راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پیام های شما و پاسخ ما
روی سخن ما
با کانون نویسندگان
است، نه آقایان
رئیس دانا و زرافشان

 

با درود- این روزها نشریه داخلی‌ فدائیان را خواندم که در آن به شیوه نامه مردم به فحاشی به راه توده‌ پرداخته و آنرا زینت بخش این شماره خود کرده بود. این مقاله باصطلاح پاسخی بود به مقاله مستدل راه توده‌ درباره عملکرد "آقایان فریبرز دانا و ناصر زرافشان" و کانون نویسندگان ایران در داخل کشور. جالب این است که این مقاله آنقدر احساسی‌ بود که به خواننده تداعی می شد که نشریه مجاهد را می‌خواند. در آخر نیز جملاتی از نامه مردم را نقل کرده بود که زیبنده خود نویسنده این مقاله و نامه مردم بود. ما توده‌ ای‌ها به یاد نداریم این چنین تهمت ها و افتراهائی را چنین بی پروا به سوی این و آن پرتاب کنیم. این را باید از افتخارات آقایان نامه مردم در مهاجرت بر شمرد.
راه توده- دوست عزیز، همیشه تاریخ اینگونه بوده که وقتی کسی در منطق و استدلال کم می آورد، متوسل به شیوه هائی آنچنانی می شود که شما اشاره کرده اید. از جمله "نامه مردم". ما یکبار دیگر از همگان می خواهیم تا نقد راه توده در باره شیوه عمل کانون نویسندگان در سالهای دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی و سالهای احمدی نژاد و بویژه دوران کودتا و پس از کودتا را بخوانند و به دیگران نیز توصیه کنند که آن را بخوانند. البته ما اطلاع نداریم که کدام فدائیان اند که در ایران نشریه دارند و آقای زرافشان در آن قلم رنجه کرده اند، آن هم در روزگاری که سایه توده ای و مشارکتی و ... را دولت کودتا با تیر می زند و برای توزیع یک ورقه "کلمه" خبری باید تن به انواع خطرات داد. شاید منظور از این فدائیان، همان دوستان این آقایان باشند که برای هم فدایت شوم می نویسند!
----------------
 

امیرلی - آلترناتیو در نظام جمهوری اسلامی چگونه بوجود می آید؟
راه توده- ما در این باره، در آینده نزدیک مقاله ای تحلیلی را منتشر خواهیم کرد.
----------------
 

صالح خلوت دل- با سلام
در رابطه با سوال کوروش در شماره 292 راه توده. با کمال تاسف اکثریت جوانان و روشنفکران مثل ایشان فکر می کنند . یادم هست در یکی از پرسش و پاسخ های شادروان کیانوری گفته بود، بین آزادی و عدالت (سئوال درباره وضعیت آزادی در کشور لیبی بود) الویت با عدالت اجتماعی است. اکنون اکثریت جوانان و روشنفکران الویت را با آزادی می دانند (با حق یا ناحق بودنش کاری ندارم واقعیت جامعه همین است) در نبود اردوگاه سوسیالیسم و فعالیت علنی نیروهای چپ اصیل مسئولیت پیک نت و راه توده سنگین است که با نوستالژیای غربت و امکانات محدود سخت است. در صورت امکان مطالب آموزشی را مانند دوران اول انقلاب که در نشریه آذرخش منتشر می شود، تهیه و منتشر کنید. درهر شماره یک مطلب بصورت ساده و علمی. یادم هست که آن زمان چون بحث جنگ بود درباره انواع جنگ ها مطلب جالبی در آذرخش منتشر شده بود. همانطور که نشریه دنیا برای افراد باسواد و پخته مناسب بود. توقع ما زیاد است. همین مقدار فعالیت هم برای گردانندگان راه توده کاری ایثارگرانه است. موفق و پیروز باشید.
راه توده- پیشنهاد شما را در آینده عملی خواهیم کرد. در همین ارتباط است که ما از مدتی پیش باز انتشار پرسش و پاسخ های زنده یاد کیانوری را آغاز کرده ایم. البته با ویرایش و تخلیص. پیشتر نیز تحلیل هفتگی ها را خلاصه و منتشر کردیم. به آرشیو راه توده مراجعه کنید. مطالب بسیاری در آن می یابید.
موفق و استوار باشید
----------------
 

