راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پیام های شما- پاسخ های ما
نسل جوان ایران
سئوالاتی دارد که باید پاسخ بدهیم!

 

 

 

راه توده: دوست عزیز مهدی شهرتی. مقاله بالا بلند شما رسید. راستش را بخواهید دارای انسجام یک مقاله قابل انتشار نبود. مثلا این سه پاراگراف مقاله شما« فرق جنبش های خود بخودی با کسانی که آگاهانه آنرا جهت می دهند برای حل سریع تضادهای اجتماعی است. از جنبشها باید درس گرفت و آنرا همراهی و جهت گیری درست داد. بدنبال آن راه افتادن چیزی را حل نمی کند.

در نظر داشته باشم که طبقات و تقسیم بندی طبقاتی جامعه بر اساس مقدار پول، مالکیت و مبادله است که شکل می گیرند و نه چیز دیگری(رجوع شود به کتاب). به عبارت دیگر این پول، مالکیت و مبادله است که تصمیم می گیرد.

شاه ایران در مصاحبۀ تلویزیونی در مقطع سقوط خود گفت که نه از اسلامیان و نه از گروه های اسلامی و خمینی می ترسد، بلکه از کمونیستها (که منظورش حزب تودۀ ایران بود)، چرا باید اسلامیان حکومتی (خامنه ای، احمدی نژاد و......) از اسلامیان و گروه های اسلامی مخالف (موسوی، کروبی، و دیگران) بترسد. عتراض بی فایده نیست، بلکه مفید است، درس تاریخ است، نبض جامعه است.

 ر مواقعی دوستان عزیزما باید خود را جای خود همین استثمارگران بگذارند و ببینند که اگر جای آنها بودند چکار می کردند جایی که سرمایه (پول، مالکیت و مبادله) هستی اش را بوجود می آورد.»

اگر جهت انتشار مقاله ای برای راه توده می نویسید، توصیه ما به شما مطالعه بیشتر و دقیق تر مقالات و بویژه سرمقاله های راه توده و همچنین مراعات تکنیک و شیوه نگارش آنهاست.

موفق باشید

 ----------------

راه توده: دوست دیگری با نام مستعار "م. ف. صادقی" یک مقاله 17 صفحه دست نویس به آدرس صندق پستی راه توده پست کرده و از ما خواسته است آن را بعنوان راهنمای فعالیت های خویش بخوانیم! محتوای این مقاله اتفاقا شباهت دارد به برخی راهنمائی های مشابه که دوست دیگری بنام "محوی" دارد که اتفاقا او هم مانند آقای صادقی مقیم فرانسه است و گهگاه برای راه توده پیام راهنمائی سیاسی می نویسد و ارسال می کند. سبک نگاه و نوشتاری این دو نیز بسیار به هم نزدیک است و ای بسا یک تن است در دو نام!

بهرحال، آنچه ایشان نگاشته و ارسال کرده اند، از نگاه ما دارای آن انسجام فکری و حاوی آن اطلاعات لازمی که جامعه امروز ایران را در برابر ما قرار میدهد نیست. تصور می کنیم مطالعه چند خطی از مقدمه این نوشته بالا بلند ایشان شما را هم با ما هم نظر کند. ایشان می نویسد:

"مدت هاست بعلت عدم دسترسی به "اینترنت" از تحلیل ها و تفسیرهای راه توده در باره اوضاع ایران و بخصوص پس از انتخابات 22 خرداد بی اطلاع بودم تا اینکه اخیرا توانستم به چند تفسیر و تحلیلی که مربوط به هفدهم ژانویه 2010 است دسترسی پیدا کنم. البته در این مدت - علاوه بر جراید مترقی فرانسه و بلژیک و سوئیس- و... اطلاعات بین المللی چاپ لندن کم و بیش از آنچه در وطن می گذرد اطلاعاتی کسب کنم. سالهاست در فرانسه مشغول مطالعه و بررسی رویدادهای دهه های آخر قرن بیستم و دهه نخست قرن بیست و یکم هستم. تحلیل شما درباره حوادث اخیر  مرا دچارشگفتی ساخت زیرا اعلام حمایت قاطع از جنبش سبز کرده اید که با هیچیک از تحلیل های حزب بخصوص پس از انقلاب اسلامی همسوئی ندارد."

