راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

طراحان دولتی جنگ تبلیغاتی
وارد میدان شده اند
وحشت از باخت بزرگ
در مرحله اول انتخابات
 

نتایج نظرسنجی های غیررسمی که به شکلی در انتخابات نمادین انجمن اسلامی دانشگاه تهران نیز بازتاب یافت، طرفداران محمود احمدی نژاد را بسیار نگران کرده است. در این انتخابات میرحسین موسوی 72 درصد آرا، احمدی نژاد 17 درصد و کروبی حدود 7 درصد آرا را بدست اوردند. فاصله زیاد میرحسین موسوی با احمدی نژاد و مهدی کروبی دلیل عمده این نگرانی است.
در واقع راهبرد طرفداران احمدی نژاد در حال حاضر بر پیروز کردن او در همان دور اول قرار دارد. این پیروزی بشرطی بدست می آید که انتخابات قطبی نشود و بدین منظور شرایط زیر لازم است:
1- پایین بودن شمار شرکت کنندگان در انتخابات
2- ضرورت تعدد حضور نامزدهای اصلاح طلب
3- پذیرش تعدد نامزدهای راست بشرط تعدد نامزدهای اصلاح طلب

پایین بودن شمار شرکت کنندگان در انتخابات خود مستلزم آن است که انتخابات قطبی نشود. در غیراینصورت شمار شرکت کنندگان در انتخابات افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر چون احمدی نژاد رییس جمهور و در نتیجه خود بخود نامزد قدرت است در صورت قطبی شدن انتخابات مردم ناراضی و کلافه هر چه بیشتر برضد او رای خواهند داد. این بار دیگر مانند انتخابات دوره نهم او نمی تواند چنین وانمود کند که هاشمی رفسنجانی نامزد قدرت است و او دربرابر قدرت به میدان امده است.
همه اینها مستلزم تعدد نامزدهای اصلاح طلب در مرحله اول یا تا حداکثر زمان باقی مانده به مرحله اول است. اما نتایج نظرسنجی ها و فاصله زیاد میان موسوی و کروبی این تعدد را در خطر قرار داده است. زیرا اگر فاصله به همین میزان بماند یا افزایش یابد مهدی کروبی خودبخود از رقابت ها کنار می کشد یا ماندن وی تاثیری در نتایج نهایی نخواهد داشت. در این شرایط راست خط تحریک کروبی را با هدف قطبی کردن انتخابات در حول وی و افزایش ارای او دربرابر موسوی را اغاز کرده است که باید منتظر گسترش ان در اینده بود. بدیهی است که هدف راست افزایش آرای کروبی تا حد رییس جمهور شدن وی نیست. برای طرفداران احمدی نژاد رییس جمهور کروبی همان اندازه ناپذیرفتنی است که موسوی یا حتی یک اصولگرای خودی دیگر. ولی قصد این است که آرای کروبی دربرابر موسوی تا انجا افزایش یابد که وی انگیزه شخصی و بهانه اجتماعی لازم برای ماندن هر چه بیشتر و طولانی تر در عرصه انتخابات را داشته باشد.
در این شرایط تعدد نامزدهای راست نیز پذیرفته می شود. نامزدی شخص کم اعتباری مانند محسن رضایی و ایجاد فضا برای ورود به صحنه یک یا چند زن بمنظور حفظ فضای غیرقطبی لازم برای پیروزی احمدی نژاد در دور اول پذیرفته شده است. ضمن اینکه با تایید صلاحیت یک یا چند زن می توانند بخشی از آرای طرفداران اصلاحات را بدانسو جلب کنند یا برعکس با رد صلاحیت آنان زمینه  را برای ناامیدی و کنار کشیدن بخشی از زنان از انتخابات فراهم کنند.
در این شرایط هشدار محمد خاتمی که "وضع طوری نشود که بعد از انتخابات بگوییم اگر به شکلی دیگر عمل کرده بودیم پیروز می شدیم" همه اهمیت خود را نشان می دهد. تا انتخابات فرصت زیادی باقی نمانده است و از این مرحله باید بسرعت عبور کرد.

 

 


راه توده 221 04.05.2009
 

بازگشت