راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

فیلم این مصاحبه را میتوانید در پایان متن پیاده شده مصاحبه ببینید

مصاحبه تلویزیونی
چه گوارا

پس از پیروزی انقلاب در کوبا

ترجمه آذرفریتاش

 

 

ارنستو چه گوارا، پس از پیروزی انقلاب در کوبا، در دولت انقلابی وزیر صنایع و رئیس بانک مرکزی شد و اقتصاد کوبا را تحت سرپرستی گرفت. او تا پیش از ترک کوبا و پیوستن به جنگ چریکی و انقلابی در بولیوی در کابینه دولت انقلابی کاسترو حضور داشت و در دوران بسیار دشوار محاصره اقتصادی کوبا، طرحی را برای مقابله با این محاصره تهیه و به اجرا گذاشت که پس از وی نیز طی چندین دهه کوبا با استفاده از همان طرح توانست در برابر محاصره گسترده کوبا ایستادگی کند.

آنچه را می خوانید مصاحبه ایست که یکی از ایستگاه های تلویزیونی فرانسه، در همان دوران که چه گوارا وزیر کابینه دولت کوبا بود، با وی انجام داده و پخش کرد. اخیرا این مصاحبه روی سایت حزب کمونیست کوبا بازانتشار یافته که ترجمه آن را می خوانید:

 

- به نظر شما امریکا باید رویه خود نسبت به کوبا را تغیر دهد؟

چه گوارا: پاسخ مستقم به این سئوال خیلی مشکل است. به هر صورت ما به موقعیت خودمان نگاه می کنیم و اینکه امریکا چه کاری می کند و یا چه کاری خواهد کرد. ما سیاست جهانی خودمان را داریم. طبیعی است که ما با دقت این مسئله را دنبال می کنیم که امریکا دشمن قوی و نزدیک به کوبا است. در چند روز گذشته صداهای مختلفی از طرف امریکا به گوش رسید. من این افراد را می شناسم. مثلا سناتور "توماس فول برایت" با یک زبان و دید دیگری در رابطه با کوبا سخن گفت. اما بلافاصله "اروسک "و "توماس مان" همان زبان همیشگی را در رابطه با کوبا بکار بردند. ما نمی توانیم بگوییم که رویه "فول برایت" به تغییر موضع گیری امریکا نسبت به کوبا می انجامد و یا صدایی منزوی است.

- آیا تحریم های اقتصادی تحمیل شده امریکا به کوبا تاثیری در زندگی اقتصادی کوبا دارد؟

چه گوارا: به هر صورت تاثیر زیادی در زندگی مردم کوبا دارد. ما مراکز واردات اولیه مورد نیاز خود را عوض کردیم و از طریق کشورهای اروپایی و کشورهای سوسیالیستی احتیاجات خود را تامین می کنیم. ما زندگی روزمره خود را تغییر دادیم. کالاهای لوکس و وسائلی که نیاز به آنها نیست از زندگی روزانه مردم خارج شد، با این همه، کمبود بسیاری از کالاها در جامعه احساس می شود. در صنایع احتیاج به وسایل  و ابزار یدکی داریم و بدون این وسایل نمی شود صنایع را به کار انداخت. ما این ابزار را از کشورهای اروپایی و کشورهای سوسیالیستی تهیه می کنیم. در گذشته تمام تکنولوژی و تکنیک صنایع وابسته به امریکا بود. کوبا یک کارخانه امریکا بود. تغییر این مسئله به اندازه کافی خیلی سخت است. در طول سال گذشته ما توانستیم این تغییر و تحول را انجام دهیم و تحریم را بشکنیم.

- شما از تحریم های امریکا راضی هستید؟

چه گوارا: ما هرگز نمی توانیم از این تحریم ها راضی  باشیم. امیدوارم در آینده نیز در مقابلش  بایستیم. سال گذشته سال خیلی دشواری برای اقتصاد کوبا بود و کمترین رشد را داشتیم. ما شروع به بهبود صنایع و کشاورزی خود کردیم. ما با برنامه ریزی و بدست گرفتن مدیریت صنایع و بخش کشاورزی و با کار مداوم به نتایج مثبتی رسیدیم و هر روز این تحولات را می بینیم. این مسئله به ما ومردم امید می دهد و باعث خوشحالی آنهاست.

