راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پیروزی چپ
در انتخابات مولداوی
 

حزب کمونیست های جمهوری مولداوی نسبت به نتایج انتخاباتی اخیر پارلمانی همراه با نزدیک به 200 پروتکل مبنی بر تخلفات در برابر مرکز کمیته انتخابات تجمع کردند. یکی از مهم ترین تخلفات، تقلبات و اشتباهات در پروتکل ها بود که نمی توانستند بر نتایج انتخابات تاثیر گذار نباشند. بنا به نتایج نهائی انتخابات، حزب کمونیست های جمهوری مولداوی 39.29 درصد(42کرسی) درپارلمان جدید، حزب لیبرال دموکرات29.38درصد (31 کرسی)، حزب دموکراتیک 12.72درصد (15 کرسی) و حزب لیبرال 9.96درصد (12کرسی) بدست آوردند. برای تشکیل دولت و دیگر ارگانهای دولتی اکثریت 51 رای ضروری است. اما برای انتخاب رئیس جمهوری سه پنجم آرائ نمایندگان یعنی 61 از 101 آرائ لازم است.

در آخرین گزارش از مولداوی اعلام شد که کمونیستهای مولداوی و دموکراتها، یعنی ائتلاف چپ مرکزی57 کرسی در پارلمان جدید این کشور بدست آوردند. یعنی آنچه را که برای انتخاب ارگانهای رهبری پارلمان و دولت کافی است.

این ائتلاف بعد از مشاوره بین رهبران کمونیست های مولداوی و حزب دموکراتیک بدست آمده است. این ائتلاف 4 رای برای انتخاب ریاست جمهوری کشور کم دارد که به لحاظ تکنیکی این مسئله قابل حل است.

راه توده 295 06.12.2010

بازگشت