راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

کنفرانس خبری زوگانف در روسیه
جهان در جستجوی
جانشین امپریالیسم است
ترجمه راه توده
 

رهبر حزب کمونیست روسیه زوگانف در رابطه با 10 همین سالگرد تجاوز ناتو به یوگسلاوی در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت:
آنچه را در سال 1999 در یوگسلاوی روی داد مناقشه عادی نبود، بلکه مرحله نوبتی گلوبالیزاسیون به شیوه آمریکائی بود. وزیر خارجه وقت امریکا "مادلین اولبرایت" با زیرپا گذاشتن قراردادهای قبلی، سعی کرد عمدا شرایط غیر عملی را به صرب ها دیکته کند. طبیعی بود که صرب ها امتناع ورزند. آنگاه تجاوز آغاز گردید که منجر به کشته شدن افراد عادی و نابودی اقتصاد و زیر بنای کشور شد.
هیتلر در زمان خود نتوانست یوگسلاوی را تسخیر کند. در آن زمان او قول نابودی نیمی از ساکنان یوگسلاوی را داده بود. آمریکا ها تصمیم گرفتند آن وعده را عملی کنند. آنها "کوسوو" را از صربستان جدا کردند اما نتوانستند خلق صرب را به زانو درآورند.
تجاوز علیه یوگسلاوی تنها در سایه سکوت روسیه امکانپذیر گردید. اگر ما به صرب ها امکانات دفاع هوائی سی- 300 داده بودیم، آنگاه ناتو از بمباران یوگسلاوی پشیمان می شد و در منجلابی مانند افتادن امریکا در باتلاق ویتنام دچار می شد. روسیه از متحد خود دفاع نکرد، در نتیجه امروز یوگسلاوی تجزیه شده و در کوسوو بزرگترین پایگاه ناتو مستقر شده است.
درس های تراژیک یوگسلاوی کدامند؟ با نابودی یوگسلاوی جهان امن شد؟ بعد از حمله به یوگسلاوی، تهاجم به افغانستان و عراق صورت گرفت و پایان این دو جنگ نیز هنوز در دید رس نیست. در خود آمریکا آرامش وجود ندارد. این نکات بیانگر کدام واقعیت اند؟ جز این که سیاست امپریالیستی و جنگجویانه ایالات متحده با بن بست روبرو شد؟ جهان ما امروزدر بحران گلوبال فرو رفته است. خروج از این بحران را بایستی در راههای عدالت و سوسیالیسم جستجو کرد. جهان بایستی تغییر یابد و مردم بیشتر و بیشتر به این نکته پی می برند.

 



راه توده 218 13.04.2009

 

بازگشت