راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پرتقال، بعد از یونان و ایرلند و اسپانیا
شبح بحران
در آسمان اروپا
پرسه می زند!
آذرفریتاش

 

بحران اقتصادی در یونان خطر سقوط ارزش یورو را در بازارهای جهانی تشدید کرده است. اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول سریعا "صندوق نجات مالی" را با بودجه 750 میلیارد یوروئی تاسیس کرد تا مانع از سقوط ارزش یورو در بازار بین المللی شود و از ورشکستگی کشورهای بدهکار عضو در اتحادیه اروپا و سرایت این بحران به دیگر کشورها منطقه یورو جلوگیری کنند. رهبران اتحادیه اروپا اعلام کردند که سرایت بحران به کشورهای دیگرغیر ممکن است و بحران مالی در یونان نتیجه مدیریت غلط در سیستم مالیاتی و خروج سرمایه از کشور و هزینه های دولتی اعلام شد. در حقیقت یونان باکسری بودجه عظیمی روبروست که بی ثباتی اقتصادی را موجب شده است. یونان چگونه قادر است بدهی 350 میلیارد یوروئی خود را که دولت مسئول مستقیم آنست، به صندوق بین المللی پول و بانک مرکزی اروپا بپردازد؟ بودجه ای که باید از جیب مردم پرداخت شود.
دولت متعهد است54 میلیارد یورو ازاین بدهی را امسال بپردازد."باصرفه جوئی"؟. بعد از چند ماه؛ توهمات با تشدید بحران یونان و سرایت بحران به ایرلند باطل شد. با اینکه کسری بودجه و بدهکاری ایرلند به صندوق بین المللی پول کمتر از یونان است، اما این امر مانع ورشکستگی بانک ها وموسسات مالی ایرلند نشد و اثرات بحران بلافاصله در اقتصاد بریتانیا که پشتیبان موسسات مالی و بانک های ایرلند است سرایت کرد. نخست وزیر ایرلند "برایان کوئن" حتی از طرف نزدیکان سیاسی خود زیر فشار قرار گرفت, تا از پست خود استعفا دهد که البته زیر بار نرفت. موج نارضایتی از سیاست های" صرفه جویی دولت" مردم را به خیابان های دوبلین و دیگرشهرهای کشور کشاند و بحران مالی را در ایرلند به بحرانی سیاسی تبدل کرد که اینده آن، مانند یونان، بی ثباتی اقتصادی و بیکاری بیشتر و در نتیجه استعفای اجباری نخست وزیر خواهد بود. با این که اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول با بودجه 85 میلیارد یوروئی به کمک بانک ها و موسسات مالی شتافت اما این کشورقادر نیست بحران را با این وصله پینه ها پشت سر بگذراد. باسرایت بحران به ایرلند رهبران و مسئولان اتحادیه اروپا چشم باز کرده اند و نگران آینده جیب خود و آینده یورو شده اند. حال سئوال اینست که شبح بحران مالی در آینده روی آسمان کدام کشور اتحادیه اروپا ظاهر خواهد شد؟
وزیران دارای اتحادیه اروپا می گویند در پی یافتن پاسخی برای این سئوال اند. وزیر دارئی پرتقال در سخنرانی خود گفت "پرتقال بر خلاف ایرلند احتیاج به کمک از صندوق نجات مالی ندارد".... اگر این نگرانی وجود ندارد چرا دولت پرتقال برنامه صرفه جوی را مانند دیگر کشورهای بدهکار اروپا در برنامه اقتصادی سال 2011 خود گنجانده است؟ و می خواهد نگرانی بین المللی را در مورد هزینه های دولتی و کسری بودجه با صرفه جویی 500 میلیون یورو از جیب مردم در سال آینده جبران کند. در برنامه دولت کاهش دستمزد کارکنان در بخش دولتی و متوقف کردن افزایش حقوق باز نشستگی و افزایش مالیات در نظر گرفته شده است: "صرفه جوئی" به سبک فرانسه و یونان و ایرلند و انگلستان! جز اینست که بانک مرکزی اروپا و صندوق نجات مالی از ابتدای تاسیس این صندوق این برنامه را به کلیه کشورهای بدهکاردیکته کرده است؟
البته اجرای این سیاست در پرتقال نیز مانند یونان و ایرلند و فرانسه و بقیه کشورها بدون پاسخ مردم نمی ماند و باید در انتظار حضور گسترده مردم این کشور در خیابان ها بود.
همچنان که در 24 نوامبر با اعتصابات عمومی و تظاهرات خیاباتی گام های اولیه را برای ابراز خشم و نارضائی خود برداشتند و کلیه بخش های خدمات راه آهن و حمل نقل هواپیمائی؛ خدمات درمانی در کشور را فلج کردند. حادثه ای مشابه آنچه در فرودگاه های اسپانیا روی داد.
نرخ بیکاری در پرتقال اکنون به مرز 10 درصد رسیده است. کسری بودجه که درسال2009 معادل 9 و4 درصد بود افزایش یافته است.

راه توده 296 13.12.2010

بازگشت