ایشان در همان صفحه اول و در چند پاراگراف بعدی، درباره سیاست حزب توده ایران در برابر انقلاب 57 و جمهوری اسلامی می نویسد:

"... برای جبران آنچه که حزب در داخل حکومت مصدق و مخالفت با آن جریان جبهه ملی در پیش گرفته بود، یعنی انحراف به چپ که بعدا اصلاح شد، درانقلاب بهمن 57 و سپس حاکمیت اولیه جمهوری اسلامی با پشتیبانی کامل از آن انحراف به راست کرد و از شخصیت هائی در جمهوری اسلامی دفاع کرد که در دشمنی آ«ها با حزب و کمونیسم جای شک و تردید نبود..."

مقاله 17 صفحه ای ایشان پر از پراگنده گوئی و ضد و نقض گوئی است که ای کاش خوانندگان راه توده حوصله داشتند و راه توده نیز فضائی برای این نوع مقالات که نمونه ای از کم عمقی و کم اطلاعی و اما ادعاهای بزرگ بزرگ است وجود داشت تا آنرا منتشر کنیم و شما خود قضاوت کنید.

این چند خط را هم از صفحه 17 مقاله ایشان بخوانیم:

"من وقتی پس از 15 سال برای نخستین بار به تهران بازگشتم، از تغییرات اساسی متعجب شدم. بخصوص از روابط جوانان دختر و پسر با هم. در میدان امام حسین یعنی فوزیه سابق شاهد بودم که چگونه دختر و پسر دست در دست هم راه می روند، چیزی که در دوران شاه هم ندیده بودم...."

ما دو توصیه برای نویسنده این مقاله که اگر وقتی قابل توجه را صرف نوشته های گذشته و همین مقاله 17 صفحه او نکرده بودیم، تن به این توضیحات نمی دادیم داریم:

1- همانطور که در گذشته نیز به ایشان توصیه کرده ایم، دقیق تر و همه جانبه تر مطالعه کنند. بویژه روی تاریخ جمهوری اسلامی و سیر تشیع در منطقه.

2- یک وبلاگ راه اندازی کرده و این مقالات و نوشته های خود را در آن منتشر کنند و از خوانندگان خویش نیز نظرخواهی کنند. مجموع این نظرات نیز حتما راهنمای خوبی برای ادامه مطالعات ایشان خواهد بود. در غیر اینصورت باید بگوئیم: حیف از وقت و عمری که خود صرف می کنند و وقتی که از ما می گیرند.

----

فریدون با درود. لطفاخاطرات اقای خدائی را مرتب و بدون فاصله زیاد درج بکنید .سپاس

راه توده: پیام شما را عینا منتشر کردیم تا خود ایشان هم بخواند و برای ادامه گفتگو دست خشگی نکند!

----------------

بهروز-  سلام. من فکر می کنم بزرگترین اشتباه آقای موسوی این بود که در ملاقات با فرماندهان سپاه قبل از انتخابات گفت که می خواهد قدرت اقتصادی را از سپاه بگیرد. این اشتباه بود. چاوز در ونزوئلا نگفت که چنین کاری خواهد کرد. زرنگی کرد. یانوکووچ قبل از انتخابات اوکرائین گفت که بسمت ناتو خواهد رفت. ولی الان که به ریاست جمهوری انتخاب شده می گوید اصلا امکان پیوستن اوکرائین به ناتو نیست.زرنگی کرد.

