راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

آنچه خالد بکتاش گفت
آنچه احمدی نژاد می کند
هدایت احمدی
 

ترجمه و انتشار سخنرانی بسیار عالی رفیق خالد بكتاش در دهمین كنفرانس احزاب كمونیست و كارگری در شماره گذشته راه توده من را بر آن داشت تا این چند خط را بنویسم:

اولین كار ما اینست كه جمله بسیار ارزشمند رفیق بكتاش را به همه گوشزد كنیم كه خط احمدی نژاد(1) حتما به قول خالد بكتاش لیبرالیسم اقتصادی است. وقتی خصوصی سازی 20 ساله به نابودی تولید، ترویج دلالی ، واردات بی رویه و در نهایت بیكاری و افزایش بیكاری و فقر بیش از 20 میلیون نفری مردم انجامیده و 300 هزار تا یك میلیون كودكان كار را راهی خیابان ها کرده چه نامی برازنده این وضع است جز لیبرالیسم اقتصادی؟
این همان نتیجه ایست که خالد بكتاش در جمله زیر بیان داشت: "تجسم عملی نئولیبرالیسم – این تروریسم بین المللی اقتصادی که منجر به ویرانی اقتصاد ملی و فقروتهیدستی توده های زخمتکش شد- را ما امروز شاهدیم. اما بخاطر داشته باشیم که مارکسیسم- لنینیسم تذ‌کر میدهد که سرمایه داری می تواند راه برون رفت از هر بحرانی را بیابد، چنانچه نیرویی مستعد به سرنگون کردن آن یافت نشود." از جمله راه حل های سرمایه داری برای فرار از بحران، فاشیزم و جنگ های تجاوزکارانه است. رژیم های فاشیستی که در برخی از کشورها پس از بحران سال های 1933- 1929 استقرار یافتند توانستند جنگ دوم جهانی را براه اندازند. آثار پژوهشگران مارکسیست و تجربه تاریخی قرن 20 به نحو قانع کننده ای نشان میدهد که امپریالیسم در بحران ها به شیوه های فاشیستی و تجاورکارانه بعنوان ابزار «ضد انقلاب پیشگیرانه» متوسل می شود."
 



(1) بخوان خط ضد انقلاب یا به قول مير حسين موسوي خط وزارت بازرگاني و یا همچنین به قول مهدي نوروزيان خبرنگارضميمه روزنامه اعتماد ملي  و حسن عابد جعفري وزير بازرگاني دولت موسوي در شماره - 12 بهمن 57 صفحه20 -  خط موتلفه.


 

راه توده 214 23.02.2009


                                                                                                                                             بازگشت