راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

ارزیابی حزب کمونیست روسیه از پیام اخیر رئیس جمهور این کشور
وصله بر پینه، در اقتصاد روسیه
سایت حزب کمونیست روسیه- ترجمه بهروز بکتاشی


رئیس جمهور روسیه "مدودف" طرح های مورد نظر خود برای سمت گیری اقتصادی در روسیه اعلام کرده است. آنچه او مطرح کرده در چارچوب گسترش خصوصی سازی و بنابر ارزیابی حزب کمونیست روسیه فدراتیو، کپی برداری از مدل سرمایه داری لیبرالی است.
حزب کمونیست فدراتیو روسیه در دومای دولتی پیام "مدودف" در مجمع فدرال روسیه را اینچنین ارزیابی کرده است:
این پیام در مجموع هرمی را ترسیم کرده که نه روی پا، بلکه روی سر قرار گرفته است! در این پیام ایده های جذاب وجود دارند. اما این پیام متکی به شالوده تولیدی-اقتصادی نیست. پیام بر مبانی کاپیتالیسم لیبرال که خود اکنون با بحران وسیع در جهان سرمایه داری روبرو شده تنظیم گردیده است. جای تعجب است که در این پیام نتایج اخیر بزرگترین گردهمائی بین المللی در "یاراسلاو" در نظر گرفته نشده است. یاد آوری می کنیم که شرکت کنندگان در این گردهمائی به این نتیجه رسیدند که مدل کاپیتالیسم لیبرال از رمق افتاده است.
نمی توان از مدرنیزه کردن اقتصاد کشور سخن گفت بدون آنکه رشته های پایه ای اقتصاد، نظیر صنعت هواپیمائی، صنعت ابزار و آلات و صنعت ماشین آلات را رشد داد. در بودجه جدید کشور کمتر از 0.1 درصد به این رشته ها اختصاص داده شده است. در مجموع برای اقتصاد ملی 500 میلیارد روبل و برای بخش اقتصاد کشاورزی 60 میلیارد روبل برنامه ریزی شده است. قطره ای در دریا! در صورتیکه بدهی داخلی روسیه 3.9 تریلیون روبل و بدهی خارجی آن بیش از 500 میلیارد دلار است.
هر نوع مدرنیزه کردن تمرکز منابع را طلب می کند. اما پیام رئیس جمهور از کنار این مسئله عبور کرده است. مدودف تصدیق کرد که کشور به بن بست رسیده است. اما در باره اینکه چه کسانی مقصر هستند چیزی نگفت.
در رابطه با بخش سیاسی وضعیت قدری بهتر است. از 20 مطالبه حزب کمونیست روسیه که در جریان بحران بررسی بحران اقتصادی جهان در دومای دولتی مطرح شدند در این یا آن شکل 8 مطالبه در پیام رئیس جمهور مطرح شده است. اما رئیس جمهور در باره ضرورت تصویب قانون در باره اپو زیسیون و انتخابی بودن روسای مناطق چیزی نگفت.
رئیس جمهور درباره خصوصی کردن مدارس، کاهش بازهم بیشتر نقش کمکی دولت به مدارس و تضمین تحصیلی در کشور سخن گفت. چنین مواضعی قابل قبول نیست.
ایشان در ستایش اینترنت سخن گفت. اینترنت البته خوب است، اما چگونه می توان در این باره صحبت کرد، در صورتی که کتابخانه ها در روستا ها در طی 15 سال اخیر بطور عملی حتی یک کتاب جدید دریافت نکرده اند؟
امروز از 50 کتاب درسی تاریخ در مدارس تنها 2 - 3 کتاب را می توان واقعی نامید. بقیه کتابها آغشته به دروغ هستند.
ما همچنین با بیانیه های رئیس جمهور در رابطه با سیاست خارجی که مبنای آن تنها سود است موافق نیستیم. اتحاد روسیه، بلاروس، اوکرائین و قزاقستان نه برای مقطع زمانی بلکه برای بقائ تاریخی روسیه است.
رئیس جمهور در باره نوآوریها و «دره سیلیکون» روسی سخن گفت. میخواهیم بیاد رئیس جمهور بیاوریم که تنها در منطقه مسکو 27 شهرک علمی وجود دارد. شهرک علمی نوواسیبیرسک، مرکز تحقیقاتی با شهرت جهانی است. در دوران شوروی از هر 3 کشف 1کشف توسط دانشمندن ما صورت می گرفت. از اینرو لازم است از تجربه خود و نه اتکاء به دیگران استفاده کنیم. غرب در انتقال تکنولوژی پیشرفته به ما ذینفع نیست. تاریخ اخیر در رابطه با امتناء فروش «اوپل» به کنسرسیومی که بانک پس انداز روسیه در آن سهم داشت گواه این ادعا است.
چطور ایده های رئیس جمهور در رابطه با مبدل شدن روسیه به رهبر جهانی در بخش علمی و تکنولوژی عملی می گردد را بایستی در نمونه شرکت دولتی POCHAHOدنبال کرد. رئیس این شرکت چوبایس است. او از بودجه کشور 130 میلیارد روبل دریافت داشته اما تنها 10 میلیارد آنرا خرج کرده است. بقیه پول کجاست؟ به احتمال زیاد در بانکها در گردش است. حمایت از 1200 طرح علمی برنامه ریزی شده بود که تنها 22 طرح را انتخاب کردند و بطور عملی تنها از 8 طرح حمایت مالی بعمل آمد. طرح مدرنیزه کردن رئیس جمهور اینچنین عمل می شود.
از پیام رئیس جمهور میتوان چنین نتیجه گرفت: این پیام بر اساس مدل، نظم و خط مشی دو دهه اخیر تنظیم شده است. با چنین طرحی حرکت به پیش امکانپذیر نیست.

راه توده 243 16.11.2009
 

بازگشت