راه توده- دوست عزیز! اولا ما از چنین جلسه ای خبر نداریم در جائی هم خبر آن را نخوانده ایم. دوم این که ما نمی توانیم به جای آقای موسوی به شما پاسخ بدهیم. شما روی سایت کلمه می توانید نظر خود را بنویسید، شاید پاسخ داده شد. اما نکته سوم که ما میتوانیم درباره آن سخن بگوئیم اینست که آقای موسوی مطابق خبرهائی که تاکنون مستقیما از قول وی منتشر شده مخالفت خود را با فعالیت های اقتصادی سپاه بیان کرده است. در مناظره با محسن رضائی نیز هنگامی که مسئله اصل 44 قانون اساسی و بحث های مربوط به آن در مجمع مصلحت مطرح شد، آقای رضائی به نظر متفاوت موسوی درباره بیانیه رهبر و تغییر مسیر این بند قانون اساسی اشاره کرد که البته این بحث دامنه نیافت. بنابراین، موضوع مخالفت با فعالیت اقتصادی فرماندهان سپاه، بحثی تازه و مربوط به انتخابات اخیر نیست و نبوده است. بلکه در مجمع مصلحت که آقای موسوی هم عضو آنست این دیدگاه باید مطرح شده باشد که محسن رضائی بعنوان دبیر این مجمع به آن اشاره کرد. ضمنا آقای موسوی بنابر سابقه 8 سال نخست وزیر در دوران جنگ و حضور مداومی که درجبهه های جنگ داشت، با بسیاری از فرماندهان سپاه از قدیم و از نزدیک آشناست و دشوار بتوان تصور کرد که ایشان نظرات خود را درباره مخالفت با فعالیت اقتصادی سپاه دراین سالها با آنها درمیان نگذاشته باشد. اتفاقا یکی از ریشه ای ترین اختلافات آقای خامنه ای با آقای موسوی به همین مسئله باز می گردد. یعنی مخالفت موسوی با فعالیت اقتصادی سپاه، درست در برابر سیاست خامنه ای برای سپردن فعالیت های بزرگ اقتصادی به سپاه که اصل 44 قانون اساسی را با همین هدف طی حکمی تغییر داد. حتی اگر دقت کرده باشید، آقای موسوی در یک مصاحبه و یک سخنرانی، اولی در تهران و دومی در اهواز و درجریان تبلیغات پیش از انتخابات، بسیار مختصر و کوتاه گفت که در صورت پیروزی در انتخابات از سمت گیری نظامی فعالیت های اتمی ایران نیز جلوگیری خواهد کرد. که این دو معنا داشت. اول این که فعالیت اتمی را از سپاه جدا خواهد کرد و دوم این که اجازه نظامی شدن این فعالیت یعنی تولید بمب اتمی- را نخواهد داد و اعتماد سازی جهانی و تضمین پیشرفت اتمی ایران از اینجا آغاز می شود.

اینها نکاتی است که در مطبوعات و سایت های خبری منتشر شده است و مسائل پنهان و یک شبه و یک روزه نیست. می بنیند که اختلافات چه ریشه های محکمی داشته و با درک این اختلافات است که آنوقت نباید از کودتای 22 خرداد و خونی که ریخته شدن و جنایاتی که صورت گرفت چندان متعجب شد. جان سختی طرفداران سیاست نظامی- اتمی که پشت آقای خامنه ای جمع شده اند، در برابر جان سختی رهبران انگشت شمار جنبش سبز که از عمق فاجعه آگاه اند و موجودیت ایران را در گرو تغییر این سیاست می دانند.

اینها، البته برداشت ها و تفسیرهای ما، بر اساس اخباری است که منتشر شده و قطعا مسائل دیگر و دقیق تری در همین ارتباط ها در پشت صحنه وجود دارد که ما اطلاع نداریم. ضمنا، هم بدلیل اطلاع دقیق دو طرف از سیاست های یکدیگر و هم به این دلیل که بسیج مردم در ایران جز از راه صداقت دیگر ممکن نیست، تصور نمی کنم آن شیوه هائی که شما توصیه می کنید در ایران عملی باشد. از سیاست بازی های چاوز در ونزوئلا و رئیس جمهور جدید اوکرائین هم ما اطلاعی نداریم و خوشحال می شویم اگر شما مقاله ای مستند و با ذکر مثال در این ارتباط برای ما بنویسید و ارسال کنید.

