راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

پیام محمد علی عموئی
درباره نقض حقوق بشر در ایران و جهان
شکنجه های دهه 60
و سپس
قتل عام سیاسی 67
 

رادیوئی بنام "آزادگان" که از طریق اینترنت و ماهواره برنامه پخش میکند و ما اطلاع نداریم که همچنان دایر و برقرار است یا خیر، در مارچ 2005 گفتگوئی با چهره های سرشناس سیاسی ایران پیرامون کنفوانسیون حقوق بشر سازمان ملل انجام داد. از جمله گفتگوهای مهمی که در این بخش انجام شد، تماس با محمدعلی عموئی پرسابقه ترین زندانی سیاسی ایران بود که 25 سال در زمان شاه و 12 سال در جمهوری اسلامی زندانی بوده است. در زمان شاه عضو سازمان نظامی حزب توده ایران بود و در جمهوری اسلامی زمانی دستگیر و روانه زندان شد که عضو هیات سیاسی و دبیرکمیته مرکزی حزب توده ایران بود.
ظاهرا و براساس آنچه از این رادیو، بعنوان گفتگو با محمد علی عموئی پخش شده، پیامی است که وی درباره حقوق بشر و نقض همه جانبه آن در سالهای پیش و پس از انقلاب 1357 است. ما از این گفتگو و یا پیام بموقع مطلع نشدیم، مگر اخیرا که یکی از خوانندگان راه توده طی پیامی از ما سئوال کرد: چرا سخنان عموئی درباره نقض حقوق بشر در ایران را شما منتشر نکردید؟
بدنبال این پیام و با همت خود این خواننده، آن پیام هم بصورت لینک از روی رادیو آزادگان و هم بصورت ضبط جداگانه از روی این رادیو برای ما ارسال شد، که بنابر اهمیت اطلاعاتی که در این پیام پیرامون شکنجه رهبران حزب توده ایران و ازجمله خود وی طرح شده، انتشار آن را بعنوان یک سند تاریخی ضروری تشخیص دادیم. همه آنچه که عموئی در این پیام و یا مصاحبه مطرح می کند، همچنان تازگی خود را در ایران حفظ کرده است، گرچه از زمان پخش آن 5 سال گذشته باشد.
یقین داریم که خوانندگان راه توده نیز با این نظر و تصمیم ما موافق باشند. مصاحبه را اینجا گوش کنید!


 

 


راه توده 221 04.05.2009
 

بازگشت