راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

رضوی فقیه نیز
مانند زید آبادی
از اعماق خبر دارد!

اقای سعید رضوی فقیه در گفتگویی ضمن پذیرش گسترده بودن حامیان میرحسین موسوی اعلام کرد "طیف حامیان موسوی گسترده است اما عمق ندارد" به عبارت دیگر میلیونها تنی که برای پیروزی میرحسین موسوی مبارزه می کنند عمق ندارند.
سوالی که پیش می آید اینست که عمق اطرافیان آقای کروبی در کجاست؟ کسانی که برای گرفتن ماهانه 70 هزار تومان می خواهند رای بدهند عمق دارند؟ یا مثلا کسانی که می خواهند در "سفرهای استانی" اقای کروبی به ایشان نامه بدهند؟
همین نمونه را بگیریم و برویم جلو. هفتاد هزارتومان برای هر ایرانی بالای 18 سال یعنی رقمی در حدود 40 میلیارد دلار در سال. هر ایرانی از خود سوال می کند اولا این پول از کجا می خواهد بیاید؟ ثانیا با 40 میلیارد دلار در سال چه تعداد بیمارستان، مدرسه، دانشگاه، کارخانه، پالایشگاه، مسکن، جاده، خطوط آهن و شهرک های صنعتی می توان ساخت؟ چه تعداد از بیکاران کشور در این طرح ها می توانند فعال شوند؟ تمام نقدی که میرحسین موسوی به دولت احمدی نژاد کرده و مورد قبول مردم واقع شده همین است که منابع کشور را به جای آنکه صرف سرمایه گذاری های ملی کند که می تواند وضعیت کشور را دگرگون کرده، اشتغال درازمدت ایجاد کند و تبعات منفی اجتماعی و فرهنگی بیکاری و فقر را زایل کند، صرف پخش پول و طرح های به اصطلاح زودبازده کرده است.
چهار سال پیش اقای کروبی با شعار 50 هزار تومان آمد و با این شعار هم مقداری رای نصیب خود کرد. اما در آن زمان مردم هنوز تجربه دولت احمدی نژاد را نداشتند. امروز مردم تجربه دوران احمدی نژاد را دارند و دیگر این آتش زدن ثروت ملی بعنوان پخش پول را نمی خواهند زیرا نتیجه آن را دیده اند. اشتباه بزرگ اطرافیان آقای کروبی در آن بود که درست برنامه ای را ارائه می دهند که مردم بخاطر آن نمی خواهند به احمدی نژاد دیگر رای بدهند.
جالب اینجاست که در توجیه طرح تقسیم هفتاد هزار تومان گفته اند که بدینگونه دولت بی پول می شود و چون بی پول شد انوقت محتاج مردم می شود و "دیکتاتوری" دیگر از بین می رود.
این "عمق" شماست؟
40 میلیارد دلار ثروت کشور را سالانه میان مردم تقسیم کنیم بدون آنکه دربرابر آن سرمایه گذاری و تولید و کالایی وجود داشته باشد، با همه آن آثار تورمی و گرانی که بدنبال خواهد داشت. در این شرایط برای آنکه این پول در دست مردم بتواند قدرت خرید داشته باشد باید مابقی درآمد نفت را هم - اگر مابقی بماند - واردات کرد. پس فرق این برنامه با برنامه احمدی نژاد چیست؟ برنامه تقسیم هفتاد هزارتومانی یعنی کشاندن جامعه به هرج و مرج و خشونت که زاینده همه دیکتاتوریهاست.
احمد زیدآبادی یکی دیگر از این اقایان "عمیق" در مقاله ای در "روزآنلاین" نوشته است که دیگر احمدی نژاد اوت شده و فقط کروبی و موسوی باقی مانده اند و نتیجه اینکه حالا باید همه حملات را به اقای موسوی کرد تا "مطالبات" مهمی که کروبی طرح کرده است نیز میان مردم "نهادینه" شود!
کدام مطالبات مهم؟ این مطالبات مهم در چه عرصه ای است که مردم آن را نمی بینند؟ اگر در عرصه هنر و فرهنگ است پس چرا 800 سینماگر که در میان آنان نامهای کسانی چون عزت الله انتظامی، نصیریان، مهرجویی، کرم رضایی، رشیدی، کیمیایی، گوهر خیراندیش، منیژه حکمت و صدها تن دیگر از میرحسین موسوی پشتیبانی کرده اند؟ اینها هم "عمق" اقای رضوی فقیه و زیدآبادی را ندارند؟ یا شاید مسایل فرهنگ و سینما و صلاح آن را این دو بهتر از این 800 تن می فهمند؟
اگر عرصه روزنامه نگاری است که 400 روزنامه نگار که در میان آنان نامهایی نظیر احمدی امویی، ژیلا بنی یعقوب، شهرام رفیع زاده، مسعود باستانی، بدرالسادات مفیدی و صدها تن دیگر نیز از موسوی پشتیبانی کرده اند. تیم روزنامه نگاری اطراف اقای کروبی- از جمله حرکات پاندولی آقای قوچانی- در روزنامه شرق را هم می شناسیم و از "عمق" آنان آگاه هستیم. اگر در عرصه زنان است که چه کسی بیشتر از همه در عرصه زنان صحبت کرده و همسرش همیشه در کنار او بوده؟ اگر در عرصه حقوق شهروندی و حقوق بشر است کدام نامزد جامعترین منشور حقوق شهروندی را ارائه داده است؟
همه اینها در شرایطی است که ما اگر سایت ها و روزنامه های منتسب به اقای موسوی مثل کلمه و قلم و اندیشه نو را مقایسه کنیم با سایت ها و روزنامه های ارگان اقای کروبی مشاهده می کنیم که تا بحال حتی یک بار مطلبی برضد اقای کروبی در نشریات اقای موسوی نیامده ولی روزی نیست که در روزنامه اعتماد ملی مطالبی علیه میرحسین موسوی منتشر نشود. اینهاست که نشان "عمق" نداشتن است و مردم اینها را خیلی خوب می فهمند.
این آقایان می گویند که موسوی خودش گفته من "اصلاح طلب اصولگرا" هستم پس اصلاح طلب نیست. آنچه همه مردم فهمیده اند و اتفاقا به همین دلیل از موسوی پشتیبانی می کنند این اقایان "عمیق" نفهمیده اند. موسوی توانست بزرگترین شکاف را از همین طریق در سطح بالای نظام و دستگاه های نظامی و سپاهی بوجود آورد و راه را برای آنکه بتوان احمدی نژاد را بطور مسالمت امیز کنار زد باز کند. بنظر میرسد که ناراحتی شما هم دقیقا از همین موضوع است. ظاهرا تصورتان آن بوده که احمدی نژاد را نمی توان کنار زد و سپاه ولو به قیمت کودتا او را نگه می دارد و کشور وارد آن "سیاهچاله" ای می شود که از انتخابات 1384 آرزوی آن را داشتید. سیاست موسوی و شیوه ورود او به صحنه این خطر را کاهش داده و امکان تحول مسالمت امیز را باز کرده است و همه ناراحتی هم ظاهرا از همین است.
ما بیش از این نمی خواهیم وارد عمق امثال رضوی فقیه و احمد زیدآبادی بشویم زیرا این عمق را از سرنوشت دفتر تحکیم و ادوار تحکیم که اینان مدتها یا در راس آن بوده اند و یا سیاستگزار آن می توان فهمید. ولی ایران دفتر تحکیم نیست که سرنوشت آن بدست تخیلات امثل رضوی فقیه و زیدآبادی داده شود.

راه توده 226 08.06.2009

 

بازگشت