راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

­در صادرات و تولید داخلی
جمهوری بلاروس،
روسیه را پشت سر گذاشت!

ترجمه بهروز بکتاشی

 

بلاروس تنها جمهوری باقیمانده از جمهوریهای سابق اتحاد شوروی است که حجم تولیدات داخلی آن بیش از سال 1990 است و همچنان سیاست تولیدات در بخش های مختلف را پیش می برد. رشد اقتصاد کشاوزی بویژه در این جمهوری قابل توجه است. اگر روسیه سالانه مواد خوراکی را به اندازه 35- 30 میلیارد دلار وارد می کند، در مقابل بلاروس 3 میلیارد دلار صادرات دارد که قبل از هر جا به روسیه صادر می شود. در جمهوری بلاروس با اتکاء به تکنیک تولیدات خود، محصولات غلات 1.5 برابر بیشتر از روسیه است. در بلاروس به اندازه هر نفر دو برابر گوشت و بیش از 3 برابر شیر بیشتر از روسیه تولید می شود. این موفقیت در نتیجه حفظ صنعت کشاورزی کلان (کالخوزها و ساوخوزها) بدون وجود مالکیت خصوصی برزمین، اجرای سیاست همه جانبه دولتی پیرامون تحکیم کادرها در روستاها از طریق احداث مناطق مسکونی و ایجاد زیر بنای اجتماعی پیشرفته است. در این جمهوری 1100 شهرک کشاورزی با امکانات عالی ساخته شده است و احداث شرکت های نوین ادامه دارد.
در روسیه با مالکیت خصوصی بر زمین، در طی این دوران،17 هزار روستا از بین رفته و دهها هزار منطقه مسکونی کشاورزی در شرایط ویرانی قرار دارند. در بلاروس با حمایت از بخش دولتی، کارخانه«بلاز» یک سوم بازار جهانی را در کنترل دارد و به 50 کشور جهان کامیون کمپرسی و کامیون یدک کش سنگین صادر می کند. تراکتورهای «بلاروس »ساخت تراکتور سازی مینسک به 70 کشور جهان صادر می شود. تمامی این امکانات به بلاروس اجازه داده که مسائل اجتماعی را حل، تامین و ارتش خود را تقویت کنند.
اولیگارشهای روسیه تمامی تلاشهای خود را بکار می برند که قدرت تولیدی بلاروس را در اختیار خود بگیرد. جنگ قیمت ها را راه می اندزد. مانع واردات شکر ارزان قیمت بلاروس و تولیدات شیر به بازار روسیه می شود. مانع صادرات تکنیک ثمره بخشی کشاورزی بلاروس به روسیه میشود.( سایت حزب کمونیست روسیه)
 


راه توده 270 07.06.2010
 

بازگشت