راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

اطلاعیه حزب کمونیست امریکا در باره کودتا در هندوراس
"اوباما" زیر فشار
راستگرایان امریکا و دولت قانونی هندوراس
 

 

"مانوئل زلایا" رئیس جمهور قانونی "هندوراس" که نظامی ها در آن دست به کودتا زدند، در یک درخواست ویژه از دولت اوباما خواست که با فشار بیشتر بر رژیم غیرقانونی "روبرتو میشلتی" که با کودتا قدرت را بدست گرفته رژیم کودتا را ناچار به تمکین از قانون و بازگرداندن قدرت به رئیس جمهور قانونی کشور کند. کودتا در هندوراس صبح 28 ژوئن صورت گرفت. مانوئل زلایا افزود که دولت اوباما می تواند با فشارهای دیپلما تیک و تحریم های اقتصادی رژیم غیر مشروع و کودتائی را ناچار به عقب نشینی کند. این خواست درحالی مطرح می شود که رژیم کودتا هنوز در انزوای بین المللی قرار دارد.
کاخ سفید از دو طرف تحت فشار است. هم از سوی رئیس دولتی که علیه آن کودتا شده و هم از جانب راستگرایان امریکا که خواهان به رسمیت شناختن دولت کودتا از سوی کاخ سفید هستند. در راس این راستگرایان سناتور "جان مک کین" کاندیدای شکست خورده انتخابات اخیر ریاست جمهوری امریکا از حزب جمهوریخواه و همچنین "کنی کین" یکی از اعضای کنگره قرار دارند. آنها رسما از طریق رسانه های امریکا از رژیم کودتا دفاع می کنند.
امید کودتاچی ها و همکاران امریکائی آنها حفظ وضع کنونی کودتا و بوجود آوردن اضطراب و وحشت بیشتر درمیان هواداران "مانوئل زلایا" اند. آنها امیدوارند این سیاست را تا انتخابات آینده ریاست جمهوری در هندوراس ادامه داده و نتیجه آن انتخابات را به نفع کودتاگران تمام کنند.
در جریان کودتا و سرکوب مردم معترض به کودتا، تاکنون دهها تن از کارگران، دهقانان و دانشجویان کشته شده اند.
بصورت همزمان، حزب کمونیست امریکا از کاخ سفید و کنگره این کشور خواست به خواست های رئیس جمهور قانونی "هندوراس" توجه کرده و در چارچوب فشارهای سیاسی به کودتاگران، ویزای امریکائی مقا مات ارشد نظامی و سیاسی دولت کودتا لغو شود. همچنین حساب بانکی کودتاگران در امریکا مسدود شود. خروج نیروهای امریکائی از قرارگاه نظامی "سوتوکانو و قطع همکاری آنها با ستاد دولت کودتا نیز از جمله خواست های حزب کمونیست امریکا از کاخ سفید است.(منبع سایت خبری حزب کمونیست امریکا)

راه توده 237 05.10.2009

 

بازگشت