راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

پیروزی کمونیست های روسیه
حتی در یک انتخابات پر تقلب!
ترجمه بهروز بکتاشی
 

حزب کمونیست روسیه نتایج انتخابات اخیر در این کشور را بصورت تحلیلی اعلام داشت. با آنکه این انتخابات رشد نفوذ حزب کمونیست در میان اقشار پائین و متوسط جامعه را نشان داد و در چند شهر اکثریت به حزب کمونیست تعلق گرفت، اما در بیانیه تحلیلی اعلام شد که نمونه های مختلف تقلب در آراء انتخاباتی ثبت شده است. بررسی این تقلب ها نشان میدهد که در مجموع بیش از 6 در صد آرای کمونیست ها را نخوانده و یا باطل کرده اند.
بیانیه تحلیلی که توسط گنادی زیوگانف رهبر حزب کمونیست روسیه دراختیار خبرنگاران قرار گرفت حاکیست:

انتخابات اول مارچ در مناطق روسیه کثیف ترین انتخابات طی 15 سال اخیر بود. ویژگی این انتخابات در آن بود که در شرایط بحران عمیقس که تمامی کشور را تحت تاثیر قرار داده برگزار شد. حزب حاکم کنونی برنامه ای واقعی برای خروج از بحران را در دست ندارد. اینرو نمایندگان«حزب واحد روسیه» در جریان کارزار قبل از انتخابات در بسیاری از مناطق کلا از ملاقات با مردم امتناع ورزیدند و تنها در رادیو و تلویزیون سخنرانی کردند.
در مجموع اوضاع کشور به غایت بغرنج است، اما لاعلاج نیست. شهروندان بیشتر و بیشتر درک می کنند که نیروهای سیاسی نوینی با برنامه های نوین و ضروری در کشور حاضرند. کمونیستها در یکسری از مناطق از نتایج بهتری نسبت به انتخابات قبلی برخور شدند. منجمله در سه منطقه ولادیمیرسکایا، ولگاگرادسکایا و بریانسکایا کمونیستها بطور اساسی موضع خود را تقویت کردند. در شهر شرق دور«وانینو» کمونیستها از 15 صندلی در پارلمان شهری 13 صندلی را در دست دارند.
ما 20 تا 30 درصد آراء را در مناطق اصلی روسیه بدست آوردیم و این نمودار بویژه در شهرهای بزرگ، جائیکه بطور متوسط شامل 27 درصد جمعیت میشود، زیاد است. این بمعنای آنستکه ما نه تنها به فقیرترین اقشار جامعه، بلکه همچنین به اقشار متوسط، متخصصین که در شهر ها کارمیکنند اتکاء داریم.
نمودارهای حزب حاکم «حزب واحد روسیه» بطور عملی در همه جا در مقایسه با انتخابات قبلی برای دومای دولتی تا 20 درصد کاهش داشتند. کمونیستها برای اولین بار در انتخابات منطقه ای شمارش موازی آراء را سازماندهی کردند و نتیجه عملی 6.1 درصد بیشتر از نتایج رسمی است.(ترجمه از انترفاکس)




راه توده 218 13.04.2009

 

بازگشت