راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

سایت حزب کمونیست روسیه
لوکاشنکو:

جمهوری سوسیالیستی بلاروس
وارد دوران بلوغ خود شده

 

رییس جمهور بلاروس الکساندر لوکاشنکو، روز جمعه 16 ژولای 2010 در منطقه" رچیتسکا ی" بلاروس در ارتباط با قرارداد های گمرکی روسیه، کازاخستان و بلاروس در یک کنفرانس خبری دید گاه های خود را  در این ارتباط مطرح کرد. او گفت:

"من بخود اجازه نخواهم داد در مقابل مقامات کرملین زانو بزنم و با اظهار عجز و التماس از آنها تقاضای پای بندی به قول و قرارهایشان را بکنم . دولت روسیه احتیاجی به قرارداد های گمرکی با ما ندارند. آنها می خواهند سروریشان را در درجه اول به کشورهای نزدیک به  خودشان اعمال کنند و سپس به کشور های دور تر. آنها متوجه نیستند که جهان در حال دگرگونی و تغییرات شتاب آلود است، دیگر نمی توان با انحصارگاز و نفت، سیاست خود را به دیگران تحمیل کرد. زمانی که روسیه بشدت ما را تهدید به قطع گاز می کرد، ما در بازار حهانی تقاضای خود را با کشور های متعددی در میان گذاشتیم که با پیشنهاد های مختلفی گاز را با قیمت 154 دلار در هر هزارمتر مربع  روبرو گشتیم . این در حالی است که دولت روسیه همین مقدار گاز را 220 دلار به ما می فروشد.

روسیه از امکانات لوله های نفت و گاز کشور ما و اوکرایین تا به حال بهره برداری های بی حساب کرده و می کند و در عین حال همین نفت و گاز را به ما به مراتب گران تر می فروشد.

با تعجب باید بگویم که درآمد حاصل از گاز و نفت گازپروم، تنها از جمهوری بلاروس برای روسیه به مراتب بیشتر از درآمدی است که ازکشور آلمان نصیب آنها می شود.

مقامات و دولت روسیه به کرات در جلساتی که با آنها داشته ایم، ازانعقاد قرار داد های گمرکی و اقتصادی با ما و دیگران دم میزنند، اما وقتی پای امضای آن قرارداد ها در یک رابطه برابر حقوق به میان می آید، می خواهند نرخ های خود و اراده شان را به ما و دیگران تحمیل کنند و یا بحث هایی را به میان می آورند که ربطی به دستور مذاکرات ندارند. بعنوان مثال ، ما بار ها در مذاکرات مان در رابطه با قرار داد های گمرکی مطرح کردیم که باید این امکان فراهم گردد تا نفت و گاز کازاخستان با نرخ جهانی از طریق لوله های روسیه به بلاروس آورده شوند و یا کالاهای ما با استفاده از خطوط آهن روسیه به قزاقستان ارسال گردند. آنها با هیچ یک از تقاضا های ما تا به امروز موافقت نکرده  اند. مجموعه این دلایل ثابت میکند که روسیه می خواهد در ارتباط با ما نقش پدر خوانده گی داشته باشد.

رهبران روسیه بسیار ثروتمند هستند. پس ما برای آنها آدم های غریبه ای هستیم .  ما راه خود را می رویم و آنها راه خود را.

ما تا به حال شرایط سختی را آزموده ایم و خوشبختانه بر مشکلات و وضعیت دشوار گذشته،  چیره گشته ایم . پس واهمه ای از خط و نشان کشیدن روسیه نداریم . آنها می خواهند که ما در مقابلشان زانو بزنیم و به خواسته های آنها که با منافع ملی ما مغایرت دارد تن بدهیم، در حالی که ما بر این باور هستیم که اگر کسی  زانو بر زمین زد دیگر نخواهد توانست قامت راست کند" .

(یاد آوری می شود که الکساندر لوکاشنکو بارها در مصاحبه های خود اذعان کرده که الیگارشی روسیه خواهان خصوصی کردن مالکیت در کشور بلاروس می باشد تا میلیاردرهای روسی بتوانند بر سرنوشت مردم این کشور حاکم گردند).

 

 

راه توده 275    28 تیرماه 1389
 

بازگشت