راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دو بال یک پرواز امریکائی
اسلام پادشاهی سعودی
و اسلام سلطنتی ایران
آذر فریتاش

 

 

 

 

انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان که به رسوائی ختم شد، نه زمینه ثبات در افغانستان را فراهم ساخت و نه ترمزی شد برای آنچه در پاکستان به سرعت باد و برق درحال پیشروی است. انتخابات افغانستان زمینه نفوذ طالبان در این کشور را و فساد و وابستگی دولت حاکم در "کابل" را به نمایش گذاشت و آنچه که در پاکستان درحال پیشروی قطعی است، حاکمیت طالبان این کشور است و این هر دو را سازمان پرقدرت و ثروتمندی بنام "القاعده" هدایت می کند که حمایت سیاسی- مذهبی و پول نفت عربستان سعودی پشت آنست. آیا بلند پروازی عربستان سعودی در منطقه وسعت  خواهد یافت؟ ورود کم سر و صدای ارتش زمینی و هوائی عربستان به خاک یمن برای دفاع از دولت دست نشانده "صالح" و اعلام یک حریم حفاظت شده در خاک یمن به بهانه دفاع از خاک عربستان سعودی به این سئوال پاسخ منفی می دهد. بدینسان است که از پاکستان و افغانستان تا یمن دست بلند عربستان سعودی دراز شده است. هر اندازه دولت و حاکمیت کنونی جمهوری اسلامی به تبلیغات ماجراجویانه و زجزخوانی های اتمی و نظامی خود ادامه میدهد و مقابله مذهبی با همه شاخه های اسلام - سنی های ایران- را تشدید می کند، به این بلند پروازی عربستان سعودی کمک می کند. این دو بال اسلام، یعنی اسلام پادشاهی عربستان و اسلام سلطنتی ایران در آسمان منطقه جنگ و فاجعه را به پرواز در آورده اند.

این آش چنان شور است که در پایان هفته ای که گذشته، "نوبل ابزرواتور" فرانسه با نگرانی نوشت:

«در پاکستان جوی خون روان است. سازمان های اطلاعاتی پاکستان با طالبان این کشور ارتباط دارند و از آنها حمایت می کنند. بازی پیچیده ای که سرویس های اطلاعاتی پاکستان در حال انجام آن هستند می خواهد در سرانجام خود به کنار آمدن با طالبان و درعین حال جلب رضایت دولت واشنگتن بیانجامد. ارتش پاکستان می تواند، اما نمی خواهد علیه طالبان دست به اقدامی همه سویه بزند. می پرسند چرا؟

پاسخ روشن است. سازمان اطلاعاتی پاکستان تابع خواست های امریکاست و امریکا مایل به نابودی کامل طالبان نیست، زیرا در عمق استراتژی امریکا این فکر همیشه نهفته بوده که طالبان متحد استراتژیک امریکا در مقابل هندوستان است و پاکستان پایگاه امریکا. از سوی دیگر کنترل اوضاع افغانستان نیز که آن نیز سنگری است در برابر هندوستان است تنها از همین طریق ممکن است.

 

 


 

 

راه توده 242 09.11.2009

 

بازگشت