راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بخش دوم گزارش دریاسالار فالون به سنای امریکا
ژنرال های امریکائی
از پشت کدام عینک
به ایران نگاه می کنند!

آذر فریتاش

 

 

 

 

 

بخش دوم گزارش دریاسالار ویلیام فالون فرمانده نیروهای دریایی ایالات متحده در برابر کمیته خدمات مسلح سنای امریکا در تاریخ 3 مه سال 2007 را به نقل از اسناد وزارت  دفاع امریکا می خوانید. بخش اول این گزارش در شماره گذشته راه توده منتشر شد.

 

جمهوری عربی مصر یک هم پیمان کلیدی برای ایالات متحده بشمار می آید. این کشور در مبارزه بر علیه افراط گرایان منطقه به نیروهای ما بسیار کمک می کند، همچنان که از روند صلح خاور میانه حمایت می کند. دولت مصر نیروهای خود را در منطقه مستقر کرده است تا ثبات منطقه بعد از عقب نشینی اسرائیل  از نوار غزه حفظ شود. این دولت نقشی تعدیل کننده در چالش با سوریه، لبنان و سازمان های فتح و حماس داشته است  و از اولین کشور هایی بوده که به لبنان کمک بشر دوستانه کردند و داوطلب کمک  به نیروهای مسلح لبنان شد. ایالات متحده مصر را همچون محافظ کانال سوئز و دروازه ای به خاورمیانه به شمار می آورد. این کشور تا کنون امکان صد ها ترانزیت از کانال سوئز و کمک به پروازهای نظامی و عملیات نظامی را در منطقه برای نیروهای فرمانده ای مرکزی ایالات متحده ایجاد کرده است. مصر امسال میزبان مانور نظامی مشترک دو ساله (ستاره در خشان) خواهد بود که بزرگترین مانور نظامی فرماند هی مرکزی می با شد. 

در سال 2005 دوازده کشور با بیش از 30 هزار نیرو در مانور نظامی (ستاره در خشان) شر کت داشتند. این مانور شامل تمرین نیروهای هوایی و دریایی و زمینی دوازده کشور در منطقه است و به ثبات و امنیت کشورهای منطقه کمک می کند. متا سفا نه مصر با حملات تروریستی متعددی مواجه بوده است. نیروهای امنیتی مصر همکاران سخت کو شی در مبارزه با شبکه های افراطی می باشند.

 

گزارش در یاسالار فا لون در 18 اوریل 2007 :

 

دولت سوریه به مداخله در امور لبنان ادامه می دهد. حمایت سوریه از حزب الله لبنان، ثبات  این کشور را بر هم می زند و در کار بررسی ترور حریری اخلال می کند. در پنج سال گذشته تروریست ها، با بمب گذاری انتحاری و کمک دولت سوریه از طریق مرز این کشور وارد خاک عراق شده و به نیروهای عراق و نیروهای متحد حمله کردند.

دولت اردن هاشمی نیز متحد با ارزشی در جنگ بر علیه افراطیون می باشد. این دولت بطور چشمگیر به ثبات در منطقه کمک می کند و تلاش های ضد تروریستی بسیاری را هدایت کرده است. اردن نقش رهبر منطقه  برای امنیت و آموزش ضد تروریستی و میزبان اصلی ابتکارات برای توسعه توانایی های امنیتی است. این دولت بیش از 50 هزار نفر از ماموران پلیس عراق را آموزش داده است و به نیروهای امنیتی مسلح منطقه کمک می کند.

 

گزارش به تاریخ 14 مارس 2006 :

 

شرایط در مورد ایران پر تنش است. نیروهای فرماندهی مرکزی امریکا به نظارت خود بر ایران به دقت ادامه می دهند تا مانع هر گونه فعالیت بی ثبات گرایانه ایران در بر خوردهای داخلی با عراق و افغانستان شوند. مسئله مهم دیگر تلاشهای ایران برای دستیابی به سلاح های اتمی می باشد که نگران کننده است. ایران به دنبال عادی سازی روابط خود با جامعه بین المللی است، اما به آن شرط که جامعه بین المللی چرخه سوخت هسته ای ایران را بپذیرد. در واقع هدف ایران از این عادی سازی مخفی کردن فعا لیت های پنهان هسته ای است. ما معتقد یم که انگیزه واقعی ایران از خود کفایی تولید سوخت هسته ای هموار کردن راه برای تو لید سلاح های هسته ای است . یک ایران مسلح به سلاح هسته ای باعث افزایش چشمگیر بی ثباتی در منطقه خواهد شد و می توا ند باعث تهدید کشورهای دیگر شود و این کشور ها را به فکر بدست آوردن چنین سلاح هایی بیندازد. فعالیت های حمایتگرانه ایران در عراق همچنان بی فایده بوده است. ایران سیاستی چند جانبه را در عراق دنبال می کند که شامل حمایتی آشکار از یک دولت مر کزی اسلامی شیعه در عراق می باشد. همچنین مقابله با مو فقیت های نیروهای متحده امریکا و عراق برای ثبات این کشور. هم اکنون فرماندهی مر کزی ایالات متحده به یاری نیروهای هوایی و دریایی و زمینی خود در این منطقه بر مواضع نظامی ایران و نیروهای این کشور هشیارانه نظارت می کند. ما به تلاشهای خود برای بازداشتن ایران از بی ثبات کردن منطقه ادامه خواهیم داد.

کشور های آسیای میانه -  کشورهای قزاقستان؛ قرقیزستان؛ تاجیکستان؛ ترکمنستان و ازبکستان که در منطقه اروپا و آسیا و خاورمیانه واقع شده اند، نقش فزاینده ای در تجارت انرژی جهانی ایفا می کنند. آنها شرکای قدرتمند در مبارزه علیه نهضت های اسلامی آشوب طلب می با شند. کشور های آسیای مرکزی با تهدیدهای امنیتی و بی ثباتی دست و پنجه نرم می کنند. محدودیت اختیار صادرات گاز و نفت و در آمد حاصل از آن و دشواری های امنیتی و مرزی، به دلیل وضع جغرافیایی و جنایات سازمان یافته و قا چاق مواد مخدر و بی ثباتی سیاسی نگرانی های اصلی این کشورهاست.

علیرغم این چالشها؛ نشانه هایی از بهبود اوضاع در آسیای مر کزی به چشم می خورد. ازبکستان؛ قرقیزستان و قزاقستان در حال مذاکره بر سر یک سلسله توافقات جهت بهبود  امنیت مرزی سه جانبه هستند و تعهداتی در جهت اصلاح تا سیسات دفاعی در منطقه و توسعه سازمان ضد تروریستی و مبارزه علیه مواد مخدر و همچنین بهبود امنیت مرزی  و جلوگیری از گسترش سلاح های کشتار جمعی را در اولویت کار خود قرار داده اند.

 


 

 

            راه توده  253    5 بهمن ماه 1388

 

بازگشت