اکبری - با سلام وخسته نباشید. من موفق شدم کتاب "مهاجرت علمای شیعه ازجبل عامل به ایران "را گیر بیاورم. چنانچه شما نداشته باشید چگونه میتوانم مطالبش رابرایتان بفرستم؟
راه توده- دوست گرامی بسیار سپاسگزار محبت شما هستیم. چون نمی دانیم که شما در داخل کشور اقامت دارید و یا خارج از کشور، نمی توانیم در این باره پاسخ بدهیم. ضمن آن که ما این کتاب را داریم و تاکنون چندین بخش آن را نیز بصورت مستقل و با ذکر منبع در راه توده منتشر کرده ایم.
-------------


Xenos- با سلام. توجه شما را به این مطالب که توسط آقای شهبازی نوشته شده جلب می کنم:
سرویسهای اطلاعاتی و انقلاب اسلامی ایران
قسمت اوّل: سرویسهای اطلاعاتی و ایران
قسمت دوّم: موساد و ایران
قسمت سوّم: سازمان‌های دانشجویان ایرانی در خارج از کشور
قسمت چهارم: گروه دکتر بقایی و ساواک در آمریکا
قسمت پنجم: نفوذ در سازمان‌های دانشجویی
قسمت ششم: معمای سعید امامی و «قتل‌های زنجیره‌ای»
http://www.shahbazi.org/blog/Archive/8906.htm#Secret_Services
راه توده- دوست گرامی. با سپاس از همراهی که با ما دارید. پیشتر این مطالب در "خبرآنلاین" منتشر شده بود که ما آنها را بایگانی کرده و مطالعه دقیق نیز کرده ایم.
----------------
 

سلام بر شما- من از مخالفین شما در سال های اول انقلاب هستم. در تظاهرات زیادی هم علیه شما شرکت کردم. اما گذر زمان و تجربه شخصی، من را اکنون بیدار کرده است. سال ها مطالعه راه توده نه تنها من را بیدار کرده، بلکه من را نسبت به آرمان های حزب توده معتقد کرده است.
از گذشته خود پشیمان هستم اما این تجربه را به بهای گذشت زمان بدست آوردم. از افشای نام خود معذورم زیرا در ایران زندگی می کنم.
بر شما و راه حزب درود می فرستم. روان کیانوری شاد باد!
راه توده- دوست عزیز، همانگونه که خودتان نیز ملاحظه می کنید، ما با توجه به موقعیت شما، تنها چند خطی از پیام دریافتی شما را منتشر کردیم، در عین حال که از خواندن چند باره متن کامل پیام شما غفلت نکردیم. موقعیت و سنگر خود را حفظ کنید و گهگاه نیز در صورت امکان و ضرورت، با در نظر گرفتن تمام ملاحظات ایمنی با ما تماس بگیرید.
موفق و پیروز باشید

------------------------
 

تماس با ما- Z@yahoo.com نامه و پیامی خصمانه که از انتشار آن معذوریم. بویژه که نویسنده خود را معرفی نیز نکرده است.
راه توده- با سلام متقابل- دوست عزیز. اگر در پایان نامه انگلیسی خویش، خود را توده ای معرفی نکرده بودید، نه نامه شما را منتشر می کردیم و نه به آن پاسخ می دادیم زیرا از این نوع اظهار نظرها و نامه پراکنی ها زیاد است و نباید وقت صرف آن کرد.
دو لینک مربوط به زنده یاد کیانوری را برایتان دراینجا می گذاریم تا با دقت مطالعه کنید و پیدا کنید جمله ای را که ما گفته باشیم ایشان در 22 سالگی رهبر حزب توده ایران شد. در این مطلب اشاره شد که وی در این سن و سال وارد دستگاه رهبری حزب شد. دستگاه رهبری حزب عبارت است از کمیته مرکزی و سپس در راس آن هیات سیاسی و سپس هیات کم شمار هیات دبیران و سپس دبیر اول یا دبیرکل.
درباره بیوگرافی کیانوری و سالهای تحصیل و یا دوران تدریس در دانشگاه آلمان شرقی نیز توصیه می کنیم به دو جلد خاطرات خود وی مراجعه کنید.
حیف است که خود را توده ای معرفی کنید و از ادبیاتی کمک بگیرید که ما حتی از انتشار آن شرمنده می شویم. حتی اگر وقت اندکی را صرف کرده و روی گوگل بگردید نیز به بیوگرافی کامل ایشان دست پیدا می کنید. تازه، بحث بر سر تحصیلات و بیوگرافی ایشان یک بحث انحرافی است. شما ابتدا همت کرده و مطالب و مقالات او را بخوانید، با نقش وی در حزب توده ایران از آغاز دهه 1350 آشنا شوید، آخرین مقاله ایشان را با نام "سخنی با همه توده ای ها" در راه توده بخوانید و... تا آواز را بخاطر بسپارید، زیرا پرنده رفتنی است!