موفق باشید

------

هوشنگ- رفقای ارجمند، با آرزوی پیروزی برایتان، سوالی داشتم از اثر لنین،"کارل مارکس" ترجمه ف. م. جوانشیر. در صفحه بیست و چهارم

به "شکل ژرمانو- مسیحی خانواده" و "شکل باستانی رومی یا یونانی و یا شکل شرقی خانواده" اشاره شده است. می خواستم بدانم فرق بین این شکل های خانواده از نظر مارکس و انگلس چه بود؟

قبلا از پاسخ سریع شما ممنونم

با درود فراوان

راه توده- ما سعی می کنیم در آینده این مطالب را در راه توده منتشر کنیم تا هم شما و هم دیگر علاقمندان از آن استفاده کنند. قبول بفرمائید که توضیح خصوصی و یا ارسال اختصاصی مطالب مورد نظر شما انصاف نیست.

خ. ت مدیر مسئول محترم راه توده-  ضمن عرض سلام و احترام به عرض می‌رساند این جانب می توانم از زبان روسی مقاله و مطالب علمی‌؛ اقتصادی؛ فرهنگی‌؛ سیاسی ترجمه کنم. ضمنا از زبان انگلیسی نیز قادر به ترجمه همین متون هستم.

راه توده: سرکار خانم  خ. ت نیکی پرسش؟ چرا تاکنون تاخیر کرده اید؟ البته ما از طریق ای میل هم به شما اطلاع دادیم که از همکاری شما استقبال می کنیم. لطفا موافقت خود را همراه با یک متن ترجمه شده به ما اطلاع بدهید و برسانید. البته همانطور که ملاحظه کردید ما بخش اعظم پیام شما را که شامل مشخصات و موقعیت شما بود بدلائل معین حذف کردیم که تصور می کنیم به صلاح شماست.

 ----------------

جوینده راه ازادی- درود

اگر میشود نشریه 253 را به ایمیل من اضافه کنید.

راه توده- دوست گرامی شما به بخش آرشیو اینترنتی راه توده اگر مراجعه بفرمائید، این شماره نیز درکنار دیگر شماره ها قابل دسترسی است.

----------------

بیژن رستگار- رفقای بسیار عزیزسلام - خواستم اطلاعاتی را خدمتتان عرض کنم .

در سالی که آقای مهدوی کنی مسئولیت دولت را به عهده داشتند در یکی از شهرستانها جوانی از اعضای حزب توده ایران بوسیله ی دو نفر از اعضای کمیته ترور شد. تمامی دوندگی خانواده و دوستان مقتول برای پیگرد قاتل بوسیله عناصر حاکمبت خنثی میشد .

دادگستری شهرستان بطور جدی با خانوده همراهی می کرد . پرونده برای پیگرد قاتلین بوسیله دادگستری کاملا در مسیر درست پیش می رفت .

درهمان زمان امام جمعه کرمانشاه آقائی بود به نام  "امجد"  که این آقا به همراه 2  پاسدار که مستقیما از طرف آقای کنی ماموریت گرفته بودند به دادگستری آن شهر برای گرفتن پرونده فشار آوردند و دست آخر به زور کلت پرونده را از قاضی با شرف پرونده گرفته و قاتلین بدون مجازات ماندند .

راه توده- امیدواریم آن قاضی با شرف در قید حیات بوده و این یادداشت شما را بخواند تا هم او و هم دیگران بدانند که نه نیکی از یاد توده ایها می رود و نه بدی!

----------------

حمیده آرمیده- با سلام . از تلویزیون صدای آمریکا هستم. در تلاش برای آماده کردن برنامه ای به مناسبت انقلاب هستم. قصد دارم از چهره هائی که در انقلاب نقش  داشته اند برای حضور در این برنامه دعوت کنم. لطفا در صورت تمایل شماره تماسی برای دعوت از سر دبیر خود را برایم ایمیل بفرمایید.

راه توده- با تشکر از حسن نظر شما. متاسفانه این پیام زمانی بدست ما رسید که از سالگرد انقلاب گذشته بود. اما ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است. کمی زودتر، برای مناسبت دیگری تماس بگیرید حتما نقطه نظرات خود را در میان می گذاریم و اطمینان داریم که حرف های مستدل و دلنشینی هم نزد ما هست.

