه در کجاست. اگر در گسترش فحشا و اعتیاد نباشد، در فاجعه حاکم بر درمان و بیمارستان های منطقه است که وسائل آن آلوده است.


راه توده 194 15.09.2008

 

 

 

 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت