راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

60 سالگی جمهوری خلق چین
و مناسبات این کشور با اتحاد شوروی
روزنامه «پراودا». ترجمه بهروز بکتاشی
 

 

در باره 60 سالگی جمهوری خلق چین، مفسر سیاسی روزنامه پراودا "الکساندر درآبکین" با سفیر تام الاختیار اتحاد شوروی، پروفسور "آلگ رحمانین" مصاحبه کوتاهی پیرامون روابط تاریخی دو کشور چین و اتحاد شوروی انجام داد. آلگ رحمانین در این مصاحبه گفت:
دولت شوروی در دسامبر 1917 به دولت پکن که بطور رسمی نماینده تمامی چین بود پیشنهاد بررسی مسئله پیرامون تنظیم مناسبات دوجانبه بر اساس اصول برابری و احترام متقابل حاکمیت ملی را مطرح کرد. جمهوری شوروی آن زمان، یعنی بعد از انقلاب اکتبر در شرایط بسیار بغرنجی قرار داشت. جراید سرمایه داری غرب بحث می کردند که چقدر بلشویکها دوام خواهند آورد- دو هفته یا یک ماه. لنین در این زمان بغرنج به چین که در آن زمان جزیره ثبات نبود مراجعه کرد. کشور ما بطور مشخص در باره لغو قراردادهای نابرابر روسیه با چین که مربوط به دوران پیش انقلاب اکتبر بود، همچنین برگرداندن آنچه که خلق چین اعتقاد داشت توسط دولت تزاری بطور مستقل یا همراه با ژاپن و دیگر دولتهای امپریالیستی غصب شده بود،به خلق چین را اعلام کرد. 31 ماه مه سال 1924 قرار داد در باره قواعد مشترک برای تنظیم مسائل بین دو کشور امضاء گردید. این یکی از اولین قراردادهای برابر بین دولت های بزرگ بود. اتحادشوروی و جمهوری چین تبادل نمایندگان دیپلماتیک در سطح سفرا را آغاز کردند. انعقاد این قرار داد ضربه سختی بر امتیازات دولت های غربی و ژاپن در چین بود. اتحاد شوروی همچنین به وظیفه انقلابی خود عمل کرد و از نیروهای میهن پرست در چین حمایت و به دولت انقلابی "سون یاتسن" در جنوب کشور کمک کرد.
7 جولای 1937 نیروهای نظامی ژاپن تجاوز وسیعی را علیه این کشور آغاز کردند. در پائیز 1937 جبهه ملی واحد مبارزه بر علیه تجاوز ژاپن شکل گرفت. مسکو از این جبهه حمایت کرد. اعتبارات هنگفتی برای خرید سلاح به چین داد و خلبانان داوطلب شوروی، متخصصین نیروی هوائی و دیگر متخصصین به چین فرستاده شدند. در مراکز فرماندهی چین مشاوران شوروی حضور یافتند. از سپتامبر 1937 تا جون 1941 اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی 1235هواپیما، 1600 نوع سلاح، بیش از 1400 مسلسل و تعداد زیادی تجهیزات نظامی به چین فرستاد. این کمک کشور ما به چین موجب وخامت مناسبات شوروی- ژاپن شد. ژاپن مدتها دندان های خود را برای شرق دور تیز کرده بود.

 


راه توده 238 12.10.2009

 

بازگشت