راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

انتخابات 4 قطبی
دو قطبی خواهد شد!

همه شواهد و قرائن نشان می دهد که این بار هم، درانتخابات ریاست جمهوری ممکن است همه کسانی که امیدوارند بتوان از احمدی نژاد عبور کرد، از همان سوراخی گزیده شوند که در انتخابات دوره قبل گزیده شدند. یعنی از سوراخ تعدد کاندیداها. البته این بار، برخلاف دوره گذشته، تعداد کاندیداها زیاد نیست، اما در همین حدی که هست نیز خطرخیز است.
طرفداران حضور کروبی و موسوی در کنار احمدی نژاد و رضائی در مرحله اول انتخاباتی بر این تصورند که با این حضور، انتخابات می تواند به مرحله دوم کشیده شود. یعنی هیچکدام از کاندیداها حد نصاب را برای پیروزی در مرحله اول بدست نیآورده و نتیجه انتخابات موکول شود به مرحله دوم.
باز هم آنها بر این تصورند که از مرحله اول دو کاندیدا بیش از دو نفر دیگر رای آورده و در مرحله دوم انتخابات رقابت میان این دو کاندیداست.
این عده باز هم با این پیش فرض از چند کاندیدائی اصلاح طلبان در مرحله اول انتخابات دفاع می کنند که در مرحله اول، احمدی نژاد از یکسو، و کروبی، یا میر حسین موسوی از سوی دیگر، از پل انتخاباتی عبور کرده و می روند به مرحله دوم. یعنی در مرحله دوم، ما شاهد یک انتخابات دو قطبی خواهیم بود.
خوش باور ترین افراد و احزاب و سازمان هائی که مدافع چند کاندیدائی اصلاح طلبان در مرحله اول انتخاباتی هستند، حتی این فرض را هم دور از ذهن نمی دانند که از مرحله اول انتخابات، نه احمدی نژاد بلکه کروبی و میرحسین موسوی، به دور دوم راه خواهند یافت!
و دو قطب انتخابات در مرحله دوم، چنین دو قطبی خواهد بود! که البته این اوج خوش بینی است. زیرا در این صورت دیگر انتخاباتی نخواهد بود، زیرا احمدی نژاد حذف شده و اصلاح طلبان انتخابات ریاست جمهوری را بدون نیاز به رای گیری در مرحله دوم برده اند!

ما درباره این اوج خوش بینی، سخنی نداریم بگوئیم، زیرا خود آنان که دچار چنین خوشبینی هستند نیز آن را چندان محتمل نمی دانند. سخن بر سر مرحله اول انتخابات و ارزیابی استدلال طرفداران حضور دو کاندیدای اصلاح طلب، یعنی موسوی و کروبی در مرحله اول انتخابات و رفتن یکی از این دو به مرحله دوم و رقابت با احمدی نژاد است.
برگزار کننده و ناظر انتخابات، یعنی شورای نگهبان و دولت، که دست در دست هم برای باقی ماندن احمدی نژاد در کاخ ریاست جمهوری تلاش می کنند، باید بیش از آن ساده لوح باشند که ندانند، اگر کار را نتوانند در مرحله اول انتخابات تمام کنند، شانسی برای مرحله دوم و در یک انتخابات دو قطبی میان احمدی نژاد و میرحسین موسوی و یا مهدی کروبی نخواهند داشت. مناظره تلویزونی احمدی نژاد با میرحسین موسوی کاملا آشکار ساخت که احمدی نژاد متکی به چه قدرتی می خواهد سکان ریاست جمهوری را حفظ کند. این همان تهدیدی است که احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در نماز جمعه تهران کرد و گفت"ما این سکان را به کسی نمی دهیم "
وقتی آنها باندازه اصلاح طلبان میدانند، در مرحله دوم و در یک انتخابات دو قطبی شانسی برای پیروزی ندارند، طبیعی است که تمام سرمایه خود را خرج پیروزی در مرحله اول کنند، زیرا مرحله دوم یعنی باخت. اتفاقا از بیم دو قطبی شدن انتخابات در مرحله اول و شکست است که آنها نیز طرفدار حضور دو کاندیدای اصلاح طلب در انتخابات شده اند. شانسی اگر برای پیروزی احمدی نژاد متصور باشد، بیرون آمدن از صندوق های رای سازی شده مرحله اول انتخابات است. آنها امیدوارند، اعتراض به پیروز اعلام کردن احمدی نژاد، در امواج اعتراض ها و انتقادهای 4 کاندیدا و طرفداران آنها با یکدیگر بر سر شکست و پیروزی کم رنگ و حتی فراموش شود، و اتفاقا روی این جنگ زرگری از هم اکنون و به کمک صدا و سیما و روزنامه های دولتی سرمایه گذاری هم کرده اند.
بنابراین، تمام هنر آنست که بتوان انتخابات را در همان مرحله اول دو قطبی کرد و تصورات مرحله دوم را بدست فراموشی سپرد.
حال، ما با این سئوال بزرگ روبرو هستیم که اگر کروبی و میرحسین موسوی هیچکدام به سود یکدیگر کنار نروند و مرحله اول انتخابات دو قطبی نشود، و اساسا زمان هم برای چنین تفاهمی از دست رفته باشد، چه باید کرد؟ یعنی مردم چه باید بکنند و چه خواهند کرد؟ زیرا اکثر احزاب و سازمان های سیاسی خارج از حاکمیت که به اطلاعیه ها و اعلامیه هایشان در همین برنامه اشاره کرده ایم خود سرگردان تر از مردم اند.
شواهد نشان میدهد، مردم خود هوشیار تر از احزاب و سازمان های خارج از حاکمیت و طرفداران کروبی و میرحسین موسوی عمل کرده و انتخابات را عملا و در همان مرحله اول دو قطبی خواهند کرد. یعنی آن کاندیدائی را که بیشترین زمینه پیروزی بر احمدی نژاد را دارد و توانسته اعتماد عمومی، به شمول حجابی و غیر حجابی، بسیجی و غیر بسیجی، سپاه و ارتشی، کارگر و کشاورز و سرانجام دانشجو و روشنفکر را بیشتر جلب کند، در عمل تبدیل به قطبی در برابر احمدی نژاد خواهند کرد. تنها با چنین احتمالی که روز به روز قوی تر می شود می توان به پیروزی موسوی در همان مرحله اول بر احمدی نژاد امید داشت.

راه توده 226 08.06.2009
 

بازگشت