راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

عبدالله نوری
می تواند پیشرو باشد
اما نه در نقشی که
برایش رقم می زنند!
 

در روزهای اخیر برخی از طرفداران جناح راست و بخشی از طرفداران اصلاحات خواهان نامزدی عبدالله نوری در انتخابات شده اند. نتیجه حضور عبدالله نوری در انتخابات از چند حالت خارج نخواهد بود. یا صلاحیت وی در انتخابات رد می شود كه زمینه ای بوجود می آید تا كسانی كه قصد تحریم انتخابات را دارند بهانه لازم برای این كار را پیدا كنند و بخشی از آرایی كه می توانست به طرفداران اصلاحات تعلق گیرد بسود احمدی نژاد در خانه بماند. یا صلاحیت نوری تایید می شود كه در اینصورت در میان مردم به حساب استقبال حكومت و طرفداران احمدی نژاد از نامزدی عبدالله نوری با هدف خالی کردن پشت میرحسین موسوی تلقی خواهد شد. در صورت تایید صلاحیت عبدالله نوری یا وی تا به آخر در میدان می ماند و موجب شكسته شدن رای طرفداران اصلاحات می شود كه مسئولیت این شكست بر گردن او می افتد، یا در میانه راه، بسود یكی از نامزدها كنار می رود كه به حساب ترسیدن او از نیاوردن رای - علیرغم تایید صلاحیت - گذاشته خواهد شد.
جالب اینجاست كه در میان طرفداران حضور عبدالله نوری در انتخابات برخی از طرفداران و فعالان ستاد مهدی كروبی، دیگر نامزد انتخابات قرار دارند. به همان اندازه كه اعضای ستاد یك نامزد انتخاباتی از فردی دیگر بخواهند از نامزد مورد نظر آنان پشتیبانی كند طبیعی است، به همان اندازه دعوت كردن دیگری برای حضور در انتخابات در برابر نامزد مورد نظر آنان معنای روشنی ندارد. در واقع معنای این دعوت چنین تلقی خواهد شد كه طرفداران مهدی كروبی می خواهند همراه با عبدالله نوری جبهه ای نه در برابر راست كه در برابر میرحسین موسوی بوجود آورند، ولو اینكه قصد آنان چنین هم نباشد.
طرفداران حضور عبدالله نوری در انتخابات چند دسته هستند. بخشی از آنان مدافعان تحریم انتخابات هستند ولی نمی خواهند مسئولیت رئیس جمهور شدن احتمالی دوباره احمدی نژاد را به تنهایی برعهده گیرند. آنان امیدوارند با حضور و رد صلاحیت عبدالله نوری بهانه لازم برای تحریم آبرومندانه انتخابات را بدست خواهند آورد. بخشی دیگر با اعلام عبدالله نوری بعنوان "نامزد اصلاح طلبان پیشرو" در واقع می خواهند خود را به حساب نوری "پیشرو" معرفی كنند. در حالیكه پیشرو بودن یعنی نقش مثبت داشتن و باید دید از این حضور چه نتیجه مثبتی بدست می آید كه طرفدارن آن "پیشرو" محسوب شوند. گروه سوم طرفداران نوری روی توانایی وی بر جذب آرای طبقه متوسط حساب می كنند، طبقه ای كه آنان براساس تحلیل های خاص خود بیش از وزن واقعی و بدون در نظر گرفتن گرایش های آن حساب كرده اند. طبقه متوسط در دوران احمدی نژاد بشدت فقیر شده و در معرض خطر است و بنابراین شعارهای اولترالیبرال و خصوصی سازی و آزادی سازی اقتصادی دیگر این طبقه را جذب نمی كند، بویژه آنكه پیامدهای این سیاست ها در جهان نیز می رود كه به اضمحلال طبقه متوسط در خود اروپا و امریكا بیانجامد. بنابراین آن بخش از این باصطلاح طبقه كه در انتخابات شركت می كند آرای خود را به این دلیل و به دهها دلیل دیگر كه جای بحث آن نیست به نامزدی "پیشرو" با برنامه‌های اولترالیبرال نخواهد داد. تنها نقش پیشروی كه عبدالله نوری و طرفداران وی در حال حاضر می توانند داشته باشند عبارتست از آنكه كمك كنند تا جبهه اصلاحات با یك نامزد واحد دربرابر طرفداران احمدی نژاد و سیاست نظامی وی حاضر شود. آینده نشان خواهند داد كه آیا وی این نقش پیشرو را ایفا خواهد کرد یا نه.
 




راه توده 218 13.04.2009

 

بازگشت