راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 احمدی نژاد
از ماندنش نمی ترسند
نگران رفتنش هستند!
مهشید رضوان

در باره انتخابات آینده ریاست جمهوری استدلال های موافق و مخالف این انتخابات مبتنی است بر نوعی آینده نگری. به این معنی که همه می خواهند پیش بینی کنند که اگر اصلاح طلبان بر سر کار بیایند چه خواهد شد و اگر جناح حاکم به سلطه خود ادامه دهد چه روی خواهد داد. به زبانی دیگر، تصور عمومی بر آنست که آینده یعنی احیاء گذشته و یا استمرار وضع موجود؟ بر این اساس محور گفتگو ها و مباحث درحالیکه این دو احتمال را بررسی می کند مسائل و معضلات داخل کشور و یا بحران کشور است . اما عرصه ای که توده مردم کمتر به آن می پردازد سیاست خارجی است. این کم اعتنائی حتی شامل روشنفکران کشور نیز می شود. چرائی آن ظاهرا روشن است: زیرا سیاست خارجی تابعی است از سیاست داخلی هر دولتی . اما بنظر می رسد که این حکم در مورد ایران صادق نیست و لااقل کاملا صادق نیست. زیرا وضعیت ویژه ای که ما از لحاظ تاریخی و جغرافیائی داریم این دو عامل را شانه به شانه هم مطرح می کند. چنان که حتی گاه سیاست خارجی تعیین کننده سیاست داخلی ما نیز می تواند بشود! اگر تشکیل احزاب و اتحادیه های آزاد ممنوع است، اگر انتشار مطبوعات آزاد ممنوع است، اگرفعالیت های دموکراتیک گروه های اجتماعی ممنوع است، به این دلیل است که گویا دشمن می تواند در این سازمان ها نفوذ کند و از آن ها بمثابه اهرمی برای رسیدن به خواست های خود استفاده کند. مثلا به شکل شورش های مخملی و نهایتا انقلاب ابریشمی!
می بینیم که آن سیاست خارجی، چگونه بر سیاست های داخلی تاثیر گذاشته است. سیاست خارجی ایران حتی می تواند روی سیاست داخلی و خارجی کشورهای جهان و از جمله کشورهای منطقه نیز تاثیر بگذارد. برای نمونه سیاست های 4 سال اخیر دولت احمدی نژاد توانست بهترین موقعیت منطقه ای را برای اسرائیل فراهم آورد و کشورهای عرب منطقه را به همراهان این کشور تبدیل کند.
"آوراهام بورگ" رئیس سابق پارلمان اسرائیل که امروزخود از منتقدین سیاست های جنایتکارانه و مزورانه اسرائیل شده است در مصاحبه با مجله اشپیگل (21.09.2009) می گوید: "در طول هشت سال که پنج سال آن غزه در اشغال ما بود، هزاران راکت به سوی اسرائیل پرتاب شد که تلفات جانی آن در حدود سی نفر بود ولی در مقابل ما در بمباران های خود هزارنفر را از پای در آوردیم و یک منطقه را بکلی ویران کردیم."
سیاست خارجی جمهوری اسلامی در طول 4 سال گذشته این امکان را برای اسرائیل فراهم ساخت تا با بزرگ کردن لولوی احمدی نژاد اجازه ندهد افکار عمومی جهان روی این جنایات متمرکز شود.
به عرصه دیگر تاثیر سیاست خارجی جمهوری اسلامی روی سیاست های منطقه و جهانی بپردازیم:
صنایع اسلحه سازی امریکا با نشان دادن خطر همین " لولو"، امارات متحده و عربستان سعودی را تبدیل به" فروشگاه اختصاصی" سلاح های خود کردند و طبیعتا چون میل ندارند این بازار پر رونق و ثروتمند را از دست بدهند، نباید احمدی نژاد را از دست بدهند.
البته احمدی نژاد سمبل و نماد آن سیاست و جناحی است که امروز زمام قدرت را در ایران در دست دارد. این سخن ساخته توهم ما و یا خصومت با شخص احمدی نژاد نیست. سخن یک مقام اسرئیلی است که روزنامه جروزالم پست منتشر کرده است. آنها از ماندن احمدی نژاد نمی ترسند از رفتنش می ترسند!
قصابی نزد حکیمی رفت و گفت دستم بدامنت چند روز پیش هنگام کار تریشه استخوانی به دستم فرو رفته و عفونی شده و از شدت درد شب و روزم یکی شده است. حکیم مرهمی به او داد وگفت دو روزدیگر بیا . دو روز دیگر باز سر و کله قصاب پیدا شد و این بار با یک ران گوسفند بعنوان حق الزحمه برای حکیم. باز حکیم زخم را نگاهی کرد ومرهمی داد و گفت دو روز دیگر بیا . این بیا و برو روز ها تکرار شد تا آن که روزی حکیم دیر تر از معمول بر سر کار خود آمد. از شاگردش پرسید در غیاب او کسی مراجعه نکرده است؟ شاگرد گفت چرا قصابی آمد که از درد زخمش شکوه و شکایت می کرد . نگاه کردم دیدم چیزی نیست. یک تریشه استخوان بدستش رفته بود که با منقاش در آوردم و رفت. حکیم نگاه ملامت باری به شاگرد انداخت و گفت نادان! من هم علاج درد را می دانستم ولی آن استخوان برای ما گوشت ها می آورد! و تو این را نفهمیدی.
در این روزها و ایام که بحران عمیق اقتصادی و سیاسی گریبان سرمایه داری جهانی را گرفته است، حضور احمدی نژاد در صحنه سیاست برای امریکا و اسرائیل گنج باد آورده ایست. ممکن است فکر کنند قضیه این قدر هم شور نیست و این نوشته راه مبالغه پیموده است.
حجت را از قول روزنامه جروزالم پست و به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی بخوانید:
" پیروزی خاتمی در انتخابات پیش روی ایران می تواند سد راه تلاش های بین المللی برای توقف برنامه های هسته ای این کشور شود. پیروزی خاتمی احتمالا تلاش های بین المللی برای باز داشتن ایران از تبدیل شدن به یک قدرت هسته ای را از مسیر خود منحرف خواهد خواهد کرد. اگر خاتمی پیروز انتخابات باشد وی احتمالا در زمینه کاهش سطح فشار های بین المللی بر ایران در مسئله هسته ای موفق خواهد شد و از این روتلاش های جهانی برای توقف برنامه اتمی ایران با شکست مواجه می شود. نباید فراموش کرد که خاتمی به عنوان رئیس جمهور برنامه هسته ای ایران را توسعه داد. اگر او پیروز شود از آنجا که نسبت به احمدی نژاد میانه رو به نظر می رسد، می تواند در موجه جلوه دادن این برنامه نزد جامعه بین المللی موفق عمل کند"
انتشار این خبر سخت موجب نگرانی روزنامه کیهان تهران شد و حسین شریعتمداری را به اعتراض واداشت.
عبید می گوید: قزوینیی کمانی در دست، به جنگ می رفت. پرسیدند پس تیر تو کجاست؟ گفت: وقتی دشمن تیر انداخت من همان تیر را بر می دارم و بسوی دشمن رها می کنم .
گفتند خب اگر دشمن تیر نینداخت چه ؟ گفت درین حالت دیگر جنگی نیست!

راه توده 216 09.03.2009

 

بازگشت