راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

در آستانه دیدار سران روسیه و امریکا
دیدار و مذاکرات
رهبر حزب کمونیست روسیه
با رئیس جمهور این کشور

 

رئیس حمهور روسیه "مدویف" با رهبران احزاب دارنده فراکسیون در پارلمان این کشور، از جمله رهبر حزب کمونیست روسیه فدارتیو، در ویلای شخصی خود در اطراف مسکو دیدار و مذاکره کرد. در این دیدار رئیس جمهور روسیه گفت که در دیدار با مقامات امریکائی و رهبران دیگر کشورهای جهان در باره برنامه های معینی در رابطه با سلاح های اتمی و صلح جهانی مذاکره خواهیم کرد. بهمین حهت دیدار با فراکسیون های مجلس و رهبران احزاب می تواند راهگشای انتقال نظرات شما در دیدار و مذاکرات آینده با امریکا و دیگر کشورهای جهان باشد.
 

در همین دیدار رهبر حزب کمونیست روسیه "گنادی زوگانف" در باره امنیت داخلی و سیاست خارحی و همینطور محدود کردن سلاح های هسته ای و موشک های بالستیک گفت: کسی در این زمینه ها به ما کمک نخواهد کرد، مگر اینکه همه امکانات خودمان را خود فراهم کنیم و از آمادگی کامل بر خوردار شویم. امروز ما نمی توانیم در زمینه تسلیحات از برابری با آمریکایی ها و حقوق برابر با آنها صحبت داشته باشیم، در حالیکه آنها در زمینه سلاح های معمولی 30 برابر از ما جلو افتاده اند. این در حالی است که حتی اپوزیسیون کنگره این کشور نیز به طرح محدود کردن سلاح ها و راکت های با کلاهک های اتمی رای نخواهد داد. حزب ما نیز به این نتیجه رسیده است که در مجلس دوما به طرح منجمد کردن سلاح ها و نابود کردن راکت های با کلاهک اتمی بطور یکحانبه رای ندهد. چرا که امنیت مردم و کشور ما را چه کسی تامین خواهد کرد؟ امروزه جز در یک چار چوب برابر نمیتوان به نتایج دلخواه دست پیدا کرد.
امکانات دفاعی ما ثمره تلاشهای دو نسل از مردم میهن ماست که بدون اتکای به آنها صحبت کردن از امنیت بیهوده خواهد بود. در پایان این دیدار رئیس جمهور روسیه خاطر نشان کرد که محدود کردن سلاح های استرتژیک یک مسئله اساسی است که مربوط به آینده کشور ماست و باید تصمیم بگیریم. تصویب پیمان آتی کاهش تسلیحات استراتژیک تهاجمی باید همزمان باشد، یعنی یا روسیه و آمریکا با هم این سند را تصویب می کنند و یا سند تصویب نخواهد شد. ما باید مراحل همزمان تصویب اسناد مربوطه را ملاک قرار دهیم. من فکر می کنم که شرکای آمریکایی ما باید از این امر مطلع باشند. نباید وضعیتی همانند زمان شوروی بوجود بیاید "که اتحاد شوروی این اسناد را تصویب کرده بود، اما آمریکا این کار را انجام نداد.
 

پیمان استارت-1 بین اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی و آمریکا درباره کاهش و محدود سازی سلاح تهاجمی استراتژیک در سال 1991 امضا شده بود که اعتبار آن 5 دسامبر 2009 پایان یافت. در صورتی که امکان تمدید آن وجود نداشت. یک روز قبل از آن مدودف و اوباما طی اعلامیه ای بر پیروی اصولی دو کشور در ادامه همکاری ها در چارچوب این پیمان بعد از به سر رسیدن مهلت آن تاکید کردند. هم اکنون مذاکرات بین دو کشور برای تدوین سند جدید ادامه دارد.

راه توده 252 18.01.2009
 

بازگشت