راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کودتا علیه
انقلاب ناتمام
بهروز بکتاشی

 

کودتا در جهان معاصر بدون زدوبند و حمایت مستقیم و غیر مستقیم امپریالیسم امکان پذیر نیست. کودتای 28 مرداد سال 32 در ایران، کودتا وسرنگونی حکومت دکتر سوکارنو  توسط نظامیان دست نشانده آمریکا در اندونزی، کودتای فاشیستی پینوشه بر علیه دولت قانونی دکترآلنده در شیلی و غیره گواه این ادعا هستند. از اینرو کودتای کنونی در ایران نیز نمی تواند از این قاعده مستثنی باشد.


وقایع و حوادث کنونی در کشور ما حداقل برای نشریه راه توده بدور از ذهن نبوده و نیست. امروزه تمامی روندهای جاری در کشور درست بودن سیاست ها و پیش بینی های  سر مقالات و مصاحبه های سر دبیر این نشریه را ثابت می کنند. این امر تنها در سایه شناخت درست از جامعه، حاکمیت و اوضاع جهانی امکانپذیر گردید. تنها این نشریه بود که مدتها یا سالها قبل از انتخابات  از تقلبات انتخاباتی واحتمال ترورها در کشور سخن گفت. اما با این وجود تصور چنین کودتائی و به چنین وسعتی که از ابعاد یک کشور خارج و مسئله جهانی بخود می گیرد، کشتار مردم بی دفاع و مسالمت آمیز و زیر پا گذاشتن فاحش حقوق انسانی، تصور نمی گردید. چرا تصور نمیگردید؟ برای پی بردن به این نکته بایستی که پاسخگوی این پرسش بود:چرا و چگونه کودتا صورت میگیرد؟

کودتا زمانی روی می دهد که دولت حاکم نظیر دولت کنونی احمدی نژاد یا اپوزیسیون نظیر  پینوشه در شیلی از پایگاه و حمایت مردم برخوردار نباشند. برای انجام کودتا این شرط لازم است. ولی کافی نیست. این شرط زمانی کافی می بود که  شیوه زندگی "رابینسون کروزو" در جزیره منزوی را پیشه می کردیم. ما در جهان بهم پیوسته بسر می بریم. شرط کافی آن عبارست از چراغ سبز دادن به کودتاچیان از جانب امپریالیسم است. و این امرامکانپذیر نیست مگر در جهت نزدیکی به منافع امپریالیسم. برای گام برداشتن در این جهت امپریالسم از مهره های پنهان و آشکار با زیرکی تمام استفاده می کنند. اطمینان داشته باشید که امپریالیسم دولت احمدی نژاد را  بسوی    وابستگی کامل ایران به خود سوق  داده و می دهند. قلع و قمع نیروهای ملی، ترویج خرافات و برقراری سکوت گورستانی بر کشور گام بزرگی است که در جهت این هدف امپریالیسم برداشته شد و طبیعی است که این دولت جایزه خود را که همانا حمایت و مناسبات است از امپریالیسم طلب کند.

آگاهی وزارتخارجه انگلیس از کودتای، قبل از انتخابات را باید جدی تلقی کرد.

دولت های انگلیس و ایالات متحده اعلام کرده اند که آنچه را در ایران اتفاق افتاده و می افتد مسئله داخلی است و مردم ایران بایستی تصمیم بگیرند.

قدری روی این نکته مکث کنیم. عراق را مثال بزنیم. این دو دولت دوقلو اعلام کردند که رژیم صدام از یک طرف با القاعده ارتباط دارد و از طرف دیگر دارای سلاح های کشتاردسته جمعی است. به این کشور لشکر کشی کردند و مردم بیگناه را بخاک و خون کشاندند.

من نمیگویم که تجربه عراق پاسخگوی مشکلات ماست. بهیچوجه. بلکه می خواهم بگویم که این دولت ها پیوسته در پی منافع خود هستند و با موضعی که در برابر کودتای اخیر در ایران گرفته اند، برای کسب این منافع بسیار امیدوار شده اند.

 

چگونه میشود باور کرد که امپریالیست ها از دولت احمدی نژاد که ثمره سه دهه تلاش آنها و عوامل داخلی شان است حمایت نکند.

"پیوتر سیماننکو" دبیر اول حزب کمونیست اوکرائین در این زمینه و در رابطه با دولت یوشنکو میگوید: از سال  1946 ناسیونالیست های اوکرائین با جاسوسان ایالات متحده و انگلیس ارتباط داشتند. ستون پنجمی که از سال 1946 در اوکرائین تشکیل شده بود امروز سیاستهای خود را توسط «یوشنکو»اعمال میکند. تمامی این اسناد در سایت ما موجود هستند و هر کسی میتواند با این اسناد آشنا شود. راه توده شماره 166

 

 

 

 


 

بازگشت