راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

3 دولت با 3 سیاست
در 3 منطقه کردنشین
ایران، ترکیه، عراق
ترجمه و تدوین آذر فرخنده


دولت ترکیه سیاستی متفاوت با سیاست دولت ایران را در قبال کردهای این کشور در پیش گرفته و برخلاف حاکمیت ایران در پی کاهش تشنج نظامی در منطقه کردنشین این کشور است. این درحالی است که حاکمیت ایران با اعدام ها و سرکوب های مذهبی، برخلاف دولت ترکیه، نفت بر آتش در کردستان ایران می ریزد و بصورتی روز افزویش نگاه به خارج از مرزها را به کردهای ایران تحمیل می کند.
دولت ترکیه اکنون طرحی را پیشنهاد کرده که براساس آن بخش قابل توجهی از حقوق ملی کردهای ترکیه به آنها مسترد می شود. حقوقی که دهها سال است کردهای این کشور به شیوه های مسالمت آمیز و مسلحانه خواهان آن بوده اند. از جمله درباره به رسمیت شناختن زبان کردی، تدریس آن در مدارس و دانشگاه ها. همچنین، دولت ترکیه برای جبران گذشته و اجرای سیاست آشتی جویانه در کردستان این کشور، کمیسیونی را مامور تحقیق درباره کشتار کردها و حتی موارد شکنجه کردهای بازداشتی توسط ارتش این کشور در زندان ها کرده است. وزیر کشور ترکیه گفته است که دولت ترکیه می خواهد از این هم فراتر رفته و با ترمیم قانون اساسی آزادی سیاسی تمام شهروندان این کشور را تامین کند. در همین رابطه وزیر کشور ترکیه از احزاب اپوزیسیون این کشور خواست تا از سیاست آشتی ملی دولت حمایت کرده و به حفظ وحدت ملی کمک کنند. طرح جدید دولت ترکیه درباره تامین حقوق کردهای این کشور، در پارلمان ترکیه به تصویب رسیده و اکنون جنبه قانونی پیدا کرده است. مطابق این طرح منطقه کردنشین ترکیه از حالت نظامی خارج خواهد شد و اکنون همه احزاب منطقه کردنشین ترکیه در انتظار اعلام عفو عمومی و آزاد شدن زندانیان کرد هستند. از جمله رهبران حزب پ ک ک که در راس آنها "عبدالله اوجلان" قرار دارد.

در عراق
بصورت همزمان، خبرگزاری فرانسه نیز درباره انتخابات پیش روی عراق گزارش داد که دو حزب دمکرات کر دستان به رهبری مسعود بارزانی رئیس دولت محلی کردستان عراق و حزب اتحاد میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی رئیس جمهور عراق در دومین انتخابات پا رلمانی عراق شر کت می کنند .
بموجب توافقی که میان این دو حزب با دیگر احزاب کردستان، از جمله حزب کمونیست کردستان عراق و ا حزاب اسلامی بدست آمده همه آنها در یک جبهه واحد در انتخابات پارلمانی عراق شرکت خواهند کرد.
دبیر دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان عراق در مورد لیست ائتلافی کردها گفته است که این ائتلاف همه تمایلات سیاسی را، از سوسیالیست ها تا احزاب اسلامی در بر می گیرد.


راه توده 243 16.11.2009
 

بازگشت