--------------
 

علی عراقی - با درود. لطفا مقالات را خلاصه و کمی ساده تر بنویسد تا خوانندگان بیشتری را پوشش دهید. موفق وپیروز باشید
راه توده- تلاش ما پیوسته بر همین اصل، یعنی خلاصه نویسی و ساده نویسی بوده است اما گاه دوستان و همکاران راه توده حساب از دستشان در می رود و زیاده نویسی می کنند، که اصلاح و خلاصه کردن آنها نیز وقت می گیرد و به ساختار مقالات لطمه می زند و به همین دلیل کمتر به آنها دست می زنیم. با این همه، با توصیه شما کاملا موافقیم و مسئله را یکبار دیگر با همه نویسندگان راه توده در میان می گذاریم و با انتشار توصیه شما، به کسانی که از کشورهای مختلف برای ما نامه و یا مقاله می نویسند و یا ترجمه می کنند همین توصیه را مکرر می کنیم.
موفق باشید
----------------
 

مهرداد حیدرپور- چرا نمی توانیم مطالب شما را در فیس بوک به اشتراک بگذاریم . سوال من بعنوان یک کارگر مبارز و زندان رفته در مورد حزب توده است. چرا که من و امثال من هر چه شنیدیم بد بوده از حزب توده و همش گفتند که اینها فلان هستند و بهمان . محبت کنید راهنمایی کنید. من سوالاتم را برای شما آیا بفرستم یا نه؟ ولی خواهش می کنم که اگر قرار شد سوالاتم را بفرستم با زبانی ساده جواب من ساده را بدهید.
راه توده- دوست عزیز. نباید انتظار داشت مخالفان از ما تعریف کنند. شما لطف کرده و سئوالات خودتان را مطرح کنید، شاید در جریان پاسخ به آنها، بیشتر با حزب توده ایران و دلیل مخالفت حکومت کنونی، رژیم شاه، رادیو و تلویزیون های فارسی تابع سیاست های دولت های خارجی و یا گروه های دست راستی اپوزیسیون و همچنین چپ روها و چپ نماها آشنا شدید. می بینید! در همین اشاره به مخالفان، چه لیست بلند ازمخالفان و دشمنان حزب توده ایران تهیه شد!

-------------
 

ب. الف. یزرگمهر- در نوشتار «عمیقا نگران جنگ و ویرانی ایران هستم»، اشتباهی از سوی مترجم صورت گرفته که بهتر است آن را درست کنید.
در این نوشتار، «Homo Sapiens» به معنای «انسان های نابغه و نخبه» آورده شده است.
هومو ساپینس (Homo Sapiens) به معنای «انسان هوشمند» است که از حدود چهل هزار سال پیش به این سو در کره زمین پدید آمده و رفته رفته جایگزین گونه های دیگر انسان ها و انسانواره های پیش تر پدیدآمده و از آن میان «انسان نئاندرتال» در سطح کره زمین شده است. همه نژادهای کنونی آدم های روی زمین از گونه «انسان هوشمند» هستند.
راه توده- با سپاس از مهر بزرگی که همیشه نسبت به حزب توده ایران و در گذشته بیشتر از امروز نسبت به راه توده داشته اید، توضیح شما را دراختیار مترجم گذاشتیم. ضمن سپاس و پذیرش آن، این توضیحات را نیز برای ما ارسال داشت که عینا در ادامه می خوانید:

«من هنگام ترجمه راجع به "هومو ساپین" سرچ کردم. یک سری توضیح در لغتنامه ی آکسفورد داد با همین مضمونی که در ترجمه هست. در اینجا ظاهرا به صورت اصطلاح به کار رفته است. بهر روی از جانب من از آقای بزرگمهر تشکر کنید.»
------------

 

احسان- درود. مقاله چه فتنه ای بهتر از این را در شماره 295 راه توده خوانم و به یاد این چند بیت شعر از سعدی افتادم که وصف حال و روز امروز ایران ماست که آقازاده های ناقص عقل همه کاره اند و دانشمندان یا در زندان یا منزوی اند. علاج کار هم فقط یک تحول جدی « بقول سعدی، یک فتنه » است.
وقتی افتاد فتنه ای در شام
هر یک از گوشه ای فرا رفتند
روستا زادگان دانشمند
به وزیری پادشاه رفتند
پسران وزیر ناقص عقل
به گدایی به روستا رفتند
راه توده- ما هم با شما موافقیم، که تا فتنه هست، از این نوع فتنه های مردمی باشد نه فتنه هائی که فتنه گرانش در قلب حاکمیت قرار گرفته و علیه مردم توطئه می کنند.


راه توده 296 13.12.2010

بازگشت