راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

کنگره مسکو
تحلیل ها و نقطه نظرات
نمایندگان احزاب کمونیست
بهروز بکتاشی
 

مصاحبه مطبوعاتی شماری از رهبران اتحاد احزاب کمونیست - احزاب کمونیست جمهوری های سابق اتحاد شوروی- در 34 مین کنگره ای که این احزاب در مسکو برپا کردند و خبر آن در شماره گذشته راه توده اعلام شد.

پیوتر سیماننکو از حزب کمونیست اوکرائین:
بنا به همه پرسی اجتماعی که در اوکرائین صورت گرفت، بیش از 42 درصد از انتخاب کنندگان حمایت خود از ایده چپ را اعلام کردند. هم اکنون در اوکرائین همآهنگی احزاب چپ و چپ میانه تجربه می شود که در نوع خود تجربه ای منحصر بفرد است.
برای اولین بار بطور عملی اتحاد «بلوک نیروهای چپ و چپ میانه» در اوکرائین نه برای یک مقطع زمانی مشخص، بلکه برای تغییر حکومت بوجود آمده است که شامل انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات پارلمانی و انتخابات برای ارگان های محلی دولتی است. اوضاع در جهان با بحران ادامه دار اقتصادی جهان سرمایه داری بطور اساسی دگرگون شده است. از اینرو زمان«صف آرائی و یورش» فرارسیده است. سرمایه داری بحران زده چهره تهاجمی به خود گرفته، اما در پشت این چهره ترس و وحشت دیده می شود.

ت.گ.گالوبووا رهبر حزب کمونیست بلاروس:
در جمهوری بلاروس ما شاهد و ناظر نتایج مثبتی هستیم، زیرا حقیقتا اقتصاد ما دارای سمت گیری سوسیالیستی است. سمت های اصلی رشد دولت در جلسه های سراسری بلاروس تعیین می گردند. در بلاروس صنایع اصلی در دست خلق است. ما مانند گذشته پیش میرویم. اگر چه با بحران ناشی از بحران جهانی نیز دست و پنجه نرم می کنیم. کمونیست ها همراه با رئیس جمهور لوکاشنکو در تمامی سطوح حکومت کارمی کنند. ما برای ادامه راه و برنامه خود مانند رفقا در گرجستان و کشورهای بالتیک با موانع روبرو نیستیم.

س.آ.عبدیلدین از حزب کمونیست قزاقستان:
برآوردهائی که کانالهای تلویزیون دولتی از موقعیت ما در میان مردم اعلام میکنند از نمودارهای واقعی خیلی به دور است. مثلا 43 درصد مردم به این سئوال که چه سیاستی را برای دولت پیشنهاد می کنند و یا کدام سیاست را در نظر دارند، از سیاست هائی که حزب ما مطرح کرده حمایت می کنند.

پ.م. قربانف رهبر حزب کمونیست آذربایجان:
من از جانب خود و رفقای حزبی می خوانم از رفیق زوگانف بخاطر نقشی که در سال 2007 با استفاده از اتوریته خود ایفا، کرد و مانع انشعاب در حزب کمونیست آذربایجان شد تشکر می کنم.هم اکنون حزب کمونیست آذربایجان با سرعت صفوف خود را منسجم می کند.
 

ب.گ.توماسیان رهبر حزب کمونیست ارمنستان:
حزب ما نگران امضای قرارداد دولت ارمنستان با دولت ترکیه است، زیرا مطابق این قرارداد مرزهای دو کشور گشوده می شود. در پشت این قرارداد محافل متجاوز امپریالیسم ایالات متحده قرار دارند و می خواهند ارمنستان را به بلوک ناتو که ترکیه عضو آنست هدایت کنند.
 

آ.گ.سید قاض ایف از جانب حزب کمونیست قرقیزستان:
شرایط اقتصادی در جمهوری ما بسیار سخت است. حتی دولت از تامین برق کشور عاجز است. ایستگاه هیدرولیک تامین برق که در سال های برقراری اتحاد شوروی احداث شده بود و انرژی قرقیزستان و اراضی همسایه را تامین می کرد از کار افتاده است.
 

 

راه توده 241 02.11.2009

 

بازگشت