راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

هشدار رهبر حزب کمونیست روسیه
 قیام یونان
در روسیه تکرار می شود
منبع سایت حزب کمونیست
ترجمه راه توده

 

"گنادی روگانف" رهبر حزب کمونیست فدراسیون روسیه در یک مصاحبه مطبوعاتی که با روزنامه منطقه نوین در مسکو برگزار شد اعلام کرد:
با توجه به محدود کردن روز افزون امتیازهای اجتماعی و بی توجهی به خواست های ضروری و حیاتی زحمتکشان روسیه، نارضا یتی آن ها می رود تا به قیام های فراگیر در کشور ما منجر شود.
در حال حاضر چهار ملیون و ششصد هزار بیکار داریم که این رقم تا ماه مارس آینده به هفت میلیون خواهد رسید. در هیچ یک از مناطق مختلف این کشور پهناور نیست که موسسات و کار خانه ها مرتب از تعداد کارمندان و کارگران خود نکاهند. آیا دولت پوتین جوابی در این زمینه دارد؟ پولی که بابت بیکاری به آنها پرداخت میشود 4900 روبل است که باید از مسئولین پرسید مردم پیر و ناتوان همینطور دیگر زحمتکشان چگونه و به چه شیوه ای باید زندگی خود را تامین کنند؟ راجع به کارگران من فعلا چیزی نمی گویم.
وزیر آموزش عالی چه پیشنهاد میدهد؟ از هر10 دانشجو 7 نفر شان پول تحصیل خود را خود تامین میکنند. آقای وزیر مدعی هستند چنین وضعی عادی است!
وزیر دفاع میگوید باید 200 هزار نفر از افسران ارتش را اخراج کرد!ایشان جوابی برای تامین امنیت کشور و مردم ما دارند؟
در شرایطی که مردم در این زمستان سرد با بالا رفتن نرخ مصرف گاز و برق و دیگر ارزاق عمومی در گیر می باشند، شاهد هستیم که دولت با دست و دل بازی 150 میلیارد روبل بابت بحران های مالی اخیر پرداخت کرده که حد اقل 100میلیارد آن سوخته شده و قابل باز پس گرفتن نیست.
در دسامبر2008 ما شاهد بودیم که بحرانهای اجتماعی در یونان به چه وسعتی رسید که صدها هزار نفر در آن شرکت کردند. این یک قیام مردمی و در عین حال رفراند می بود در این کشور که چپ توانست به خوبی از طریق سندیکاها و احزاب آن را سازماندهی کند. به نظر ما این حرکت توده ای باعث شد که چپ در یونان نیرو و قوت بیشتری کسب کند.
ما به خوبی میدانیم که یونان کشوری است که هزاران سال سابقه دموکراسی دارد. مردمی آزاده و پرانرژی هستند. با این وجود وقتی در این کشور که اقتصاد لیبرالی مردم را به ستوه آورده است، و جوانان از امکان تحصیل و دستیابی به زندگی شرافتمندانه محروم هستند، طبیعی است آخر سر به خیابان ها بیایند و به اعتراضات شدید دست بزنند.
هر چند تلویزیون های تحت کنترل دولت ما سعی داشتند تا این قیام را به عده ای جوان و آنارشیست نسبت دهند. این ارز یابی واقعاً تعجب بر انگیز است! معذالک این قیام، قیامی مردمی بود که مورد تائید ما نیز قرار گرفت.
به نظر ما چنانچه دولت پوتین مصوبات کنگره سیزدهم حزب کمونیست روسیه، راجع به برون رفت از بحران های گریبان گیر جامعه ما را مورد تائید و توجه قرار ندهد، سناریوی یونان در روسیه نیز تکرار خواهد شد.
جای تعجب است که چرا پوتین همچنان اصرار روی اقتصاد لیبرالی دارد، در حالی که تجربه سالهای اخیر فجایع چنین سیاست هایی را به روشنی نشان داده است.
با توجه به مطالب بالا و شرایطی که کشور ما در آن قرار دارد، حزب کمونیست روسیه همراه مردم در وضعیتی است که می تواند اعتراضات آنها را از طریق سازمان های حزبی و سندیکایی سازماندهی کرده، شکل داده و با برگزاری میتینگ ها و راه پیمایی ها خواست های آنها را جامه عمل به پوشاند. حزب ما می تواند جواب گوی حرکات و فعالیت های خود باشد. در همین ارتباط 21 دسامبر سال گذشته در برخی از مناطق روسیه میتینگ هایی (از جمله در ولادی واستوک که صد ها تن در آن شرکت کردند) بر گزار شد که همگی به برنامه های اقتصادی و سیاسی دولت اعتراض داشتند.


راه توده 209 19.01.2009


 فرمات PDF                                                                                                        بازگشت