----------------

ر. ش-  درود رفقا. خسته نباشید. برای وارد شدن به سایت راه توده و باز کردن تمام صفحات آن بدون استفاده از فیلتر شکن، باید از پروتکل https استفاده کرد. یعنی آدرس سایت را به صورت https://peiknet.com   وارد کرد. اگر از  Internet Explorer استفاده می کنند، از  پنجره ایی که برای شما نمایش داده می شود و سه گزینه دارد گزینه yes  را انتخاب کنید. و اگر از firefox  (mozzilla) استفاده میکنید، ابتدا صفحه ی اصلی به صورت پیغام خطا با تیتر  Secure Connection Failed   باز می شود که باید دقت کنید و از انتهای آن گزینه Or you can add an exceptio  را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه ، دو گزینه پیدا میشود که شما باید گزینه add exception را انتخاب کنید.با انتخاب این گزینه پنجره ایی باز می شود که در این پنجره با انتخاب get certificate  و پس از دو ثانیه با فعال شدن و انتخاب گزینه confirm security exception که در انتهای صفحه فعال می شود.  به صورتی که نوشتم ظاهرش مشکل است اما این طور نیست و خواستم که تمام جزئیات را گفته باشم.  اگر برای بار اول موفق نشدید اندکی سعی و حوصله داشته باشید چون واقعا شما را از فیلتر شکن بی نیاز میکند. این مورد را دوستانم در تهران و شمال نیز آزمایش کرده اند و تاکنون قابل فیلتر کردن نبوده است. به امید آزادی تمامی زندانیان سیاسی و پیروزی مردم ایران.

راه توده- بی نهایت از عنایت و دقت شما سپاسگزاریم و امیدواریم دوستانی که در ایران و با دشواری بسیار راه توده را باز می کنند، از این شیوه پیشنهادی شما استفاده کرده و با صرف وقت کمتری راه توده را باز کنند.

----------------

مهدی- با سلام

آیا شما کسی به نام ابراهیم کیانی را می شناسید؟ که در زمان شاه گویی یکی از افراد حزب توده بود و در آن زمان هم به طور غیره منتظره ناپدید می گردد .در صورتی که اطلاعاتی در این مورد دارید خوشحال می شوم شنونده آن باشم .

منتظر جوابتان هستم.

راه توده- دوست عزیز ما چنین شخصی را نمی شناسیم و امیدواریم با خواندن این متن، اگر کسانی ایشان را می شناسد اطلاعات خودشان را دراختیار ما بگذارند تا ببینیم موضوع چیست. البته بهتر بود شما می نوشتید که این اطلاعات را به چه منظوری نیاز دارید و از ایشان چه شناختی دارید و چرا دنبال وی می گردید. بهرحال چون نوشته بودید که منتظر پاسخ هستید و و  خوشحال می شوید که خبری بشنوید (که البته در راه توده می توانید بخوانید) این پاسخ را نوشتم.

موفق باشید

----------------

دریامج- با سلام و احترام. در مطلب چگونگی راه اندازی دور دوم  راه توده؛ اشاره ای داشتید به صورت جلسه ای با امضاء ۱۷ تن از حاضرین در جلسه که در آرشیو راه توده موجود هست. واقعیت اینکه من نتوانستم به این صورت جلسه در آرشیو شما دست یابم. استدعا دارم راهنمایی فرمایید  چگونه به آن میتوان دست یافت، اگر که دستیابی به آن مجاز است. با تشکر و احترام و سلام به جناب علی خدایی،

راه توده- دوست گرامی، آرشیو راه توده روی اینترنت، آن چیزی است که منتشر شده است. درحالیکه راه توده آرشیوی هم دارد که منتشر نشده است. از جمله همین سندی که شما به آن اشاره کرده اید و ظاهرا در یاندمانده ها مطرح شده است، که احتمالا در فصل های آینده این یادمانده ها این مسائل نیز مطرح خواهد شد.