- کمک های اتحاد شوروی به کوبا حیاتی است:

چه گوارا: طبیعی ایست که حیاتی است و برای همه مردمان حیاتی است. اما ما باید این کمک ها را کاملا مشخص کنیم. مثلا امریکا صحبت از کمک های شوروی می کند. بعنوان تجارت با کوبا ما رابطه متقابل تجاری با شوروی داریم؛ این یک کمک نیست. یک رابطه متقابل است. کمک های اتحاد شوروی کمک های دراز مدت در رابطه با توسعه بخش کشاورزی، بخصوص نیشکر و توافق نامه برای تحویل صنایع و کارخانجات مختلف و کامل با بهره دراز مدت و کم مالی است و این برای ترقی و پیشرفت اقتصادی ما بسیار مهم است. ما فقط با کشور شوروی این چنین روابطی را نداریم. کلیه کشورهای سوسیالیستی روابط تجاری متقابلی با کوبا دارند.

- آیا هنوز سربازان شوروی در کوبا هستند؟.

چه گوارا: بله هستند.

- آیا وجود  سربازان شوروی در کوبا لازم است؟

چه گوارا: بله آنها معلمان ما در بعضی از موارد می باشند.

- در چه مواردی انها معلم شما هستند:

چه گوارا: اکثرا در امور تکنیکی. آنها تکنیسین هستند و ما از تکنیک پیشرفته آنها در دفاع ملی استفاده می کنیم. نباید فراموش کرد که انقلاب در کوبا، یعنی یکی از کشورهای وابسته به امریکا در امریکای لاتین پیروز شده است. چین هم با کمک همین تکنولوژی موفق به پیروزی شد.

- کوبا در رابطه با اختلافات شوروی و چین چه موضع گیری دارید:

چه گوارا: ما برای این سئوال جوابی نداریم، ولی طبیعی است که از این مسئله متاسف هستیم.

- آقای خروچف می خواهد کنفرانسی از تمام احزاب کمونیست برقرار کند. آیا کوبا در این کنفرانس شرکت می کند:

چه گوارا: این سئوال برادر سئوال قبلی است. برای آن جوابی نداریم.

- روابط کوبا با بقیه کشورهای امریکای لاتین چگونه است؟

چه گوارا: کشورهای امریکای لاتین خیلی ضعیف هستند. ما با پنج کشور امریکای لاتین روابط دیپلوماتیک داریم و با سه کشور رابطه تجاری که این روابطه تجاری خیلی مهم نیست. تحریم های امریکا نقش زیادی در  روابط ما بادیگر کشورهای امریکای لاتین داشته است. فشار امریکا بر دیگر کشورهای امریکای لاتین مانع برقراری این روابط می باشد.

- آیا در امریکای لاتین کشورهای دیگری آماده انقلاب به شکل کوبا هستند؟

چه گوارا: در درجه اول مبارزه در امریکای لاتین برعلیه سرمایه داری وجود دارد. ولی در اخبار سخنی از آن نیست. مبارزه در ونزوئلا و گواتمالا و در کشورهای دیگر ادامه دارد. ما مبارزات خود را در زمانی طولانی در مقابل سیستم به پیش بردیم ولی هیچ کس در این مورد سخنی نگفت و حرفی نزد.

- آیا کوبا به کشور ونزوئلا و گواتمالا در مبارزاتشان کمک می کند؟

چه گوارا: بله ولی متاسفانه فقط اخلاقی. آنها فکر می کنند که مبارزاتشان درست است و باید اعتقاد داشت که درست است.

 

 فيلم اين مصاحبه را مي توانيد از اينجا ببينيد!

 

 

راه توده 274    14 تیرماه 1389
 

بازگشت