موفق باشید

----------------

 

عابد- سلام علیکم. خواستم راجع به ایدئولوژی حزب توده اطلاع پیدا کنم. آیا حزب توده با وجود خدا و اسلام در تضاد می باشد؟ یعنی روشنفکرانی نظیر محمد تقی بهار، نیما یوشیج و جلال آل احمد و...چطور هم مسلمان بودند و هم توده ای؟

راه توده- آقای عابد گرامی، نخست این که حزب توده ایران یک حزب سیاسی است با اساسنامه و برنامه اقتصادی و سیاسی و سازمانی. در این اسناد هرگز ذکر و یا قید نشده که اگر کسی اعتقاد به خدا و پیغمبر دارد و نمازش ترک نمی شود نمی تواند عضو این حزب شود. اساسا شرایط عضویت در حزب توده ایران، محدودیت مذهبی ندارد و به همین دلیل نیز نخستین رهبر آن "سلیمان میرزا اسکندری" خود مسلمان بود و حتی با آیت الله خمینی با هم رفتند حج. این را آیت الله خمینی نیز در یکی از سخنرانی های ابتدای انقلاب اشاره کرد. این عدم محدودیت البته به این معنا نیست که ایدئولوژی حزب توده ایران پنهان و مخفی است. خیر. ایدئولوژی حزب توده ایران مارکسیسم است، اما فعالیت سیاسی، سندیکائی، اجتماعی، هنری و ... در حزب توده ایران الزاما نباید با باور مندی به این ایدئولوژی باشد. می توان مسلمان هم بود، اما رهبر یک سندیکای وابسته به حزب توده ایران هم بود. می توان شاعر بزرگی بود و در ضمن عضو حزب توده ایران هم بود و ....

اما درباره افرادی که نام برده اید. نیمایوشیج عضو حزب توده ایران نبود اما قطعا به مرام و روشن این حزب علاقمند بود. مانند بسیاری هنرمندان و استادان و کارگران و ... حتی روحانیون. جلال آل احمد عضو حزب توده ایران بود، اما پس از چند سال از این حزب جدا شد و بنیانگذار حزبی شد بنام "نیروی سوم" که خود را سوسیالیست می دانست. بعدها از این حزب هم جدا شد و مدتی هم مبلغ باورهای مذهبی شد و گزارش مکه رفتن خود را با عنوان "خسی در میقات" نوشت. البته این دوره هم کوتاه بود. در مجموع او روشنفکری سرگردان بود که اگر زنده مانده بود، احتمالا آرام و قرار گرفته و هویت ثابتی از خود باقی می گذاشت.

محمدتقی بهار نیز عضو حزب توده ایران نبود. ایشان شاعر و ادیب بزرگ و معاصر ایران است که سالها در کنار مرحوم آیت الله مدرس در مجلس شورای ملی حضور داشت و مناسبات بسیار خوبی هم با فراکسیون سوسیالیست ها در مجلس شورای اسلامی داشت که رهبری آن با سلیمان میرزا اسکندری بود. حتی رضا شاه نیز احترام او را نگه می داشت و به همین دلیل می توانست نزد او رفته و گله و انتقاد بسیار نرم مجلسیان را با وی در میان بگذارد. (مراجعه کنید به جلد دوم کتاب "تاریخ مختصر احزاب سیاسی ایران" که روزنوشت های وی در باره وقایع مجلس و روی کار آمدن دیکتاتوری رضا شاه است. در سالهای اول سلطنت محمدرضا شاه نیز وی وزیر فرهنگ ایران شد که در واقع نام او بر سر وزارت فرهنگ، به این وزارتخانه هویت واقعی را بخشید. نطق افتتاحیه اولین کنگره شاعران و نویسندگان ایران در سال 1324 را نیز مرحوم بهار ایراد کرد و این کنگره را که خود از بانیان تشکیل آن بود افتتاح کرد. کتاب یک جلدی سخنرانی های این کنگره را نیز می توانید در تهران، کتابفروشی های مقابل دانشگاه تهران خریده و مطالعه کنید.

امیدواریم در حد اطلاعات خود پاسخ شما را داده باشیم. موفق باشید

راه توده- آقای امیدفردایان – که قطعا نامی مستعار است- پیام شما نیز دریافت شد اما از آنجا که این پیام ارتباطی به راه توده نداشت از پاسخ به آن معذوریم.

 

 


 

 

            راه توده  258    10 اسفند ماه 1388

 

بازگشت